Opony całoroczne – czy są bezpieczne?

Znaczna część polskich kierowców dwa razy do roku zmienia opony. Wiąże się to nie tylko z kosztami, ale i stratą czasu na czekanie w kilometrowych kolejkach do wulkanizatora. Właśnie dlatego niektórzy właściciele samochodu decydują się na zakup opon całorocznych. Czy to rozwiązanie ma sens i jest bezpieczne?

W wielu europejskich krajach istnieje prawo posiadania obowiązkowych opon zimowych. W Polsce nie ma nadal prawnego nakazu dostosowania ogumienia do pory roku, stąd też niektórzy kierowcy uważają, że można przez dwanaście miesięcy jeździć na tym samym komplecie. Można to robić, ale pod warunkiem, że zdecydujemy się na wybór opon całorocznych, a nie postanowimy używać zimowego ogumienia w czasie letnich upałów.

Kompromis

Receptura mieszanki gumowej w oponach całorocznych opracowana jest tak, by jak najlepiej sprawdzała się w dedykowanych warunkach pogodowych. Typowa opona zimowa jest bardziej miękka niż letnia, dzięki temu nawet w czasie mrozów zachowuje odpowiednią plastyczność, która pozwala na dobrą przyczepność na drodze. Letnia opona ma mniej nacięć i lamel niż zimowa.  

Reklama

Producenci dbają o to, by wytwarzane przez nich sezonowe opony dobrze sprawdzały się w konkretnej aurze. Opony całoroczne to w pewnym sensie uśrednione cechy opony zimowej i letniej. -Jak wiadomo, każdy model jest swego rodzaju kompromisem pomiędzy osiągami w różnych sytuacjach. Według wyników testów opracowanych przez specjalistyczne organizacje, opony całoroczne radzą sobie dobrze tylko w określonych warunkach - tłumaczy ekspert z firmy Oponeo.pl. - Bieżnik opony całorocznej ma więcej lamel, niż w wariantach letnich. Funkcją lamel jest zapewnienie lepszego zachowania opony na śniegu. Jednak w warunkach letnich, gdy bieżnik ma zbyt dużo lamel, opona traci na sztywności. To z kolei wpływa negatywnie na hamowanie i trakcję, zwłaszcza na suchej nawierzchni - dodaje.

Ważne oznaczenia

Przede wszystkim warto wiedzieć jak czytać oznaczenia opon, również tych całorocznych. Na rynku znaleźć można takie, na których wytłoczono symbol "M+S". Wielu kierowców uważa, że to właśnie on określa opony, których można używać przez cały rok. Jest to prawda, ale... tylko w Stanach Zjednoczonych.

Adnotacja "M+S" pochodzi bowiem z amerykańskiego rynku i takie ogumienie niekoniecznie zda egzamin w polskich warunkach zimowych. By mieć pewność, że opona jest faktycznie wielosezonowa i przystosowana do polskich realiów, musimy zobaczyć, czy wytłoczono na niej także piktogram płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. (3PMSF).

Bezpieczeństwo

Skoro opona całoroczna łączy w sobie właściwości zimowej i letniej, to czy jest bezpieczna?  Poziom bezpieczeństwa zależy od tego, w jakich okolicznościach korzystamy z samochodu. - Jeżeli jeździmy przeważnie w dużym mieście, gdzie śnieg nie zalega na drogach całymi dniami, a w dodatku jesteśmy nieskłonnymi do brawury kierowcami, to opony wielosezonowe będą dobrym, bezpiecznym wyborem - wyjaśnia specjalista z firmy Oponeo.pl i podkreśla, że w ciągu ostatnich lat coraz więcej kierowców zamawia w ich internetowym sklepie opony całoroczne. Można powiedzieć, że opony całoroczne będą dobrym wyborem dla osób, które są okazjonalnymi, ostrożnymi kierowcami. Wybierając je zaoszczędzimy na sezonowej wymianie i przechowywania opon. Nie można jednak zapominać o tym, że koła zaopatrzone w wielosezonowe opony również trzeba regularnie wyważać.

Materiał powstał we współpracy z marką Oponeo.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy