Kolejny skok w erę e-mobilności. Nadchodzi Skoda Enyaq iV – co o niej wiemy?

Enyaq to pierwszy w pełni elektryczny SUV Skody, który otwiera w dodatku w historii marki nowy rozdział. I choć koncern ma już od jakiegoś czasu w swojej ofercie pełnokrwistego, miejskiego „elektryka” – całkowicie zelektryfikowany model CITIGOe iV – to właśnie Enyaq ma szansę stać się pojazdem pod wieloma względami przełomowym. Wyróżniają go nie tylko duży zasięg, szybkie ładowanie i prostota obsługi, ale też fakt, że zbudowany został na bazie nowej, modułowej platformy MEB opracowanej przez inżynierów Grupy Volkswagen.

Funkcjonalny i niezawodny jak Enyaq?


Wspomniana na wstępie platforma wyróżnia się przede wszystkim innowacyjną konstrukcją. Zaprojektowana została w taki sposób, aby ogniwa zasilające silnik elektryczny pojazdu zajmowały jak najmniej miejsca. Cel udało się osiągnąć: akumulator został bowiem zintegrowany z podłogą, dzięki czemu wnętrze samochodu stało się bardziej przestronne, pojemne i pakowne. Że rozwiązanie to znakomicie sprawdza się w praktyce, potwierdziły ponad wszelką wątpliwość ostatnie miesiące. Trzeba bowiem przypomnieć, że Enyaq z sukcesem służył w tym roku organizatorom dwóch najbardziej prestiżowych wyścigów kolarskich świata - Tour de France oraz Vuelta a España - w których pełnił funkcję mobilnego centrum dowodzenia.

Reklama

Tego, że Enyaq jest samochodem przemyślanym, bezpiecznym i niezawodnym, dowodzą również testy przeprowadzane w specjalnej komorze kontrolnej Skody, w której nowe pojazdy koncernu poddawane są przez 25 dni serii ekstremalnych prób wytrzymałościowych (przez ten czas symuluje się zjawiska pogodowe i atmosferyczne, jakie w klimacie środkowoeuropejskim oddziaływałyby na auto w ciągu 4 latach zwykłej, codziennej eksploatacji). Z tą osobliwą "ścieżką zdrowia" samochód poradził sobie więcej niż dobrze - bez szwanku znosząc bardzo wysoką wilgotność, skrajnie wysokie i niskie temperatury czy ponadprzeciętne nasłonecznienie. Jest to rezultat tym bardziej imponujący, że agresywnych warunków panujących w komorze testowej nie wytrzymują często nawet... znajdujące się w niej czujniki i urządzenia pomiarowe.

Nowy styl elektromobilności


Model Enyaq należy do nowej rodziny zelektryfikowanych pojazdów Skody, reprezentowanej m.in. przez miejskiego elektryka - CITIGOe iV - oraz przez dwie hybrydy typu plug-in: Superba iV oraz Octavię iV. Warto dodać, że nazwa nowego SUV-a nie jest przypadkowa; pochodzi od irlandzkiego imienia "Enya", oznaczającego "źródło życia", co ma jeszcze bardziej podkreślić jego pionierski i przełomowy charakter. I rzeczywiście, samochód - domyślnie wyposażony w napęd na tylną oś, a opcjonalnie dostępny także z napędem na cztery koła - może zaoferować zasięg na poziomie 510 km (według procedury WLTP) oraz bezkonkurencyjne w tej klasie walory użytkowe. Dość powiedzieć, że kabina Enyaqa jest bardziej przestronna niż kabina modelu Kodiaq (będącego obecnie największym spośród wszystkich SUV-ów marki), przy czym jego nadwozie jest krótsze niż nadwozie nowej Octavii.

Samochód jest ponadto wyposażony w dotykowy, 13-calowy ekran centralny z obsługą gestów multitouch, wirtualny kokpit z zestawem cyfrowych wskaźników, asystenta głosowego z funkcją rozpoznawania mowy ludzkiej, kartę eSIM, inteligentne systemy łączności - na które składają się m.in. usługi Skoda Connect oraz technologie Android Auto, Apple CarPlay i MirrorLink - oraz opcjonalny zestaw nagłośnienia marki Canton z dwunastoma głośnikami.

Na pokładzie elektrycznego SUV-a Skody znaleźć się może również innowacyjny wyświetlacz Head-Up oferujący rozwiązania z zakresu tzw. rozszerzonej rzeczywistości, pakiet dziewięciu poduszek powietrznych, a także szereg systemów czuwających nad bezpieczeństwem kierowcy i towarzyszących mu pasażerów. Należą do nich m.in. aktywny, inteligentny asystent pasa ruchu (Adaptive Lane Assist), system antykolizyjny zapobiegający wypadkom (Collision Avoidance Asist) czy asystent podróży z adaptacyjnym tempomatem (Travel Assist). Wszystkie te systemy z wyprzedzeniem reagują na niebezpieczeństwa drogowe (zderzenia z innymi pojazdami, rowerzystami, pieszymi i nieruchomymi przeszkodami), zapobiegając im lub wydatnie minimalizując ich efekty.

Ekologia (i ekonomia) to priorytet


Pierwszy, w pełni elektryczny SUV Skody dostępny będzie w kilku wariantów konfiguracyjnych, które różnić się będą zasięgiem, mocą oraz osiągami. W przypadku wersji 50 iV zasięg wynosił będzie 340 km, a w przypadku wariantu 80 iV - nawet 510 km (wartość oszacowano zgodnie z wytycznymi procedury WLTP). W najmocniejszym wydaniu, oznaczonym symbolem vRS iV, Enyaq będzie dysponował motorem o mocy 225 kW, który pozwoli osiągnąć pierwszą "setkę" w 6,2 s.

Enyaq jest przy tym wszystkim samochodem nie tylko bezpiecznym i nowoczesnym, ale także ekologicznym i oszczędnym. Jego wnętrze wykonane zostało z materiałów naturalnych (elementy tapicerowane zawierają 40 proc. czystej żywej wełny), pochodzących z recyklingu (poliester pozyskano z butelek PET) i przetworzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (skórzana tapicerka garbowana jest w sposób całkowicie przyjazny dla środowiska). Wyrazem troski o wygodę i finanse właściciela jest fakt, że Enyaq może być ładowany na terenie całej UE, za pomocą specjalnej karty MySkoda Powerpass. Ponieważ Skoda angażuje się w rozbudowę sieci Ionity, baterie samochodu można również ładować w 200 tys. punktów ładowania wchodzących w jej skład (co ciekawe, akumulator Enyaqa - o pojemności wynoszącej 77 kWh netto - za pomocą szybkiej ładowarki o mocy 125 kW naładujemy od 5 do 80 proc. w zaledwie 38 minut!).

Projektanci i inżynierowie Skody zadbali przy tym o to, aby samochód był jak najbardziej energooszczędny. Stąd też nadwozie modelu Enyaq charakteryzują znakomite właściwości aerodynamiczne (opisujący je współczynnik oporu powietrza wynosi tylko 0,27). W samochodzie zamontowano do tego opony o niskich oporach toczenia, a opcjonalnie dostępna jest także specjalna pompa ciepła, która pozwala ogrzać jego wnętrze efektywniej niż w innych pojazdach elektrycznych, co przekłada się na ok. 30 proc. mniejsze zużycie energii.

Prezentacja partnera

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama