Jakie drogi powstaną w Małopolsce?
Droga S52 to najważniejsza z nowych inwestycji w Małopolsce, której realizacja jeszcze się nie rozpoczęła.
Krakowski oddział GDDKiA pracuje nad przygotowaniem dokumentacji dotyczącej kolejnych inwestycji drogowych w województwie małopolskim. Wśród najważniejszych są m.in. S52 Bielsko Biała - Głogoczów, DK75 Brzesko - Nowy Sącz (tzw. sądeczanka) i DK7 Rabka - Chyżne.
Jak przypomniała w piątek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, przygotowanie wszystkich dokumentów trwa dużo dłużej niż sama budowa, ale w procesie inwestycyjnym nie można tych etapów pominąć.
"Prace obejmują przygotowanie m.in. koncepcji programowej, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego czy wykonanie prac projektowych. Uwzględniają również uzyskanie zgód, przeprowadzenie spotkań informacyjnych z mieszkańcami, uzyskanie decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację" - wyliczyła.
Według zapowiedzi GDDKiA w przyszłym roku powstanie projekt robót geologicznych i po jego zatwierdzeniu ogłoszony zostanie przetarg na wiercenia poprzedzające budowę drogi ekspresowej S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej). Inwestycja posiada wydaną decyzję środowiskową, ale nie jest ona prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Ich skargę kasacyjną rozpatrzy Naczelny Sąd Administracyjny.
Beskidzka Droga Integracyjna DK52 początkowo projektowana była w klasie GP. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r. decyzją Rady Ministrów. Ustalono wówczas przebieg drogi ekspresowej S52, która prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7.
Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa o długości ok. 61 km będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na tym odcinku powstanie 13 węzłów drogowych. Według GDDKiA ogłoszenie przetargu na realizację Beskidzkiej Drogi Integracyjnej w systemie "Projektuj i buduj" w podziale na pięć odcinków powinno nastąpić w drugiej połowie 2024 r.
Dwujezdniowa DK75 Brzesko - Nowy Sącz, tzw. sądeczanka, podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne. Odcinek pierwszy stanowi drugi etap łącznika brzeskiego z autostradą A4, a jednocześnie zachodnią obwodnicę Brzeska. We wrześniu br. złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zrid). Zakończenie budowy ma nastąpić w 2024 roku.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w trzech wariantach przebiegu ma odcinek drugi, Brzesko - Nowy Sącz, został złożony we wrześniu br. Obecnie trwa weryfikacja dokumentów przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie. Sądeczanka między Brzeskiem i Nowym Sączem będzie drogą klasy główna przyspieszona (GP), z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km. Wszczęcie postępowania na projekt i budowę drogi przewidywane jest w 2023 r.
Umowa na opracowanie Studium korytarzowego dla DK7 Rabka - Chyżne (granica państwa) została podpisana w kwietniu br. We wrześniu na spotkaniach z mieszkańcami zaprezentowano warianty przebiegu trasy. Po analizie wyników Studium korytarzowego zostaną doprecyzowane szczegółowe parametry techniczne drogi, jak również możliwa będzie ocena efektywności inwestycji, w tym ekonomicznej. W kwietniu 2022 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
Droga krajowa nr 7 na odcinku Rabka - Chyżne stanowi istotny szlak komunikacyjny, który znajduje się w ciągu trasy europejskiej E77 (przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu sieci TEN-T). Prowadzi ona ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej odpowiednikiem będzie droga R3 o parametrach zbliżonych do DK7.
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) zaplanowana jest realizacja obwodnic: Piwnicznej Zdroju, Limanowej, Nowego Targu, Makowa Podhalańskiego, Wadowic, Tarnowa i Trzebini. Trwa opracowanie dla nich dokumentacji. Prace dokumentacyjne dotyczą także przygotowania budów innych obwodnic na drogach krajowych: Zabierzowa i Zatora.
GDDKiA pracuje także nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 o dodatkowy trzeci pas. W grudniu 2020 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu jezdni prawej o długości 900 metrów na odcinku od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Zakończenie tej rozbudowy powinno nastąpić w 2023 r.
W trakcie opracowywania jest kompleksowa dokumentacja projektowa rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i DK7. W marcu br. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie dokumentacji.
W październiku br. minister infrastruktury podpisał Program inwestycji dla rozbudowy obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej. W styczniu 2022 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową dla tego zadania.
Według rzeczniczki krakowskiego oddziału GDDKiA, prace dokumentacyjne dotyczą także m.in. rozbudowy DK28 Nowy Sącz - Ropa - granica woj. małopolskiego i podkarpackiego oraz DK79 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa. Rozbudowane mają być także odcinki: DK79 Rudawa - Młoszowa, DK94 Kraków - Olkusz, DK87 Nowy Sącz - Piwniczna z obejściem Barcic, DK7 w Głogoczowie.
W trosce o poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu, projektowane są bezkolizyjne węzły na DK7 (Zakopiance) pomiędzy Krakowem i Myślenicami.
***