Znane są oferty w przetargach na dwa ostatnie odcinki S19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w przetargu na realizację odcinka między Jawornikiem a Lutczą, jak i w przetargu na odcinek między Lutczą a Domaradzem, wpłynęło po siedem ofert. Zainteresowanych jest w sumie ośmiu wykonawców działających samodzielnie lub w konsorcjum.
S19 Jawornik - Lutcza (długość 5,2 km)
Zestawienie ofert:
- Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret - 1 849 563 300 zł
- konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex (partner) - 1 909 653 720,80 zł
- Stecol - 1 930 397 201,62 zł
- konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner) - 2 160 236 700 zł
- konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot i DOGUS Insaat ve Ticaret (partnerzy) - 2 700 832 938,51 zł
- Nurol İnşaat ve Ticaret - 2 772 879 697,03 zł
- konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner) - 2 863 008 747,50 zł
S19 Lutcza - Domaradz (długość 6,4 km) Zestawienie ofert:
- Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret - 1 413 898 038 zł
- konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) - 1 457 700 000 zł
- konsorcjum firm Budimex (lider) i Gülermak (partner) - 1 460 625 000 zł
- konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner) - 1 473 360 873,07 zł
- Stecol - 1 479 376 893,46 zł
- Nurol İnşaat ve Ticaret - 1 679 500 116,11 zł
- konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot i DOGUS Insaat ve Ticaret (partnerzy) - 2 129 408 211,24 zł
Oferty w obu przetargach zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny, przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem , a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunel oraz konstrukcje oporowe, w tym portale tunelu.
Odcinek szlaku Via Carpatia o długości ok. 5,2 km poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Rozpiętość tego obiektu to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości niemal 3 km.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik kat. I w kierunku Barwinka, które zostanie przystosowane do rozbudowy do kat. II. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją, a także infrastruktura techniczna.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane na tym odcinku zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy.
Ten fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik - Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane na tym odcinku zostaną ukończone w ciągu 51 miesięcy od daty podpisania umowy.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
***