Skoda Kamiq. Najnowszy czeski SUV
Po serii fotograficznych zapowiedzi Skoda opublikowała wreszcie zdjęcia i dane techniczne swojego najnowszego crossovera - modelu Kamiq.
Samochód przedstawiany jako miejski SUV bazuje na modułowej platformie MQB. Auto mierzy 4241 mm długości, 1793 mm szerokości i 1531 mm wysokości. Rozstaw osi to 2651 mm. Kamiq to ciekawa alternatywa dla kompaktów. Bagażnik pomieści przedmioty o objętości do 400 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń zwiększa się do 1395 l. Gdy złożymy na płasko oparcie fotela pasażera (opcja), w kabinie zmieścimy przedmioty o długości do 2447 mm.
Kształty auta nie zaskakują. Znajdziemy w nich wiele akcentów nawiązujących do nowej Skody Scali. Znaki szczególne to charakterystyczna dla marki osłona chłodnicy i kaskadowe, minimalistyczne reflektory przednie. W bogatszych wersjach liczyć można na czarne (obudowy lusterek, dach) i aluminiowe (ramka osłony chodnicy, dolna część zderzaków, nakładki progowe, relingi) elementy stylistyczne. W stosunku do Scali Kamiq może się jeszcze pochwalić zwiększonym o 37 mm prześwitem (o 27 mm w egzemplarzach ze sportowym zawieszeniem).
Projekt wnętrza poznaliśmy już wcześniej i - przynajmniej w kwestii kluczowych elementów, jak deska rozdzielcza czy boczki drzwi - jest ono niemal identyczne, jak w kompaktowej Skodzie Scala. W topowych egzemplarzach znajdziemy m.in. elektroniczne zegary o przekątnej 10,25 cala. Dotykowy ekran systemu info-rozrywki może mieć: sześć i pół, osiem lub 9,2 cala. O komfort i bezpieczeństwo zadbać mogą, znane z innych modeli czeskiej marki: adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pasa ruchu czy automatyczny hamulec awaryjny.
Jak w każdej Skodzie nie mogło zabraknąć "simply clever", czyli prostych, ale sprytnych rozwiązań przydatnych na co dzień. Oprócz dobrze znanych, jak "pokładowa" parasolka czy też oświetlenie bagażnika, które można odczepić i używać jako latarki (namagnesowanej!), pojawiło się kilka innych. Są to na przykład osłony drzwi, które wysuwają się automatycznie po ich otwarciu, zapobiegając uszkodzeniu lakieru podczas wysiadania na parkingu. Wyjątkowo ciekawie wygląda też zatyczka wlewu płynu do spryskiwaczy, która po otwarciu tworzy lejek, dzięki któremu z dużą łatwością możemy uzupełnić poziom płynu.
Podobnie, jak w Octavii czy Scali, wszystkie jednostki napędowe Skody Kamiq wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Wszystkie mają też system start&stop i układ odzyskiwania energii hamowania.
Ofertę otwiera benzynowy 1,0 l TSI o mocy 95 KM i maksymalnym momencie obrotowym 175 Nm sprzęgany z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów. Jego mocniejsza odmiana - 115 KM i 200 Nm - oferowana będzie z sześciostopniową, ręczną przekładnią. Na liście opcji znajdziemy też dwusprzęgłową, siedmiostopniową przekładnię DSG.
Najmocniejsza z benzynowych jednostek to 1,5 l TSI z systemem ACT (dezaktywacja cylindrów). Podobnie jak np. w Octavii rozwija ona 150 KM i 250 Nm. Podobnie jak w przypadku 1,0 TSI 115 KM do wyboru są: 6-stopniowa skrzynia ręczna lub 7-stopniowe DSG.
Dla zwolenników silników Diesla przewidziano jednostkę 1,6 TDI o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Wyposażono ją w system aktywnej redukcji katalitycznej SCR (wtrysk AdBlue do układu wydechowego). Motor oferowany będzie z 6-stopniową manualną lub 7 stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.
PR