Polskie drogi

Nowe drogi w zachodniopomorskim. 6 obwodnic i 221 km nowych tras

Na Pomorzu Zachodnim trwają intensywne prace nad rozbudową sieci dróg ekspresowych i obwodnic. W ramach inwestycji modernizowane są strategiczne odcinki dróg S3, S6, S10 i S11, a także sześć obwodnic. W trakcie realizacji jest obecnie 16 projektów o łącznej długości 221 km, a w przetargu znajduje się kolejne sześć inwestycji, w tym dwa odcinki S10, dla których umowy mają zostać podpisane w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

Droga ekspresowa S3: Ostatni odcinek na północy Polski

Jedną z najważniejszych inwestycji w regionie jest budowa drogi ekspresowej S3, która zmierza ku końcowi. Na Dolnym Śląsku zakończono już wszystkie prace, a ostatni brakujący odcinek został oddany do użytku w lipcu 2024 roku. W północnej części kraju, na Pomorzu Zachodnim, trwa budowa dwóch fragmentów trasy: odcinków Świnoujście-Dargobądz oraz Dargobądz-Troszyn. Łączna długość tych odcinków wynosi 33 km, a ich zakończenie pozwoli na połączenie S3 z istniejącą już trasą w rejonie węzła Parłówko, aż do Świnoujścia.

Budowa S3 na północy Polski jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Wysokość dofinansowania wynosi ponad 757 mln zł. Na odcinku Dargobądz-Troszyn kierowcy już teraz korzystają z jednej z nowych jezdni na większości trasy. Ruch został przekierowany na północną jezdnię od Wolina do Sułomina, jednak nadal jest to przejazd przez plac budowy. Jednocześnie zaawansowane są prace nad budową nowego mostu w Wolinie, w tym betonowanie przęsła łukowego i estakad. W najbliższych tygodniach planowane jest wykonanie nawierzchni mostu.

Reklama

Najwięcej prac pozostało na odcinku od węzła Łunowo do węzła Międzyzdroje, który przebiega wzdłuż linii kolejowej. Sukcesywnie, w miarę postępu robót, planowane jest udostępnianie kierowcom obu jezdni nowej drogi.

Droga S6 w zachodnio-pomorskim: Połączenie Koszalina ze Słupskiem

Inwestycja w budowę drogi ekspresowej S6 od Sianowa do Słupska jest jednym z priorytetowych zadań realizowanych na Pomorzu Zachodnim. Trasa została podzielona na dwa odcinki: Sianów-Sławno oraz Sławno-Słupsk. Intensywne roboty budowlane prowadzone są na całej długości, a większość prac ziemnych oraz mostowych jest na mocno zaawansowanym etapie. Na niektórych fragmentach drogi wykonano już warstwy podbudowy oraz nawierzchnię bitumiczną.

Droga S6, która obejmuje osiem węzłów drogowych, obwód utrzymania oraz parę miejsc obsługi podróżnych, ma zostać oddana do użytku w drugiej połowie 2025 roku.

Droga S11: Ostatni odcinek na Pomorzu Zachodnim

Budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku Bobolice-Szczecinek rozpoczęła się wiosną 2024 roku. Inwestycja o długości ponad 24 km połączy Szczecinek z istniejącymi już odcinkami trasy S11, które prowadzą do Koszalina i Szczecinka.

Prace obejmują roboty ziemne, w tym wykopy i nasypy, a także budowę mostów i dwóch węzłów drogowych (Wierzchowo i Szczecinek Północ). Trasa ma być gotowa w lipcu 2026 roku, a obecnie kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami związanymi z ruchem pojazdów budowlanych.

Droga S10: Ważna arteria Pomorza Zachodniego

Droga S10 to kolejna kluczowa trasa, której budowa intensywnie postępuje. Od maja tego roku podpisano już umowy na realizację pięciu odcinków, w tym takich jak Suchań-Recz, Piecnik-Wałcz, Cybowo-Łowicz Wałecki oraz Stargard-Suchań. Łącznie to 82 km nowej drogi ekspresowej. Dla dwóch pozostałych odcinków (Szczecin Kijewo-Szczecin Zdunowo i Łowicz Wałecki-Piecnik) trwają jeszcze procedury przetargowe, ale planowane jest podpisanie umów w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

Budowa trasy S10 będzie realizowana w formule "Projektuj i Buduj", co oznacza, że wykonawcy mają najpierw opracować projekty budowlane, a dopiero po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń rozpoczną prace. Całkowite zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.

Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim: 6 inwestycji w realizacji

Na Pomorzu Zachodnim trwa realizacja sześciu kluczowych inwestycji w ramach programu 100 obwodnic. Obwodnica Gryfina, o długości 5,6 km, ma być gotowa do końca roku, a prace są na zaawansowanym etapie. Z kolei budowa obwodnicy Szczecinka (5 km) jest niemal zakończona i choć jej ukończenie planowane jest na kwiecień 2025 roku, trasa może zostać oddana do użytku wcześniej.

W fazie planowania i przetargów są obwodnice Człopy i Złocieńca. Obwodnica Szwecji, która ominie miejscowość od południa, rozpocznie się w trzecim kwartale 2025 roku, a zakończy dwa lata później. Podobnie będzie z obwodnicą Rusinowa, której budowa ruszy pod koniec 2025 roku. Obydwie inwestycje mają na celu usprawnienie ruchu na odcinkach DK22 i DK20.

Umowy podpisano także na obwodnice Wałcza i Stargardu. Wałcz zyska nową trasę o długości 13,3 km do 2028 roku, która połączy się z istniejącą drogą S10. Natomiast obwodnica Stargardu, także połączona z S10, ominie miasto od wschodu, a jej ukończenie planowane jest na 2027 rok.

Przeczytaj również:

1620 km nowych dróg. Mapa Polski świeci się na czerwono

Co z programem budowy 100 obwodnic? Otwarte do dziś można policzyć na palcach

Kluczowe inwestycje koło Szczecina. Szybszy przejazd, ale więcej kontroli

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: drogi | Koszalin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy