Typowe usterki najpopularniejszych silników Diesla
Rosnące koszty napraw współczesnych aut nakręcają koniunkturę na używane silniki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych jednostek wysokoprężnych?
Opisywane silniki Diesla napędzają najpopularniejsze modele na rynku, ale często się psują. Na dodatek w razie awarii nie opłaca się ich naprawiać. W oddzielnym materiale opiszemy także najczęstsze awarie silników benzynowych, w przypadku których najrozsądniejszym rozwiązaniem jest nie naprawa, a wymiana całego silnika.
TYPOWE USTERKI
- Zacierają się panewki
W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 150 tys. km. To 80% usterek.
- Pękają korbowody
Trudno określić, co jest przyczyną, podobno luzują się śruby mocujące stopki.
- Pękają wały
To już usterka sporadyczna, ale trafiają się także takie przypadki.
WARTO WIEDZIEĆ
Główna wada silnika BXE polega na tym, że już po przebiegu 150 tys. km pojawia się poważne ryzyko zatarcia panewek. Czasem ich stukanie da się usłyszeć, zanim rozleci się silnik. Najczęściej jednak do awarii dochodzi niespodziewanie.
PROFILAKTYKA
Niektórzy mechanicy radzą profilaktyczną wymianę panewek. Wskazana jest także możliwie częsta wymiana oleju (co 10 tys. km).
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Użytkownicy szukają silników w dobrym stanie, które są montowane w miejsce tych uszkodzonych. Największym zainteresowaniem cieszą się zadbane jednostki z aut powypadkowych.
Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.9 TDI BXE
We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane w latach 2005-2010. Trzeba jednak zwracać uwagę na kod silnika, ponieważ pod maskami tych modeli trafiały się także jednostki bez wad z innymi kodami.
Audi A3 II
Audi A3 Sportback
Seat Toledo III
Seat Altea
Skoda Superb II
Skoda Roomster
VW Golf V
VW Golf VI
VW Golf Plus
VW Touran
VW Passat B6
Seat Leon II
Skoda Octavia II
TYPOWE USTERKI
- Awarie pompy oleju
Z tego powodu zaciera się turbosprężarka, i tuż po niej - silnik.
- Pęka głowica
Usterka jest tak powszechna, że na rynku pojawiły się wysokiej jakości zamienniki głowic.
WARTO WIEDZIEĆ
W tej jednostce występuje prawdziwa kumulacja niedoróbek konstrukcyjnych w układzie smarowania oraz w konstrukcji głowicy.
PROFILAKTYKA
Profilaktyka przypomina walkę z wiatrakami. Możliwa jest jedynie regeneracja pompy oleju, która kosztuje nie mniej niż 1500 zł.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Ta jednostka zasługuje na pierwsze miejsce w zestawieniu, ale cieszy się przeciętnym zainteresowaniem, ponieważ użytkownicy starają się zastępować ją innymi podobnymi silnikami.
Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 TDI BMP
Najlepiej odczytać kod silnika na naklejce we wnęce na koło zapasowe.
Najpopularniejszym modelem z tym silnikiem jest jednak bez wątpienia VW Passat B6.
TYPOWE USTERKI
- Zacierają się panewki
W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 100 tys. km.
- Szwankują turbosprężarki
W przypadku tego modelu niewinna awaria turbosprężarki kończy się zazwyczaj demolką całego silnika (silnik zasysa olej przez turbosprężarkę i wchodzi na takie obroty, że wybucha).
WARTO WIEDZIEĆ
Największe problemy z tym silnikiem pojawiają się w Lagunie II. Najtrwalsze 1.9 dCi spotykamy w dostawczych modelach Renault Traffic.
PROFILAKTYKA
Zalecamy częstą wymianę oleju (co 10 tys. km). Co 100 tys. km warto profilaktycznie zregenerować turbosprężarkę i wyczyścić intercooler.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Typowe usterki oznaczają demolkę silnika, więc wymiana na inny używany jest jedynym rozwiązaniem.
Cena silnika używanego: 2,5-3,9 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.9 dCi
Największe problemy sprawiają auta z silnikami 1.9 dCi wyprodukowane przed 2010 rokiem.
Renault Megane II (2002-2008)
Renault Laguna II (2001-2007)
Renault Scenic II (2003-2009)
Renault Espace IV (2002-2016)
Nissan Primera (2001-2009)
TYPOWE USTERKI
- Zacierają się panewki
Są jeszcze mniej wytrzymałe niż w silniku 1.9 dCi.
- Szwankują wtryskiwacze
Problem dotyczy jednostek wyposażonych we wtryskiwacze Delphi. Psują się nagminnie, czego objawami są m.in. nierównomierna praca na biegu jałowymi i szarpanie podczas przyspieszania.
WARTO WIEDZIEĆ
Ze względu na olbrzymią liczbę wersji występują spore problemy z precyzyjnym doborem używanego osprzętu lub całych silników.
PROFILAKTYKA
Zachęcamy do wymiany oleju co 10 tys. km. W starszych autach mechanicy zalecają stosowanie dodatków czyszczących wtryskiwacze.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Zatarcie panewek oznacza demolkę silnika. W takim przypadku wymiana na używaną jednostkę jest jedynym rozwiązaniem.
Cena silnika używanego: 2,5-3,9 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.5 dCi
We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane do 2010 roku.
Renault Clio, Megane, Scenic, Laguna
Nissan Micra, Almera, Note, Juke, Tiida, Qashqai
Dacia Logan, Sandero
TYPOWE USTERKI
- Awarie układu smarowania
Zatyka się smok zasysający olej do pompy. Pogorszenie smarowania powoduje zacieranie się panewek.
- Kosztowna wymiana rozrządu
Tanie zamienniki rozrządu pękają, co kończy się zniszczeniem silnika.
- Awarie DPF-u
Paliwo rozrzedza olej silnikowy, co skraca żywotność panewek.
PROFILAKTYKA
Warto zdjąć miskę oleju i wyczyścić smok pompy oleju. Przyda się także wymiana uszczelek pod wtryskiwaczami i rozrządu.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Części do tego silnika są bardzo drogie. W razie awarii bardziej opłaca się kupić używany motor na chodzie niż remontować stary.
Cena silnika używanego: 3,5-4,5 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 D
Mazda 3 (2002-2008)
Mazda 5 (2005-2011)
Mazda MPV (1999-2006)
Mazda 6 (2002-2008)
TYPOWE USTERKI
- Awarie pompy oleju
Przedwcześnie zużywa się łańcuchowy rozrząd. Jest umieszczony od strony skrzyni biegów, więc trudno się do niego dostać. Użytkownicy lekceważą hałas łańcucha, co kończy się uszkodzeniem kół zębatych rozrządu lub demolką silnika.
PROFILAKTYKA
Możliwie jak najszybciej należy wymienić łańcuch rozrządu (wymiana samego górnego napinacza nie rozwiązuje sprawy). Koszt to zwykle 3-3,5 tys. zł.
JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...
Lekceważenie konieczności wymiany rozrządu prowadzi do zniszczenia kół zębatych, a nawet do uszkodzenia silnika. Wówczas wymiana silnika jest jedynym rozwiązaniem.
Cena silnika używanego: 4,0-5,0 tys. zł
POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 d z rodziny N47
Problem dotyczy dwulitrowych diesli wyprodukowanych głównie w latach 2006-2010.
BMW serii 5
BMW X1
BMW X3
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, materiały firmy BCS Trading, archiwum; "Motor" 20/2017
Typowe problemy diesli – SILNIK
Świece żarowe w dieslach: rodzaje, problemy, wymiana, koszty – EKSPLOATACJA
Gdy diesel nie zapala, użyj... preparatu do czyszczenia plastików – PORADY