Powstanie nowy, najdłuższy tunel w Polsce
Powoli postępują prace przygotowawcze do budowy zachodniej obwodnicy Szczecina. Obwodnica będzie częściej drogi ekspresowej S6, a jej cechą szczególną będzie wybudowany pod korytem Odry tunel o długości 5 km. Tym samym stanie się najdłuższym tunelem w Polsce.
Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest wydana od 2017 roku. Natomiast dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 roku.
Pod koniec listopada 2021 r. minister infrastruktury przyznał 411,2 mln zł na prace przygotowawcze obejmujące uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Kwota ta pozwoliła również ogłosić w grudniu 20201 roku przetarg na opracowanie projektu budowlanego. GDDKiA właśnie otworzyła oferty.
Przetarg na opracowanie dokumentacji składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police. Łączna długość tych odcinków to 25,5 km. Druga część dotyczy odcinka Police - Goleniów o długości 23,41 km, który zawiera planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.
Kryteriami oceny ofert oprócz ceny (60 proc.) jest doświadczenie zespołu projektowego (40 proc.). Na wykonanie projektu budowlanego przewidziano dla części pierwszej 13 miesięcy, natomiast dla części drugiej (odcinek z tunelem) - 15 miesięcy.
Dla zadania pierwszego wpłynęło pięć ofert. Najniższą cenę, 12,8 mln zł, zaoferowała firma Mosty Katowice. Dla zadania drugiego złożonych zostało osiem ofert. Najniższą kwotę, 17,9 mln zł, zaoferowała firma SWECO. Teraz oferty będą sprawdzane.
Zachodnia obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość ok. 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem, na wysokości Polic.
Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce.
Tunel będzie składał się z dwóch niezależnych nitek. Droga w każdej z nich będzie miała dwa pasy ruchu plus pas awaryjny. Pod jezdnią powstanie awaryjny kanał techniczny o rozmiarach umożliwiających wjazd karetek.
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu spadnie kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa zachodniej obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Jednak obecnie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę oraz kiedy inwestycja może się rozpocząć.
***