Czy znasz te przepisy?

Nowe znaki i zasady pierwszeństwa oraz sposoby kontroli – zobacz, co przez ostatnie 15 lat zmieniło się w przepisach.

Przepisy ruchu drogowego niemal co roku są zmieniane. Czasem z punktu widzenia kierowcy modyfikacje są nieistotne. Jednak niektóre nowelizacje kodeksu ruchu drogowego przynoszą wręcz rewolucje. Tak stało się wiosną 2011 r., kiedy rowerzyści dostali sporo przywilejów na drodze, w tym pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną. Kierowca, który nie słyszała o zmianie przepisów, może nieświadomie spowodować wypadek lub kolizję z cyklistą. Niestety, brak znajomości nowych przepisów nie będzie żadnym usprawiedliwieniem. Taki problem mogą mieć głównie osoby, które zdawały swój egzamin na prawo jazdy już dość dawno i od tego czasu nie interesowały się przepisami.

Reklama

Z tego powodu "Motor" przypomina najważniejsze zmiany w przepisach drogowych jakie miały miejsce przez ostatnie 15 lat, czyli od wejścia w życie obecnego kodeksu ruchu. Wybrane zostały najważniejsze przepisy z punktu widzenia kierowcy, które uległy zmianom, ale są obowiązujące oraz aktualne. Z tego powodu została pominięta historia np. przesuwania okresu, kiedy trzeba jeździć na światłach mijania, ponieważ w 2007 r. został wprowadzony obowiązek poruszania się na światłach przez cały rok, co oczywiście zostało ujęte w zestawieniu.

1 stycznia 1998 r.

  • Nowe przepisy zabroniły parkowania w odległości mniejszej niż 10 metrów przed przejściem dla pieszych. Wcześniej obowiązywał zakaz zatrzymywania w odległości mniejszej niż 5 metrów.
  • Kierowca, który zmienia pas ruchu, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.
  • Samochód, który zawraca nie zawsze ustępuje pierwszeństwa przejazdu.
  • Wprowadzono zasadę, że pojazd uprzywilejowany (ma włączone sygnały świetlne i dźwiękowe) nie może być wyprzedzany tylko w obszarze zabudowanym.
  • Zwiększony został limit punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego do 24.

13 maja 2002 r.

  • Każde dziecko do 12 lat, które ma mniej niż 1,5 metra wzrostu musi być przewożone w foteliku. Dzieci starsze lub wyższe niż 150 cm mogą używać pasów bezpieczeństwa. Przed zmianą przepisów to kierowca oceniał, czy dziecko jest wystarczająco duże, aby skorzystać z pasów zamiast fotelika.
  • Zlikwidowano obowiązek przeprowadzania badań samochodów jedynie w stacji kontroli położonej na terenie województwa, w którym jest zarejestrowany pojazd.
  • Prawo jazdy kat. B może dostać osoba pełnoletnia. Przed zmianą już w wieku 17 lat.
  • Droga żwirowa została zakwalifikowana do dróg gruntowych. W związku z tym kierowca wyjeżdżający z niej jest włączającym się do ruchu i powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu innym.

1 maja 2004 r.

  • Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym zostało zmienione z 60 km/h do 50 km/h. Z prędkością do 60 km/h można się poruszać się jedynie od godz. 23 do godz. 5.
  • Pojazd wyposażone w tablicę rejestracyjną z polską flagą jest zwolniony z obowiązku korzystania z naklejki "PL". Pozostałe pojazdy podczas wyjazdu za granicę muszą posiadać nalepkę "PL".

1 stycznia 2006 r.

17 kwietnia 2007 r.

30 czerwca 2009 r.

4 września 2010 r.

31 grudnia 2010 r.

  • O 10 km/h zwiększono limity prędkości na drogach szybkiego ruchu. Po autostradach można się poruszać do 140 km/h, a po drogach ekspresowych (dwujezdniowych) 120 km/h.
  • Inspekcja Transportu Drogowego dostała prawo używania fotoradarów oraz kontroli wszystkich kierowców, w tym aut osobowych.
  • Każdy fotoradar stacjonarny oraz urządzenia przenośne należące do straży miejskich, muszą być poprzedzone znakiem "Kontrola prędkości. Fotoradar".
  • Wprowadzono zasadę, według której fotoradar nie może wykonać zdjęcia, jeśli kierowca przekroczył dozwoloną prędkość do 10 km/h włącznie.
  • Wydłużono czas na ukaranie mandatem z fotoradaru do 180 zamiast 30 dni.
  • Pojawiły się wytyczne dotyczące lokalizacji fotoradarów. Nowo ustawiane fotoradary stacjonarne nie mogą być umieszczone w obszarze zbudowanym gęściej niż co 500 m, a poza nim minimalna odległość to 2 km.

14 maja 2011 r.

21 maja 2011 r.

  • Rowerzysta legalnie może wyprzedzać pojazdy jadące w korku także z prawej strony.
  • Rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom dano możliwość korzystania ze środkowej części pasa ruchu (a nie tylko z prawej strony) podczas przejeżdżanie przez rondo i skrzyżowanie.
  • Kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi przepuścić rowerzystę, który jedzie prosto. Dotychczas trzeba było ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jedynie na przejeździe dla rowerzystów.
  • Nowelizacja kodeksu ruchu usankcjonowała jazdę rowerzystów obok siebie.

19 stycznia 2013 r.

  • Po zmianie przepisów nowo wydawany dokument prawa jazdy jest ważny tylko 15 lat (wcześniej dożywotnio). Kierowca, który zgubi dotychczasowy dokument lub z powodu zmiany adresu wystąpi o wymianę prawa jazdy, będzie musiał już je wymieniać co 15 lat.
  • Posiadaczom kat. B1 zlikwidowano możliwość poruszania się "odchudzonym" do 550 kg samochodem osobowym.
  • Osoba, która skończyła 18 lat po 18 stycznia 2013 r., aby poruszać się motorowerem, musi posiadać prawo jazdy. Wcześniej wystarczał dowód osobisty.
  • Pojawiły się nowe testy na prawo jazdy, które nie są już jawne.
  • Wprowadzono nowe kategorie praw jazdy. Pierwsza to AM, czyli uprawnienia do kierowania motorowerami i quadami (lekkimi), które można uzyskać w wieku 14 lat. Wcześniej kartę motorowerową można było uzyskać w wieku 13 lat. Pojawiła się także kategoria A2, którą można zdobyć, po ukończeniu 18 lat. Z kolei kat. A można otrzymać w wieku 24 lat lub po dwóch latach posiadania kat A2.


Sebastian Sulowski

Wolna amerykanka pod hipermarketem - PRZEPISY

Prawa i obowiązki rowerzystów - RUCH DROGOWY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy