Rajd Elmot: Rusza Puchar Peugeota
2 maja br., podczas Rajdu Elmot, zainaugurowana zostanie kolejna edycja Rajdowego Pucharu Peugeot. Podobnie jak w 2002 roku zawodnicy startować będą w modelu 206 XS.
Rajdowy Puchar Peugeot stał się nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w ubiegłym roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Pucharowe zmagania, które od początku cieszyły się ogromnym zainteresowaniem kibiców, stanowiły szansę rozwoju umiejętności zarówno dla zawodników rutynowanych, jak i młodych, dopiero rozpoczynających swoje kariery. Obok Marcina Turskiego, Marcina Opałki, Krzysztofa Koczura czy Adama Wrocławskiego, na odcinkach specjalnych ścigali się Maciej Woda, Jakub Golec czy Grzegorz Grzyb. Indywidualnością rywalizacji w RPP stał się Piotr Adamus, który wywalczył dwa tytuły Mistrza Polski i jeden Wicemistrza. Samochody Peugeot 206 XS odniosły wiele spektakularnych sukcesów, z których największymi było zwycięstwo w Rajdzie Barbórka 2002 (Michał Nowosiadły - Bartłomiej Boba) czy piąte miejsce w Rajdzie Karkonoskim 2002 (Mariusz Pelikański - Daniel Dymurski).
Sportowa walka nie przesłaniała też wspaniałej atmosfery jej towarzyszącej - pucharowe załogi wielokrotnie otrzymywały Puchar Fair Play za pomoc udzieloną rywalom. Superpuchar Fair Play specjalne jury przyznało Michałowi Nowosiadłemu.
W ubiegłym roku w Rajdowym Pucharze Peugeot występowało aż pięciu Mistrzów Polski 2001 (Łukasz Szterleja, Grzegorz Grzyb, Robert Romuzga, Andrzej Spława-Neyman, Piotr Adamus) i pięciu Wicemistrzów Polski. Zarówno w założeniu organizatorów jak i rozumieniu kierowców, Puchar stanowić ma jednak okres przejściowy dla kariery. Nic więc dziwnego, że w tym roku w zmaganiach nie weźmie udziału wielu zawodników (m.in. Adamus, Nowosiadły, Grzyb), zadebiutuje natomiast liczna grupa utalentowanej "młodzieży". Z zawodników utytułowanych, obok Andrzeja Spławy-Neymana, Mariusza Pelikańskiego, Marcina Dobrowolskiego, Dariusza Polońskiego czy Łukasza Szterleji, na trasach zobaczymy Piotra Starczukowskiego. Peugeot Polska przygotowała kolejnych sześć samochodów, które mogli zakupić sportowcy po bardzo promocyjnej cenie. Kryteria przyznawania samochodów były przejrzyste: decydowały przede wszystkim uzyskane dotychczas wyniki sportowe. Obok kierowców-mężczyzn zobaczymy w 2003 roku w rajdowej 206-tce także kierowcę-kobietę! Będzie nią Julita Urbaniak z Poznania.
Podobnie jak przed rokiem, załogi rywalizować będą w ośmiu rundach. Do końcowej klasyfikacji liczyć się będzie suma uzyskanych punktów ze wszystkich startów. Każda runda RPP jest jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS. Oznacza to, że zawodnicy rywalizują też o tytuły mistrzów kraju. Jednocześnie Peugeot Polska przewidział dla uczestników nagrody finansowe zarówno w każdych zawodach jak też na koniec sezonu. Nagrodą dla zwycięzcy sezonu jest samochód Peugeot 206 1.4.
Ideą pucharu jest stworzenie jednakowych warunków wszystkim startującym. Stąd rywalizacja odbywa się w oparciu o szczegółowy Regulamin Techniczny. Nad jego przestrzeganiem czuwa Komisarz Techniczny Peugeot Polska, Grzegorz Targaszewski. W tym roku wprowadzonych zostało szereg zmian i modyfikacji, wynikających zarówno z zebranych doświadczeń przez zespół Peugeot Sport Polska, jak i wynikających z sugestii zawodników. Wszystkie samochody (zarówno nowe, jak i ubiegłoroczne) wyposażone zostaną m.in. w nową klatkę bezpieczeństwa. Wprowadzono też obowiązkowe przeglądy skrzyni biegów w serwisie Peugeot Sport Polska. Pierwszych pięć załóg, które osiągną metę każdego z rajdów, przeglądy będą miały wykonane za darmo. Zmianie uległ także wystrój samochodów.
Przypomnijmy - nowy samochód rajdowy posiada homologację grupy A. Co jest istotne - jest on w pełni przygotowany do startów w Polsce. Od początku bowiem był testowany na naszych drogach, pod okiem fachowców z Peugeot Sport z Francji oraz Peugeot Sport Polska. Dzięki temu udało się odpowiednio dobrać np. zawieszenia, uzyskać wiele doświadczeń czysto technicznych, które powinny być bardzo pomocne zawodnikom.
Nowe samochody przygotowane zostały w Serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie przy Al. Krakowskiej 7. Tam też istnieje możliwość serwisowania wszystkich "rajdówek" w ciągu całego sezonu (łącznie ze wspomnianymi przeglądami obowiązkowymi).
Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2003 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, MICHELIN, R-M CSV, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.
Do dziś akces do udziału w Rajdowym Pucharze Peugeot zgłosili:
Julita Urbaniak (N - nowy samochód), Andrzej Sława-Neyman, Mariusz Pelikański, Marcin Pasecki, Piotr Starczukowski (N), Piotr Leoniec (N), Norbert Guzek, Łukasz Witas (N), Marcin Dobrowolski, Robert Sługocki (N), Dariusz Poloński, Sebastian Żabiński, Łukasz Szterleja.
Kalendarz Rajdowego Pucharu Peugeot: 2 - 3 maja: Rajd Elmot; 30 maja - 1 czerwca: Rajd Polski; 27 - 28 czerwca: Rajd Kormoran; 18 - 19 lipca: Rajd Krakowski; 8 - 9 sierpnia: Rajd Rzeszowski; 5 - 6 września: Rajd Wisły; 26 - 27 września: Rajd Karkonoski; 17 - 18 października: Rajd Warszawski Punktacja (miejsce i punkty): 1 - 25 pkt. 2 - 22 pkt. 3 - 20 pkt. 4 - 18 pkt. 5 - 16 pkt. 6 - 14 pkt 7 - 12 pkt. 8 - 10 pkt. 9 - 8 pkt. 10 - 6 pkt. 11 - 5 pkt. 12 - 4 pkt. 13 - 3 pkt. 14 - 2 pkt. 15 - 1 pkt.NAGRODY
Po każdym rajdzie:
Osiem pierwszych załóg - nagrody finansowe;
Pięć pierwszych załóg - bezpłatny przegląd w Stacji Peugeot Sport Polska w Warszawie;
Trzy pierwsze załogi (kierowca i pilot) - puchary.
Klasyfikacja końcowa sezonu:
1 - Samochód Peugeot 206 1,4 (podatek odprowadza Peugeot Polska);
2 - 18 000 zł;
3 - 12 000 zł.