Polskie drogi

Tunel w Świnoujściu przebojem. Ile aut już nim przejechało?

Tunel między wyspami Uznam i Wolon w Świnoujściu okazał się przebojem wśród kierowców. Od jego otwarcia pod koniec czerwca ubiegłego roku podwodną przeprawę pokonało blisko 2,5 mln pojazdów, czyli tyle, ile wcześniej promy przewoziły w rok.

Tunelem w Świnoujściu przejechało 2,5 mln pojazdów

Prezydent Świnoujścia, Janusz Żmurkiewicz, podkreślił, że tunel przyniósł istotną zmianę w życiu miasta, skracając czas podróży między wyspami z kilkudziesięciu do kilku minut. Zaznaczył, że tunel połączył społeczność, ułatwiając dojazd do szkół, pracy i urzędów.

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Świnoujściu, Paweł Szynkaruk dodał, że ruch w tunelu jest intensywny, osiągając średnio 10-11 tys. pojazdów dziennie w sezonie zimowym i nawet 20 tys. pojazdów w sezonie letnim. 

Tunel w Świnoujściu okazał się przebojem

Tymczasem promy były w stanie dziennie przewieźć maksymalnie 10-12 tys. pojazdów.

Reklama

Cała przeprawa między wyspami Wolin i Uznam ma 3,2 km długości, w tym prawie 1,5 km przypada na sam tunel, który w najgłębszym miejscu znajduje się 10 metrów pod dnem Świny i 34 m pod lustrem wody. Tunel jest jest najdłuższym podwodnym tunelem w Polsce.

Tunel w Świnoujściu. Zakaz wyprzedzania i odcinkowy pomiar prędkości

W tunelu pod Świną jest tylko jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Jezdnia w tunelu ma 11 metrów szerokości: oba pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) mają 3,5 m szerokości, a pasy awaryjne - po 2 m. Na całej długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania, o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. 

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich zaznaczył, że liczba wykroczeń drogowych w tunelu spadła, a do tej pory nie doszło do żadnej kolizji.

 

Zapytany o próby wejścia pieszych do tunelu (ruch pieszych jest tam zakazany) dyrektor ZDM odpowiedział, że zdarzają się pojedyncze przypadki i w większości skutkuje uwaga zwrócona przez dyspozytora monitorującego ruch za pomocą systemu nagłośnienia. Zaznaczył, że cały system bezpieczeństwa w tunelu "działa bardzo dobrze".

Kierowcy w tunelu jeżdżą zbyt wolno

Cały tunel jest objęty systemem odcinkowego pomiaru prędkości. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. Średnia prędkość przekraczająca 50 km/h oznaczać będzie mandat. I to okazuje się problemem, bowiem kierowcy... jadą zbyt wolno. 

Tunel pod Świną został otwarty w czerwcu ubiegłego roku, łączaąc wyspy Uznam i Wolin. Koszt budowy wyniósł ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu. Budowę ukończono z 10-miesięcznym opóźnieniem.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: tunel w Świnoujściu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy