Z pasji do motoryzacji – wywiad z Jerzym Dudkiem

Bez wątpienia jest jednym z najlepszych bramkarzy w historii polskiej piłki nożnej. Gdy w 2005 r. bronił karne w Stambule w finale Ligi Mistrzów – oddech wstrzymali nie tylko fani Liverpoolu, ale także wszyscy kibice w naszym kraju. Rewelacyjne parady i słynny „Dudek dance” zapisały się złotymi zgłoskami na kartach światowej piłki nożnej.

Wielokrotny reprezentant kraju, były zawodnik takich klubów jak Feyenoord Rotterdam, wspomniany Liverpool, czy Real Madryt, zamienił pozycję w bramce na fotel w klatce VW Golfa podczas startów w VW Golf Cup! Rozmawiamy z Jerzym Dudkiem - gościem specjalnym Moto Show w Krakowie 2015 (23-24 maja 2015 r.).

- Jak Ci się prowadzi wyścigówkę w rękawicach bramkarskich?

- (śmiejąc się, mówi)...szczerze jeszcze nie próbowałem, choć i w wyścigówce i na boisku chodzi o to samo. Mieć jak najlepszy grip, aby łapać kierownice i piłkę. Być może w następnym wyścigu spróbuje patentu z rękawicami bramkarskimi, bo nigdy mnie nie zawiodły i dzięki nim mogę być jeszcze szybszy na torze ;)

Reklama

- Co jest trudniejsze: wchodzenie w zakręty na pełnych obrotach czy bronienie karnych w finale Ligi Mistrzów?

- Chyba wchodzenie w zakręty jest trudniejsze, ale bez wątpienia podejmowanie decyzji na boisku jest zbliżone do tych podejmowanych na torze. Z tym, że zła decyzja w trakcie meczu to prawdopodobnie utrata gola, a na torze... wylatujesz :) Koncentracja i umiejętność podejmowania decyzji, czyli cechy, które nabyłem w trakcie kariery piłkarskiej z pewnością przydają się w trakcie startów.

- Skąd pomysł, by startować w wyścigach i dlaczego taka dyscyplina, a nie np. rajdy samochodowe czy terenowe?

- Wyścigi są bardziej przewidywalne. Wcześniej kilka razy doświadczałem już jazdy po torze, gdzie jest kontakt z przeciwnikiem, można powalczyć o pozycję, przepychać się, czyli rywalizować jak na boisku i chyba dlatego są mi one bliższe.

- Które cechy znakomitego bramkarza przydają się w prowadzeniu samochodu wyścigowego?

- Jak już wspomniałem wcześniej - opanowanie. Masz świadomość, że podejmowanie decyzji musi odpowiednio szybkie i trafne. Złe kosztują bardzo dużo, czasem zawodnicy płacą najwyższą cenę. Więc koncentracja i opanowanie są podstawą i bardzo pomagają. W dalszej kolejności ciężki trening i budowanie doświadczenia.    

- Jak wyglądały Twoje pierwsze starty?

- To były proste doświadczenia z Audi Driving Experience R8. Jeździłem po torze w Madrycie, gdzie nauczyłem się podstaw najazdu na zakręt, poznałem co to punkty hamowania i linia przejazdu. Ścigałem się także w zawodach gokartowych z chłopakami z Realu czy Liverpoolu i zawsze plasowałem się w top 3 (śmieje się). 




- Czy przygotowania do wyścigu mają jakikolwiek wspólny mianownik z treningiem piłkarskim?

- Trening jest bardzo ważny. Wyrabia pewne zachowania, które pomagają w głównej konfrontacji. Piłka to przede wszystkim trening, który ma dać znakomite przegotowanie fizyczne i  jest trochę trudniejszy niż wyścigi, które są tak naprawdę sprintem. 30 min to nie 90 min, ale ogólna wytrzymałość oczywiście pomaga w utrzymaniu odpowiedniej koncentracji :):) 

- Planujesz w przyszłości start w Dakarze?

- Dakar to marzenia wszystkich kierowców i poważna sprawa. Inna niż wyścigi po torze. Przygotowania są zupełnie inne - znacznie trudniejsze, ale kto wie... może kiedyś uda się wskoczyć w skład jakiegoś zespołu? :)

- Czym jeździsz na co dzień i jakie parametry decydują o zakupie danego modelu samochodu?

- Aktualnie mam kilka aut pod ręka. Dla mnie najbardziej liczą się: bezpieczeństwo, komfort, praktyczność no i najważniejsze: moc! (śmieje się)

- Jak znalazłeś się na liście startowej MOTO SHOW w Krakowie?

- Niewątpliwie moja ostatnia aktywność wpisuje się w hasło przewodnie najbliższej edycji, czyli "z pasji do motoryzacji". Kocham ten sport! Mam nadzieję, że na MOTO SHOW w Krakowie będzie wielu podobnych, pozytywnie zakręconych gości jak ja! Każdy ma auto i każdy chce by było wyjątkowe. W EXPO Kraków każdy będzie miał doskonałą okazję, aby sprawdzić możliwości różnych samochodów. Moje auta zawsze mają bardziej lub mniej zaawansowany Tuning i to czyni je wyjątkowymi :) 


materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy