Używany Jeep Wrangler TJ (1997-2006)
Żadna terenówka nie wywołuje tylu skojarzeń z armią co Jeep Wrangler – potomek Willysa, zwycięzcy drugiej wojny światowej.
Wraz z zakończeniem drugiej wojny światowej produkcja pierwszego pojazdu nazwanego "Jeep" wcale nie ustała, a była kontynuowana przez firmę AMC pod nazwą Jeep CJ (od "Civilian Jeep") aż do roku 1987, kiedy to zdecydowano się na gruntowne odświeżenie modelu i nadanie mu nowej nazwy "Wrangler", oznaczającej trenera koni. Pozostawiono jednak to, z czego Jeepy słynęły od lat: mocne, terenowe podwozie z ramą nośną i dwiema sztywnymi osiami.
Terenowy radykał
Na zdjęciach prezentujemy drugą generację Wranglera, czyli model TJ z lat 1997-2006. Od swojego poprzednika z 1987 r. odróżniał się powrotem okrągłych reflektorów, aby bardziej przypominać klasycznego CJ. W zawieszeniu zastosowano sprężyny śrubowe zamiast resorów, pochodzące z modelu Grand Cherokee. Poprawiło to prowadzenie samochodu na asfalcie, ale Wrangler TJ nadal jest terenowym radykałem: niezbyt przestronne wnętrze pozbawiono właściwie typowego bagażnika, a jedyna wersja nadwoziowa to dwudrzwiowy kabriolet z opcjonalnym hardtopem. Element ten jest bardzo polecany, ponieważ dzięki niemu Wranglerem da się jeździć zimą.
Napęd to najprostsze rozwiązanie z możliwych: silnik przekazuje moc na oś tylną, przednią dołącza się ręcznie, tylko na postoju i tylko poza asfaltem. Wszystkie Wranglery mają napęd 4x4 i reduktor, jednak występują dwa rodzaje tylnych mostów: słabszy DANA30/35 (zdarzają się pęknięcia półosi) i niezniszczalny DANA44 (asymetryczny kształt osłony dyferencjału).
Tylko cztery litry
Użytkownicy radzą: jeśli kupować Wranglera TJ, to tylko z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 4 litrów. W stosunku do czterocylindrowego 2.4 lub 2.5 jest znacznie mocniejszy i lepiej sprawdza się w ekstremalnych warunkach, a przy tym zużycie paliwa (najczęściej gazu LPG) nie jest znacząco wyższe. Dodajmy, że silnik 4.0 przez wszystkie lata produkcji był praktycznie taki sam, natomiast w 2003 r. starą, 2,5-litrową jednostkę AMC zastąpił nowy silnik Chryslera o nieznacznie mniejszej pojemności.
Nie przewidziano żadnego diesla, natomiast spory był wybór skrzyń biegów - od trzybiegowych "automatów" do rzadko występującej, sześciostopniowej przekładni manualnej z Mercedesa. Rzadkością są wersje specjalne: pierwsza to Rubicon, czyli terenowy "twardziel" z pneumatycznymi blokadami mostów oraz wzmocnionym reduktorem z przełożeniem 4:1. Druga - Wrangler Unlimited, czyli wersja przedłużona, ale nadal dwudrzwiowa. Czterodrzwiowa była dostępna dopiero od 2007 r. wraz z modelem Wrangler JK.
Jak kupić? Jak jeździć?
Przede wszystkim warto poszukać Jeepa w wersji europejskiej - samochód był dostępny na naszym kontynencie w oficjalnej sieci sprzedaży. Auta sprowadzone z USA wymagają wymiany reflektorów na świecące asymetrycznie. W dawniejszych czasach wymieniało się je na te z Golfa II, obecnie dostępne są kompletne zestawy oświetlenia w atrakcyjnych cenach.
Kluczową sprawą jest to, jak poprzedni właściciel traktował swojego Wranglera. Trudno liczyć na samochody nie używane w terenie, bo innych zastosowań dla Jeepa nie ma. Warto dowiedzieć, czy właściciel dotrzymywał terminów smarowania wszystkich punktów w podwoziu (Wrangler wymaga tego, podobnie jak większość starszych samochodów). Dobrze jest zajrzeć do mostów napędowych - w samochodach intensywnie eksploatowanych w terenie często zalega tam woda.
Zupełnie osobnym tematem są samochody już przygotowane do jazdy w terenie. Najczęściej przeróbki obejmują tzw. lift, czyli podniesienie zawieszenia. Niestety, wiele osób poprzestaje na zwiększeniu prześwitu, nie zmieniając np. elementów przekładni kierowniczej, które w związku z tym pracują pod złym kątem i niszczą się.
Wyjątkowo wyraźne są różnice cenowe między wersjami 4- i 6-cylindrowymi. Wranglera TJ 2.5 można kupić za 22 tys. zł. Za odmianę 4.0 trzeba zapłacić nawet 10 tys. zł więcej, ale ma to swoje mocne uzasadnienie.
Nie można traktować Wranglera jako alternatywy dla SUV-a. To terenówka dla tych, którzy albo potrzebują takiego auta do potrzeb zawodowych, albo lubią rekreacyjną jazdę terenową. Niestety, to co najlepsze, czyli wersja czterolitrowa (ewentualnie z LPG) pozbawiona przeróbek terenowych jest najtrudniejsza do znalezienia i najdroższa. Często jednak auta przygotowane do off-roadu są bardziej zadbane.
Jeep Wrangler TJ: historia modelu
1997: debiut Wranglera TJ (na zdjęciach).
1999: mały lifting, silnik 4.0 mocniejszy o 9 KM, większy zbiornik paliwa.
2002: istotny lifting, nowy silnik 2.4, plastikowe lusterka zamiast metalowych.
2006: prezentacja nowego modelu JK.
Jeep Wrangler TJ: typowe usterki i problemy
- Uszkodzenia mostów napędowych spowodowane intensywną eksploatacją w terenie i zbieraniem się w nich wody.
- Korozja płyty podłogowej także zdarza się w samochodach używanych często w terenie.
- Zapiekające się tłoczki hamulcowe w zaciskach.
- Uszkodzenia półosi w samochodach z mostem DANA30/35.
- Przeciekające podszybie.
- Usterki wskaźników.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum