LPG do Diesla? To się opłaca!

W Polsce coraz częściej słyszy się o przerabianiu na LPG pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Instalacje tego typu ma w swojej ofercie chociażby firma AC - właściciel marki STAG.

Jakie korzyści płyną z jej zastosowania i na czym polega przeróbka diesla na LPG?

W przeciwieństwie do silników o zapłonie iskrowym, silnik Diesla nie może pracować wyłącznie przy wykorzystaniu gazu. Do jego pracy niezbędny jest olej napędowy. Dlaczego więc, coraz więcej firm decyduje się na montaż LPG do tego rodzaju jednostek napędowych?

Odpowiedź jest prosta. Technologia podwójnego zasilania pozwala uwolnić energię z niewykorzystanych wcześniej (czytaj: niedopalonych) zasobów oleju napędowego. Dzięki odpowiedniemu dawkowaniu gazu wzrost wydajności spalania oleju napędowego pozwala na zwiększenie mocy silnika nawet o 30%. Co ciekawe, takie "podkręcenie" osiągów zwykle idzie w parze z jednoczesnym obniżeniem kosztów eksploatacji i poprawą wydajności pracy!

Reklama

Instalacja stosowana przez STAG w silnikach wysokoprężnych przypomina te, wykorzystywane przy jednostkach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W tym przypadku głównym paliwem pozostaje olej napędowy, komputer instalacji gazowej czuwa jednak nad jak najefektywniejszym "dotryskiem" gazu.

Sama instalacja składa się z takich samych podzespołów, jak w przypadku silnika spalinowego - mamy więc do czynienia z butlą, reduktorem, wtryskiwaczami i komputerem sterującym. By kontrolować proces spalania, w samochodach montowane są dodatkowo sonda lambda, czujnik temperatury spalin i czujnik spalania stukowego.

Inwestycją w instalację gazową do silnika Diesla zainteresowanych jest coraz więcej firm dysponujących własną flotą. Z zastosowania tego typu rozwiązania płyną bowiem konkretne korzyści finansowe. W zależności od pojazdu koszt przejechania 100 km/h zmniejsza się od 10 do nawet 30 procent. Dla przedsiębiorstwa, w którego barwach pracuje kilkanaście czy kilkadziesiąt aut to ogromne oszczędności. Z punktu widzenia księgowego, nawet w najmniej optymistycznych rachunkach, co dziesiąte auto jeździ za darmo...

Dowiedz się więcej na temat: LPG
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy