LPG. Kupić używaną czy zainwestować w nową instalację

Rosnące koszty utrzymania samochodu sprawiają, że coraz większa liczba kierowców rozważa możliwość zainwestowania w instalację gazową. Pod względem finansowym jazda na LPG wciąż nie ma sobie równych.

Duża część zmotoryzowanych rodaków staje przed dylematem, czy zakładać gaz do obecnie posiadanego pojazdu, czy może zdecydować się na zmianę auta i kupić samochód z zamontowaną już instalacją? Jakie są zalety i wady każdej z tych opcji?

Z finansowego punktu widzenia zakup pojazdu z zamontowaną instalacją gazową to prawdziwy majstersztyk. Ceny takich samochodów na rynku wtórnym nie odbiegają znacząco od aut, które nie zostały wyposażone w zasilanie LPG. Oznacza to więc, że inwestycję w nową instalację (średnio około 2,5 tys. zł dla samochodu z czterocylindrowym silnikiem) "przerzucamy" na poprzedniego właściciela. Odpada nam również dodatkowa wizyta w wydziale komunikacji, by pani w okienku wbiła w dowód rejestracyjny (i kartę pojazdu) pieczątkę z napisem "GAZ".

Reklama

Niestety, zalety takiego rozwiązania na tym się kończą. Zakup samochodu z zamontowaną instalacją LPG niesie bowiem za sobą kilka niebezpieczeństw. Po pierwsze trzeba dopilnować, by poprzedni właściciel przekazał nam wszystkie niezbędne dokumenty, w tym tzw. "paszport" butli gazowej, który okazać trzeba na każdym obowiązkowym badaniu technicznym. Przed zakupem, koniecznie, musimy też sprawdzić termin legalizacji samego zbiornika, by nie okazało się, że w najbliższym czasie czeka nas jego kosztowna wymiana (termin legalizacji wynosi zazwyczaj 10 lat od momentu montażu zbiornika).

Dlatego lepszym wyborem jest zakup samochodu bez instalacji i zamontowanie jej korzystając z usług dobrego zakładu. Takiego, który dobrze dobierze instalację do konkretnego silnika i który wykorzysta komponenty renomowanych producentów.

Jakie koszty wiążą się z montażem instalacji gazowej? Średnio przyjąć można, że jeden cylinder kosztować nas będzie około 600 zł. Oznacza to, że instalacja do silnika czterocylindrowego to wydatek około 2400 zł, w przypadku sześciocylindrowych jednostek trzeba będzie wydać około 3600 zł. Nieco wyższe koszty dotyczą silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wymagają specjalnych, dedykowanych instalacji gazowych.

Decydując się na konkretną instalację warto wziąć pod uwagę warunki gwarancji i wielkość sieci serwisowej. Popularne marki, jak chociażby STAG, dysponują rozbudowaną siecią warsztatów, które - w razie awarii - zapewnią nam profesjonalną (często gwarancyjną) pomoc również poza granicami kraju.


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: LPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy