Uważaj na różnice w przepisach
W Polsce możesz parkować na chodniku, w Niemczech jest to zabronione. Takich różnic jest więcej. Zobacz, o czym musisz pamiętać wyjeżdżając autem do zachodniego sąsiada.
Kierowcy z Polski coraz częściej odwiedzają naszych zachodnich sąsiadów, między innymi dzięki autostradom A2 i A4, które połączyły oba kraje. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre przepisy drogowe obowiązujące w Niemczech różnią się od polskich. Warto je poznać, tym bardziej, że nawet nieświadomie popełniając wykroczenie kierowca naraża się na mandat płatny "od ręki". Nawet jeśli właściciel auta nie ma przy sobie banknotów euro, mundurowi są tak "mili", że podwiozą go do najbliższego bankomatu lub kantoru, aby wypłacił lub wymienił gotówkę. W przypadku braku pieniędzy, wartościowe przedmioty znajdujące się w samochodzie mogą zostać zatrzymane w zastaw, a w skrajnych sytuacjach dzieje się tak z autem, które trafia na parking. Oto, na co zwracać uwagę, aby bezproblemowo podróżować po niemieckich drogach.
Niemcy
Polska
W Polsce znak zakazu może być odwołany znakiem lub skrzyżowaniem.
Niemcy
Osoba posiadająca prawo jazdy krócej niż dwa lata musi mieć 0,0 promila alkoholu. Kierowcy mający uprawnienia dłużej niż dwa lata mogą mieć do 0,5 promila w wydychanym powietrzu.
Polska
W Polsce tolerowana ilość alkoholu w wydychanym powietrzu przez prowadzącego samochód nie może być równa ani przekraczać 0,2 promila.
Niemcy
Za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o 31 km/h i więcej oraz poza obszarem zabudowanym o 41 km/h i więcej, oprócz mandatu (360 euro) kierowca obligatoryjnie otrzymuje zakaz prowadzenia pojazdów przez minimum miesiąc.
Polska
Za przekroczenie prędkości nie grozi zatrzymanie prawa jazdy.
Niemcy
W terenie zabudowanym obowiązuje przez całą dobę ograniczenie do 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym wynosi ono 100 km/h. Na autostradach nie ma ograniczeń prędkości poza miejscami, gdzie wyznaczają ją znaki.
Polska
W obszarze zbudowanym w godz. 23-5 można jechać do 60 km/h, a od 5 do 23 - 50 km/h. Poza obszarem zabudowanym, w zależności od rodzaju drogi, dozwolona prędkość wynosi 90-100 km/h, na ekspresówce - 120 km/h, a na autostradzie 140 km/h.
Niemcy
W strefie zamieszkania (oznakowanie identyczne jak w Polsce) pojazdy mogą poruszać się z tzw. "prędkością kroku", czyli nie szybciej niż 10 km/h.
Polska
W Polsce dozwolona prędkość w strefie zamieszkania to 20 km/h.
Niemcy
Polska
Podobny znak w Polsce jest dopiero projektowany. Ograniczenia prędkości mogą dotyczyć jedynie wybranych pojazdów, np. ciężarówek.
Niemcy
Odległość do poprzedzającego pojazdu powinna wynosić w metrach co najmniej tyle, ile połowa prędkości w km/h. Z tego powodu na autostradach można spotkać znaczniki, które pozwalają policjantowi łatwo dostrzec, czy został zachowany prawidłowy odstęp. Stosowane są także fotoradary, które mierzą odległość między autami. Mandat to nawet 400 euro.
Polska
W Polsce praktycznie nie przestrzega się wymaganego dystansu. W teorii auta mają obowiązek utrzymywać odstęp 50 m lub 80 m w tunelu o długości ponad 500 m, jeśli ten znajduje się poza obszarem zabudowanym.
Niemcy
Polska
Obszar zabudowany oznacza się białą tablicą bez nazwy miasta.
Niemcy
Polska
Kierowca chcąc ominąć korek, jest skazany sam na siebie. Ratując się, może skorzystać z nawigacji lub CB radia.
Niemcy
Kierowca, który chce wjechać do centrum większości największych miast, musi posiadać ekologiczną plakietkę.
Polska
Nie ma obowiązku posiadania plakietki, spotykane są co najwyżej ograniczenia w parkowaniu (np. potrzeba posiadania przepustki).
Niemcy
Zakaz wyprzedzania z prawej strony na autostradzie.
Polska
Na autostradzie można wyprzedzać z prawej strony.
Niemcy
Zakaz parkowania na chodniku. Do postoju pojazdu służy jedynie parking, ewentualnie jezdnia po prawej stronie.
Polska
Przy zachowaniu odpowiednich warunków (np. pozostawienie 1,5 m miejsca dla pieszych) samochód osobowy może parkować na chodniku.
Niemcy
Zakaz parkowania pod prąd (po lewej stronie drogi).
Polska
Zgodnie z przepisami można parkować pod prąd na drogach o małym natężeniu ruchu.
Niemcy
Nie można parkować w odległości do 5 m od krawędzi skrzyżowania.
Polska
Nie można parkować w odległości do 10 m od skrzyżowania.
Niemcy
W obszarze zabudowanym nie ma obowiązku poruszania się prawym pasem ruchu. Kierowca może zająć dowolny pas. Poza miastami obowiązuje poruszanie się prawym pasem, co jest surowo egzekwowane przez mundurowych.
Polska
Bez względu na usytuowanie drogi obowiązuje poruszanie się prawym pasem ruchu. W praktyce przepis egzekwowany jest sporadycznie.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Paweł Tyszko