Jeep

Rekordowy rok Jeepa. Tak dobrze jeszcze nie było

​Szefa koncernu Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne można oceniać różnie. Krytycy zarzucają mu wstrzymanie inwestycji w nowe modele Fiata oraz Alfa Romeo, a także doprowadzenie do upadku Lancii (marka dostępna będzie tylko we Włoszech, gdzie będzie sprzedawała tylko jeden model).

Trzeba jednak przyznać, że Marchionne ma też posunięcia wizjonerskie. Niewątpliwie należy do nich przejęcie koncernu Chrysler, gdy ten znajdował się na skraju bankructwa spowodowanego ostrym kryzysem, jaki uderzył w rynek amerykański.

Szybko okazało się, że tąpniecie na rynku nowych samochodów w USA było chwilowe, a sprzedaż zaczęła rosnąć i wracać do wysokich poziomów szybciej niż w Europie.

To jednak nie koniec. Fiat otrzymał również dużą pomoc finansową ze strony USA, jej celem była restrukturyzacja Chryslera i inwestycje, dzięki którym miano utrzymać miejsca pracy. To wszystko się udało i dzisiaj to amerykańskie marki utrzymują koncern Fiat Chrysler Automobiles na powierzchni.

Reklama

Najlepszym przykładem na potwierdzenie tej tezy jest chyba Jeep. W ubiegłym roku marka ta sprzedała na świecie ponad milion samochodów, bijąc tym samym, trzeci raz z rzędu, wszystkie swoje dotychczasowe rekordy. Sumą 1 017 019 sprzedanych Jeepów, marka aż o 39% pobiła swój wcześniejszy rekord wynoszący 731 565 sztuk, który osiągnięto... rok wcześniej.

Co więcej, Jeep zanotował potężne wzrosty sprzedaż na wszystkich rynkach:  o 40% w regionie Europy, Bliskiego Wschódu i Afryce (rynki liczone razem), o 65% w samej Europie i o 42% na obszarze Azja-Pacyfik. W Chinach, największym rynku motoryzacyjnym na świecie, sprzedaż wzrosła o 49 %. Na rodzimym amerykańskim rynku sprzedaż Jeepa zwiększyła się o 41 %, osiągając rekordowy, bezprecedensowy wynik 692 348 sprzedanych samochodów.

Nawet w Polsce Jeep odnotował rekordową sprzedaż. 1 674 sprzedanych samochodów oznacza wzrost o imponujące 51,4% w stosunku do roku 2013.

W ubiegłym roku największym powodzeniem cieszył się Grand Cherokee (łącznie na świecie: 279 567 sprzedanych aut; w USA: 183 786), za nim są: Cherokee (łącznie na świecie 236 289; w USA: 178 508), Wrangler (łącznie na świecie 234 579; w USA 175 328), Compass (łącznie na świecie 134 629; w USA 61 264) i Patriot (łącznie na świecie 122 387; w USA 93 462).

Zaskakiwać może szczególnie wynik Cherokee, który w momencie premiery był mocno krytykowany za kontrowersyjną stylistykę.

W 2014 roku sprzedaż Jeepa wzrosła po raz piąty z rzędu. W 2013 roku marka odnotowała 4% wzrost sprzedaży, a w trzech poprzednich latach notowano wyniki: w 2012 roku - +19%, w 2011 roku - +41%, w 2010 roku - +24%.

Amerykanie mogą z optymizmem spoglądać również na bieżący rok. Do salonów właśnie trafił najnowszy, najmniejszy i najtańszy model o nazwie Renegade. Samochód ten może spowodować prawdziwą rewolucję w zestawieniu najchętniej kupowanych modeli Jeepa.

(MD)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jeep
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy