Światła i kierunkowskazy: jak i kiedy używać, najczęstsze błędy, mandaty i punkty

Podpowiadamy, jak i kiedy prawidłowo używać świateł i kierunkowskazów w samochodzie oraz jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy.

Teoretycznie używanie świateł nie jest zbyt skomplikowaną sztuką. W praktyce może to sprawiać spore problemy. Trzeba pamiętać, że światła do jazdy dziennej nie zawsze mogą być używane w dzień, z kolei kierunkowskaz nie może być włączony zbyt wcześnie lub zbyt późno, a co więcej - nie może wprowadzać innych w błąd. Z kolei światła drogowe mogą być użyte tylko w ściśle określonych warunkach, o ile nie oślepiają innych (nie tylko kierowców samochodów).

Wbrew pozorom tego typu obostrzeń jest dość dużo. Przypominamy najważniejsze przepisy. Warto się z nimi zapoznać, bo za nieprawidłowe używanie oświetlenia grozi mandat od 100 do 300 zł, nie wspominając o stwarzaniu zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu.

Reklama


ŚWIATŁA POZYCYJNE I POSTOJOWE

Jak używać
Muszą być włączone na postoju w warunkach niedostatecznej widoczności, o ile pojazd nie stoi poza drogą lub miejsce postoju nie jest oświetlone.

Jak nie używać
Świateł postojowych (święcących z jednej strony), nie można używać w przypadku pojazdów z przyczepą o długości ponad 6 m.

ŚWIATŁA MIJANIA

Jak używać
Istnieje obowiązek ich używania przez cały rok. Według przepisów powinny dostatecznie oświetlać drogę na minimum 40 m przed samochodem.

Jak nie używać
Trzeba pamiętać, że światła mijania muszą być prawidłowo ustawione korektorem wysokości, szczególnie gdy przewozimy coś ciężkiego w bagażniku, ponieważ będą oślepiać.

ŚWIATŁA DROGOWE

Jak używać
Od zmierzchu do świtu można używać tzw. długich.

Jak nie używać
Światła drogowe nie mogą być używane na oświetlonych drogach. Kodeks ruchu wymaga także ich wyłączenia jeśli z przeciwka nadjeżdża inny pojazd, tym bardziej kiedy inny kierowca już to zrobił. To samo trzeba zrobić, jeśli kierowca w aucie poprzedzającym może być oślepiany. Światła drogowe trzeba wyłączyć, przejeżdżając blisko pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej. Istnieje także zakaz oślepiania kolumn pieszych.

ŚWIATA PRZECIWMGŁOWE PRZEDNIE

Jak używać
Można ich użyć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, np. w czasie mgły, opadów atmosferycznych.

Jak nie używać
Szczególnie po opadach deszczu światła przeciwmgłowe odbijają się od jezdni i rażą innych.

ŚWIATŁA PRZECIWMGŁOWE TYLNE

Jak używać
Świateł można (ale nie trzeba) używać podczas mgły, ale także gęstej śnieżycy, zadymienia na drodze - kiedy widoczność spada poniżej 50 m.

Jak nie używać
Wyjeżdżając ze strefy o ograniczonej przejrzystości (jeśli widoczność wynosi ponad 50 m) trzeba natychmiast wyłączyć światła przeciwmgłowe.

KIERUNKOWSKAZY

Jak używać
Obowiązek ich używania występuje przy zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu. Służą do sygnalizowania zamiaru, a nie samego manewru.

Jak nie używać
Najczęstszy błąd związany z używaniem kierunkowskazów to ich niewyłączanie podczas manewru wyprzedzania. Tymczasem po wjechaniu na lewą połowę jezdni należy wyłączyć lewy kierunkowskaz, natomiast prawy należy włączyć przed powrotem na wcześniej zajmowaną prawą część jezdni. Drugi błąd to włączenie ich za wcześnie lub za późno podczas skrętu. Bywa to przyczyną groźnych wypadków.

ŚWIATŁA AWARYJNE

Jak używać
"Awaryjnymi" należy zawsze sygnalizować postój pojazdu w miejscu niedozwolonym, np. na autostradzie i drodze ekspresowej, lub niewidocznym dla innych kierowców z powodu uszkodzenia auta (jeśli nie można go usunąć z drogi).

Jak nie używać
Światła awaryjne nie mogą być używane podczas jazdy, co szczególnie często zdarza się podczas holowania pojazdu. Użycie świateł nie jest usprawiedliwieniem podczas postoju sprawnego auta w miejscu zabronionym.

ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ

Jak używać
Od świtu do zmierzchu zamiast świateł mijania można używać świateł do jazdy dziennej. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma takiego obowiązku - kierowca może więc używać ich lub świateł mijania.

Jak nie używać
Trzeba pamiętać, że tego rodzaju oświetlenia można używać tylko w warunkach normalnej przejrzystości. Jeśli pojawi się mgła lub deszcz, należy ponownie włączyć światła mijania. W praktyce używanie świateł dziennych sprawia wiele problemów, szczególnie w nowych autach, w których jest montowany czujnik natężenia światła. Domyślnie są włączone światła do jazdy dziennej, ale w przypadku słabego oświetlenia, włączają się automatycznie światła mijania, bez ingerencji kierowcy. Mogą one także włączyć się w przypadku wykrycia deszczu. Jednak w czasie mgły lub opadów śniegu czujnik natężenia światła może uznać, że oświetlenie jest wystarczające i nieprawidłowo włączyć światła dzienne.

MANDATY I PUNKTY KARNE

  • Błędne używanie kierunkowskazów podczas zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu 200 zł, 2 pkt
  • Niewłączenie świateł awaryjnych w przypadku awarii lub wypadku 150 zł, 1 pkt
  • Niewłączenie świateł awaryjnych w przypadku awarii lub wypadu na autostradzie lub drodze ekspresowej 300 zł, 1 pkt
  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu oraz w tunelu 200 zł, 4 pkt
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł, 2 pkt
  • Nieprawidłowe używanie świateł drogowych 200 zł, 3 pkt
  • Nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych 100 zł, 2 pkt

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Robert Brykała, Andrzej Bieńkowski; "Motor" 11/2016

Automat świateł nie zwalnia z myślenia. Przeczytaj, żeby uniknąć mandatu i punktów! - PORADY

Nie świeć po oczach - EKSPLOATACJA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy