Prawo w warsztacie - gwarancja na naprawę
Tylko od dobrej woli warsztatu zależy, czy udzieli on gwarancji na usługę serwisową wykonaną w naszym samochodzie.
Zostawiając samochód u mechanika liczymy na to, że auto zostanie naprawione. Po pewnym czasie może się jednak okazać, że awaria wystąpiła ponownie. Niestety prawo nie chroni nas w takim przypadku.
Tzw. ustawa konsumencka nie odnosi się do usług. Jeżeli podczas usuwania awarii mechanik nie potrzebował części lub sami je przywieźliśmy i po pewnym czasie w pojeździe ponownie nastąpiła ta sama usterka, zgodnie z przepisami nie przysługuje nam gwarancja.
Oczywiście szanujący się warsztat nie powinien odesłać klienta z kwitkiem. Wiele serwisów dba o interesy właścicieli aut i przyjmuje reklamacje na usługi, jednak pamiętajmy, że to tylko ich dobra wola. Uwaga! Jeżeli naprawa polegała na wymianie części, to elementy te, jak też usługę, można reklamować łącznie.
Inaczej przedstawia się sytuacja, kiedy w trakcie odbioru pojazdu okaże się, że usterka w rzeczywistości nie została usunięta. W tym przypadku warsztat ma obowiązek jeszcze raz zająć się samochodem i skutecznie go naprawić. Jeśli tego nie zrobi, kierowcy powinny zostać zwrócone pieniądze. Także kiedy okaże się, że w trakcie naprawy mechanik uszkodził inny element pojazdu, musi go naprawić lub pokryć koszty naprawy w innym serwisie.
Problemem dla klientów może okazać się serwis, który nie potrafi zlokalizować przyczyny usterki w aucie i proponuje wymianę wielu elementów, aby trafić na ten uszkodzony. Wtedy nie pozostaje nic innego jak udać się do innego warsztatu, który postawi właściwą diagnozę.
W najlepszej sytuacji są właściciele samochodów objętych gwarancją fabryczną. W tym przypadku zarówno usługi jak i części są objęte gwarancją.