Jeep Renegade z tłokami pokrytymi grafitem
Samochody terenowe kojarzą się z reguły z kiepskimi osiągami, kosztowną obsługą i wysokim zużyciem paliwa.
Z tego względu coraz większą popularnością cieszą się niewielkie crossovery z pogranicza segmentów B i C. Większość z nich nie została jednak zaprojektowana, do poruszania się poza utwardzonymi drogami. Wyjątkiem w tej grupie jest najnowsze dziecko Jeepa - model Renegade.
W zależności od preferencji samochód może być albo wygodnym, zwinnym autem codziennego użytku, albo poważną terenówką, której kierowca bez obaw zjechać może z asfaltu. Gamę modelową otwiera wersja Sport przygotowana z myślą o klientach, którzy niekoniecznie palą się do offroadowych przygód. Po drugiej stronie oferty znajdziemy odmianę Renegade Trailhawk, która zadowolić powinna nie tylko wędkarzy i myśliwych...
W tej konfiguracji auto wyposażone jest m.in. w napęd 4x4 Jeep Active Drive Low, system kontroli trakcji Jeep Selec-Terrain (z trybem pracy Rock), podwyższone o 20 mm (do 220 mm) zawieszenie, oraz zestaw płyt osłonowych podwozia i zaczepów holowniczych. Tak przygotowany Renegade może się pochwalić niezłą charakterystyką terenową. Kąt najazdu wynosi 30,5 stopnia, rampowy 25,7 stopnia, a zejścia - 34,3 stopnia. To wynik pod każdym względem lepszy niż chociażby w - zaprojektowanej głównie z myślą o offroadowym użytkowaniu - pierwszej generacji Kii Sportage!
Nie oznacza to jednak, że klienci Jeepa muszą nastawić się na wysokie koszty eksploatacji. Oferta jednostek napędowych obejmuje bowiem benzynowe silniki o pojemności 1,4 l (MultiAir2 Turbo) i 1,6 l oraz wysokoprężne 1,6 l i 2,0 l z chwalonej przez użytkowników rodziny Multijet.
Na szerszą uwagę zasługuje już najsłabszy benzynowy motor - 1,6 l oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś. 16-zaworowy, czterocylindrowy silnik 1,6 litra E-torQ zapewnia moc 110 KM (przy 5 500 obr./min) i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 152 Nm (przy 4 500 obr./min). Tłoki pokryte grafitem zoptymalizowano tak, aby zmniejszyć tarcie i wagę. Kute korbowody oraz aluminiowa miska olejowa pozwalają na oszczędność jeśli chodzi o ciężar. Udoskonalenie wału korbowego silnika E-torQ sprawiło, że posiada on osiem przeciwciężarów, co zapewnia mu niezwykle wysoką kulturę pracy.
Kolejny silnik benzynowy dostępny w przednionapędowej konfiguracji auta - 1,4 l MultiAir2 Turbo - legitymuje się mocą 140 KM i oferowany jest z sześciostopniową ręczną przekładnią. W mocniejszej - 170-konnej - odmianie, jednostka występuje z - jedyną wśród pojazdów tego segmentu - automatyczną, dziewięciostopniową skrzynią biegów. W takiej odmianie - mimo napędu 4x4 - Renegade przyspiesza do 100 km/h w 8,8 s, a w terenie pozwala cieszyć się maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm oferowanym już przy 2,5 tys. obr./min. Nawet przy takich osiągach zyżycie paliwa bez większych problemów utrzymać można na poziomie około 8 l/100 km.
Dziewięciostopniowy automat oferowany jest również z większym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,0 l, który - w zależności od preferencji nabywców - występować może w odmianie o mocy 140 KM lub 170 KM. Obie oferują gwarantujący dobrą dynamikę (maksymalny moment obrotowy 350 Nm) i zużywają średnio około 6 l oleju napędowego na 100 km. Już słabsza wersja przyspiesza do 100 km/h w 10,2 s i osiąga prędkość maksymalną przeszło 180 km/h.
Osoby ceniące sobie głównie niewielkie spalanie powinny jednak zwrócić szczególną uwagę na podstawowego diesla. Motor 1,6 l oferowany z ręczną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem na przednie koła zapewnia świetne osiągi przy bardzo rozsądnym obchodzeniu się z paliwem. Sprint do 100 km/h zajmuje mu jedynie 10,2 s, a - przy umiejętnym posługiwaniu się pedałem przyspieszenia - średnie zużycie paliwa utrzymać można poniżej 5 l/100 km!