Polski kierowca

Korytarz życia - nadal nie poprawiono błędów w przepisach

Cztery lata temu wprowadzono w Polsce przepisy dotyczące tzw. korytarza życia. Bardzo słusznie, bo kierowcy powinni wiedzieć, jak ułatwić przejazd pojazdom spieszącym na ratunek. Ale już wówczas, cztery lata temu pisałem, że wprowadzony przepis zawiera kardynalny błąd. Do tej pory niestety go nie naprawiono…

Przypomnijmy przepis, który wówczas wprowadzono:

W ustawie Prawo o ruchu drogowym w art. 9 dodano ust. 2-4 w brzmieniu:

W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności pojazdu służb ratowniczych, w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:

1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;

Reklama

2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.

Błąd polega na tym, że przepis nakazuje kierującym usunięcie się z drogi pojazdu uprzywilejowanego po przez zjechanie tylko do krawędzi pasa ruchu.

Ministerstwo Infrastruktury wydało wówczas grafikę, która zresztą powielała ten sam błąd, który został zawarty w przepisach ustawy:

Według autorów przepisów korytarz życia powinien tworzony być tak:

Pojazdy na rysunku zjechały tylko do krawędzi pasów ruchu. Jaki korytarz w ten sposób został utworzony? Może przeciśnie się tędy karetka lub policyjny radiowóz, ale duży wóz strażacki będzie miał już poważne problemy.

Szerokość dużych ciężarówek i autobusów wynosi 2,55 metra. Bez lusterek, a zatem faktyczna szerokość takiego pojazdu może przekraczać 3 metry. Szerokość maksymalna pasa ruchu na autostradzie wynosi 3,75 m.

Nie trzeba być wybitnym matematykiem, żeby dokonać obliczenia. 

Łączna szerokość dwóch pasów ruchu wynosi 3,75 m + 3,75 m = 7,5 m.

Łączna szerokość dwóch samochodów ciężarowych wynosi 3,00 m + 3,00 m = 6,0 m.

Ile pozostaje na korytarz życia? 7,5 m - 6,00 = 1,5 m.

Oczywiście wóz bojowy straży pożarnej w takim korytarzu nie zmieści się!

W tej sprawie w styczniu 2021 roku obradowała komisja sejmowa, na skutek wniesionej petycji.

Popatrzcie choćby tylko na początek nagrania, które przygotował pan zajmujący się problematyką przepisów ruchu drogowego. To bardzo mądry materiał i chwała za to jego autorowi:

Przewodniczący sejmowej komisji stwierdza:

Ja się dowiedziałem z tej petycji, że przepisy nakazują zjechać do krawędzi pasa ruchu a nie dalej. To jest oczywisty absurd. Trudno sobie wyobrazić korytarz życia robiony przez tiry na autostradzie. Więc jeżeli taki przepis jest w istocie, to trzeba go w te pędy zmienić, bo on jest niemądry.

Pan poseł oczywiście ma rację, chociaż dziwi fakt, iż dowiedział się o absurdalnym przepisie dopiero z petycji. Zapewne sam głosował za tym przepisem. No, ale mniejsza o to, każdy może popełnić błąd. Natomiast zupełnie niezrozumiała była reakcja Ministerstwa Infrastruktury na te uwagi. Możecie to zobaczyć w dalszej części filmu. Krótko mówiąc, ministerstwo uznało, że wszystko jest w porządku, powołując się na opinie policji.

Rzekomo policja stwierdziła, że kierowcy prawidłowo wykonują korytarz życia.

Ależ oczywiście, to prawda! Wykonują go prawidłowo, bo nie zjeżdżają do krawędzi pasa ruchu, lecz oczywiście do krawędzi drogi, także na pobocze. Popatrzcie:

To jest nagranie z wozu strażackiego. Jak wyglądałby ten korytarz życia, gdyby kierowcy stosowali się do przepisów i zjeżdżali tylko do krawędzi pasa ruchu, który zajmują?

I jeszcze jedno nagranie:

Nawet karetka pogotowia miałaby problemy z przeciśnięciem się, gdyby korytarz życia był tworzony zgodnie z zaleceniami ministerstwa.

To wstyd, że przez ponad 4 lata nie poprawiono przepisów zawierających tak istotny błąd!

Aby nie było niejasności, powtórzę jeszcze raz: tworząc korytarz życia należy zjechać maksymalnie, jak to możliwe w prawo lub lewo. Pojazdy zajmujące lewy pas ruchu zjeżdżają na lewo, a pojazdy na wszystkich pozostałych pasach ruchu na prawo.

Nie zjeżdżamy do krawędzi pasa ruchu, lecz maksymalnie do krawędzi drogi. Na pobocze, na pas rozdzielający jezdnie.

Popatrzmy na rysunki:

To jest pierwsza faza tworzenia korytarza życia.

A tak powinien wyglądać prawidłowo utworzony korytarz życia.

A teraz przedstawię jeszcze kilka wskazówek, które mogą okazać się przydatne przy tworzeniu korytarza życia.

  •  Jeśli widzisz korek na autostradzie lub drodze ekspresowej, nie podjeżdżaj zbyt blisko do samochodu stojącego przed tobą. Zachowaj odstęp 6-8 metrów. To bardzo łatwi zjechanie na pobocze albo poza lewą krawędź jezdni
  •  Jeżeli znajdujesz się na lewym pasie zawsze usuwaj się na lewo, jeżeli na pozostałych pasach zawsze usuwaj się na prawo
  •  W żadnym razie nie usuwaj się w inną stronę niż określona w przepisach, bo zablokujesz pojazd uprzywilejowany
  •  Usuwając się w prawo lub lewo włącz odpowiedni kierunkowskaz, który będzie potwierdzeniem i informacją, w którą stronę zamierzasz zjechać
  •  Po przejechaniu pojazdu uprzywilejowanego nie powracaj na swój pas, utrzymaj korytarz ratunkowy, bo za chwilę mogą nadjechać kolejne pojazdy ratunkowe
  •  Jeżeli nie masz gdzie się usunąć, a pojazd uprzywilejowany jest za tobą, jedź szybko do przodu i szukaj najbliższej luki, w którą będziesz mógł wjechać
  •  Jeśli masz w aucie radio CB, ostrzegaj tych stojących przed tobą, by zaczęli formować korytarz życia. Pozwoli to na sprawniejsze usunięcie się z drogi zwłaszcza dużym ciężarówkom
  •  W żadnym razie nie jedź korytarzem życia, bo nie masz do tego prawa. Takie postępowanie świadczy o prymitywnym cwaniactwie.

Obejrzyjcie jeszcze ten film przygotowany przez Autostradę Wielkopolską. Tak właśnie należy tworzyć korytarz życia, a nie tak jak wskazują to przepisy przygotowane przez ministerstwo:

Nasuwa się smutny i paradoksalny wniosek, że właśnie nieznajomość przepisów wśród kierowców spowodowała, że tworzą oni prawidłowo korytarz życia. Bo kierują się po prostu logiką i rozsądkiem. Niestety nie wszyscy...

Mam nadzieję, że nowy Minister Infrastruktury pogoni wreszcie swoich urzędników albo zatrudni takich, którzy będą potrafili tworzyć mądre, prawidłowe i logiczne przepisy, dostosowane do realiów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: korytarz życia | przepisy ruchu drogowego
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy