Samochody autonomiczne

Już wkrótce na drogi wyjadą 18-kołowe tiry. Bez kierowcy

Torc Robotics – spółka córka Daimler Truck - pracuje nad ciągnikami siodłowymi zdolnymi obsłużyć systemy autonomicznej jazdy poziomu czwartego. Pierwsze drogowe testy w pełni samodzielnych tirów mają ruszyć już w 2023 roku.

Autonomiczne samochody dostawcze to coraz częstszy widok na drogach Ameryki. Stany takie, jak Arkansas, czy Kansas już od jakiegoś czasu pozwalają na testowanie niewielkich, automatycznych ciężarówek skrzyniowych, opartych na podwoziu m.in. Forda Transita. Niektórzy chcą jednak iść o krok dalej i wypuścić na publiczne drogi 18-kołowce. Jak się dobrze domyślacie - także bez kierowcy.

Jedną z takich firm jest spółka córka koncernu Daimler Truck - Torc Robotics. Jej przedstawiciele twierdzą, że rozwijane przez wiele lat systemy autonomicznej jazdy poziomu czwartego są już gotowe, by trafić do ciągników siodłowych. Przedsiębiorstwo nawiązało nawet współpracę z firmą transportową Schneider National, która w ramach programu pilotażowego przetestuje takie ciężarówki, w międzymiastowym transporcie. Pierwsze autonomiczne tiry mają ruszyć w trasy już w 2023 roku.

Reklama

Autonomia, a bezpieczeństwo

Rzecz jasna, pomysł ten nie spodobał się obrońcom bezpieczeństwa drogowego. Wśród głosów sprzeciwu pojawiły się argumenty jakoby wciąż było za wcześnie by wprowadzić autonomiczne samochody na publiczne drogi, nie mówiąc już o gigantycznych ciężarówkach z naczepami pełnymi ładunku. Zdaniem niektórych ekspertów - zarówno technologie bezpieczeństwa, jak i systemy zdalnego sterowania - są niepewne, a ich usterki mogłyby narazić kierowców innych samochodów na gigantyczne niebezpieczeństwo.

Przeciwni testom są także kierowcy zawodowi, którzy obawiają się, że niebawem autonomiczny transport mógłby uniemożliwić im znalezienie pracy.

Dyrektor generalny spółki Torc Robotics zdaje się być jednak pewnym swego. Jak sam twierdzi - firma od dawna współpracuje z  Daimler Truck w celu rozwoju i zoptymalizowania systemów autonomicznej jazdy. Celem jest osiągniecie pozycji lidera i stanie się pierwszą firmą, która wprowadziła w pełni autonomiczne ciągniki na rynek. 

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autonomiczna ciężarówka | USA | transport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy