Automat świateł nie zwalnia z myślenia. Przeczytaj, żeby uniknąć mandatu i punktów!
Automatyczny przełącznik świateł z dziennych na mijania nie działa podczas mgły. Wielu kierowców o tym nie pamięta, narażając się na mandat 200 zł i 2 punkty karne.
Mgła skutecznie ogranicza widoczność - to dla wszystkich dosyć oczywiste. Nieco gorzej wygląda przestrzeganie przez kierowców zasad dotyczących prawidłowego stosowania w takich warunkach atmosferycznych odpowiednich świateł.
Zgodnie z przepisami, w takich warunkach należy włączyć światła mijania i ewentualnie przeciwmgłowe. Tymczasem w dzień podczas ograniczonej widoczności można dość często spotkać pojazdy poruszające się tylko na światłach dziennych, bez włączonych tylnych lamp. Szczególnie brak tych ostatnich powoduje, że pojazd jest niewidoczny na drodze.
Błędy z automatu
Problem jest w tym, że światła dzienne włączają się wraz z włączeniem silnika. W bardziej zaawansowanych systemach świateł samochodowych instalowany jest czujnik zmierzchu i deszczu. To doskonałe dopełnienie świateł do jazdy dziennej - kierowca teoretycznie nie musi martwić się przełączaniem oświetlenia. Po prostu włącza tryb "auto", a o resztę dba samochód. W praktyce takie rozwiązanie sprawdza się świetnie wieczorem lub podczas opadów deszczu - automatycznie włączą się reflektory mijania. To jednak nie rozwiązuje problemu. W czasie mgły lub opadów śniegu czujnik natężenia światła może uznać, że oświetlenie jest wystarczające - wymagane światła nie włączą się.
Mandat za pomocnika
Niestety, wielu kierowców bezgranicznie liczy na "automat świateł". Tymczasem za jazdę na światłach dziennych podczas mgły grozi mandat 200 zł i dwa punkty karne. Co prawda nie ma ścisłej definicji "zmniejszonej przejrzystości powietrza", ale przyjmuje się, że opady atmosferyczne lub mgła w zupełności ją wypełniają. Tłumaczenie się tym, że samochód nie przełączył świateł na wymagane do jazdy we mgle, jest nieskuteczne.
- Świateł do jazdy dziennej można używać tylko w warunkach normalnej przejrzystości. Jeśli pojawi się mgła lub deszcz, należy włączyć ponownie światła mijania.
- Przednie światła przeciwmgłowe mogą być włączone przy każdym zmniejszeniu przejrzystości powietrza. Natomiast przeciwmgłowe tylne można używać podczas mgły, a także gęstej śnieżycy, kiedy widoczność spada poniżej 50 m. Jeśli widoczność się poprawi, należy je wyłączyć.
- Nie należy włączać świateł drogowych, bo powodują efekt "białej ściany". W praktyce tylko pogarszają widoczność.
- W kodeksie ruchu istnieje przepis, który mówi o używaniu sygnału dźwiękowego podczas omijania i wyprzedzania we mgle. W praktyce nie każdy kierowca o nim pamięta i może być zaskoczony użyciem sygnału.
Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor", 45-46/2015
Światło na cztery sposoby - EKSPLOATACJA