Jeep

Jeep Renegade, czyli naprawdę bezpieczny samochód

Jeep Renegade w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Za tym wynikiem stały tysiące godzin pracy inżynierów i konstruktorów.

Wszystko zaczęło się od... symulacji komputerowych. Bazując na ich wynikach inżynierowie Fiata i Chryslera opracowali nową architekturą o nazwie 4x4 Small Wide. Renegade jest pierwszym pojazdem koncernu FCA, w którym znalazła ona zastosowanie.

Kolejnym krokiem była weryfikacja wyników otrzymanych komputerowo. W zakładzie w Melfi przeprowadzono 300 prób na różnych częściach, ponad 100 symulacji zderzeń oraz ponad 100 wewnętrznych crashtestów. Dzięki temu przebadano zachowanie samochodu podczas różnych zderzeń: czołowych, bocznych, dachowania, uderzenia w inny pojazdy czy pieszego. Uwzględniano przy tym różne kąty uderzenia, różne prędkości, a nawet... cechy fizyczne pasażerów, jak wzrost czy waga.

Reklama

W samochodzie zastosowano na szeroką saklę stal wysokowytrzymałością, ultra wysokowytrzymałościową oraz tłoczoną na gorąco. Wszystko po to, by zapewnić wysokość sztywność skrętną oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.

Przód samochodu ukształtowano tak, by odkształcał się zawsze jednakowo, niezależnie od tego, w jaką przeszkodę uderzył, czy to będzie drzewo, pieszy czy też inny pojazd.

Te badania zaprocentowały podczas testu Euro NCAP. Renegade uzyskał wynik 87 proc. w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, 85 proc - dzieci oraz 65 proc - w zakresie ochrony pieszych, co w tej kategorii jest niezwykle dobrym wynikiem.

Ocena pięciu gwiazdek nie byłaby możliwa do uzyskanie bez szeregu elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Wyposażenie w tym zakresie Renegade został przez Euro NCAP oceniony na 74 proc.

Jeep Renegade już w bazowej wersji jest wyposażony m.in. w sześć poduszek powietrznych (czołowe dla pasażerów siedzących z przodu, boczne kurtynowe dla wszystkich rzędów oraz boczne na siedzeniach przednich) oraz ESC (elektroniczną kontrolę stabilności) z ERM (elektronicznym systemem zapobiegającym dachowaniu).

W zależności od wersji wyposażenie standardowe lub opcjonalne stanowi m.in. system monitorowania martwego pola (oparty na radarze), system wykrywania przeszkód podczas cofania, adaptacyjny tempomat czy kamera cofania. Inne systemy bezpieczeństwa to Forward Collision Warning-Plus, który dzięki kamerze oraz radarowi wykrywa przeszkody przed samochodem i ostrzega kierowcę, a jeśli ten nie zareaguje, włącza hamulce oraz system zapobiegający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu (działający dzięki kamerze), który sygnałem ostrzega kierowcę, gdy samochód zaczyna zjeżdżać z zajmowanego pasa bez włączonego kierunkowskazu.

Tym samym Jeep Renegade należy do najbardziej bezpiecznych samochodów dostępnych na rynku. Decydują o tym dobre właściwości jezdne, wysoka sztywność oraz szereg systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jeep Renegade
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy