Polskie autobusy hitem eksportowym. Trafiają nie tylko do Unii Europejskiej
Co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej w latach 2017-2021 pochodził z polskich fabryk. Rodzime autobusy stanowią ponad 31 proc. wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty.
Polska to niekwestionowany lider pod względem eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. Jak podkreśla Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych - w latach 2017-2021 r. z naszych fabryk na inne rynki UE trafiło łącznie 1 937 autobusów elektrycznych. Stanowiło to ponad 31 proc. wszystkich tego typu pojazdów wyeksportowanych ze Wspólnoty. Sumaryczna wartość eksportu z tego sektora w latach 2017-2021 to przeszło 750 mln EUR, czyli 37,9 proc. wartości eksportu e-busów z Unii Europejskie.
Zeroemisyjne autobusy "made in Poland" dostarczane są także poza Unią Europejską. Największym odbiorcą jest Norwegia, gdzie dostarczono blisko 150 sztuk. Na kolejnym miejscu plasują się: Wielka Brytania, Szwajcarii, Mołdawia i Ukraina. W sumie ponad 200 e-busów zostało dostarczonych z Polski do krajów spoza Unii Europejskiej w latach 2017-2021.
PSPA podkreśla także, że część produkcji trafia na rodzimy rynek, dzięki czemu z początkiem przyszłego roku po polskich drogach może jeździć ok. 900 e-busów. Takie liczby stawiają nas na pierwszym miejscu w klasyfikacji największych flot autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej.
Temat elektrycznych autobusów będzie przedmiotem debaty eksperckiej podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022. Podczas Kongresu zostanie także oficjalnie zaprezentowany przegubowy autobus elektryczny.
***