Sztuczki z internetu - jak sprawdzić auto?
Fora internetowe pełne są opisów trików, które mają pomóc samodzielnie sprawdzić samochód.
Na forach internetowych roi się od porad, jak samodzielnie zdiagnozować samochód: sprawdzić stan błędów w instalacji OBD, dowiedzieć się, czy nie został przerobiony z wersji do ruchu lewostronnego, albo znaleźć cenne informacje na temat wymiany oleju w skrzyni biegów. Większość z nich jest faktycznie wartościowa, zdarzają się jednak takie, które są powtarzane po wielokroć, ale z rzeczywistością nie mają wiele wspólnego. Zweryfikowaliśmy dziesięć najczęściej podawanych porad dotyczących sprawdzania błędów lub przeznaczenia auta.
Menu serwisowe w Focusie pierwszej generacji pozwala łatwo sprawdzić kody błędów zapisane w sterowniku. Aby je wywołać, wciska się przycisk kasowania przebiegu dziennego i trzyma, jednocześnie przekręcając kluczyk do pozycji 2, aż pokaże się komunikat "tESt". Wówczas przyciskiem kasowania przebiegu przełącza się między kolejnymi pozycjami menu. Można w ten sposób sprawdzić kody błędów DTC, ale też dokładną temperaturę cieczy, temperaturę głowicy, a w czasie jazdy wyświetlacz może pokazywać prędkość w kilometrach lub milach albo prędkość obrotową silnika.
NASZ WERDYKT
Sprawdzono w kilkunastu różnych Focusach. We wszystkich działało to bez zarzutu. Cenna i przydatna wiedza.
Naklejka w bagażniku kryje wiele ciekawych informacji. Jeżeli nikt jej umyślnie nie zniszczył lub nie zerwał, można dowiedzieć się z niej, czy samochód był przeznaczony fabrycznie do ruchu lewo- czy prawostronnego. Osoby zajmujące się przerabianiem aut z Anglii zazwyczaj zapominają (na szczęście!) o skutecznym zniszczeniu naklejki. A oto przykładowe kody, jakie można znaleźć, oraz ich znaczenie:
LOR - wersja z kierownicą po prawej stronie.
B09 - homologacja na teren Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
X2B - przeznaczony do sprzedaży w Wielkiej Brytanii.
Dla odmiany kod X0A oznacza, że samochód został przeznaczony do sprzedaży na rynku niemieckim.
NASZ WERDYKT
Rzeczywiście w większości samochodów grupy VW w bagażniku znajduje się stosowna naklejka i można z niej wyczytać nie tylko przeznaczenie auta (ruch lewo-/prawostronny), ale też kody wyposażenia dodatkowego, co pozwala sprawdzić, czego brakuje. To wartościowa wiedza.
W Jeepie wykonanie sprawdzenia kodów błędów jest bardzo proste. Wystarczy trzy razy przekręcić kluczyk w ciągu 5 sekund w sekwencji: on-off-on-off-on. Wtedy lampka CHECK ENGINE będzie migać, wyświetlając kody błędów.
NASZ WERDYKT
"Kluczykowanie" działa, ale tylko w Jeepach wyprodukowanych do 2006 r.
W Oplach z dieslem (po 2002r. ) można łatwo sprawdzić obecność DPF-u po treści naklejki umieszczonej na słupku drzwi pasażera. Jeżeli wartość w lewym dolnym rogu jest wyższa niż 0,5 - filtr cząstek stałych nie występuje, a gdy równa lub niższa - auto ma DPF.
NASZ WERDYKT
Sprawdziliśmy - tak jest w istocie. Cenna wiedza.
Mało kto wie, że nietrudno jest sprawdzić przeznaczenie samochodu do ruchu lewo- lub prawostronnego po reflektorach. Jeśli na reflektorze nie ma żadnych strzałek, są przeznaczone do ruchu prawostronnego. Jeśli są strzałki wskazujące na lewą stronę (patrząc z miejsca kierowcy), reflektor jest do ruchu lewostronnego. Jeśli natomiast są strzałki, ale w obu kierunkach, reflektor jest uniwersalny z możliwością dostosowania.
NASZ WERDYKT
Sprawdziliśmy w 10 samochodach: w 9 przypadkach było to prawdą.
Szwedzkie auta także pozwalają sprawdzić stan zapisanych błędów. W tym celu najpierw trzeba przekręcić kluczyk w pozycję 2., a potem trzymając wciśnięty przycisk READ na manetce przy kolumnie kierownicy, dwukrotnie wcisnąć włącznik świateł przeciwmgłowych. Na wyświetlaczu pojawi się informacja "Checking DTCs", czyli sprawdzanie błędów. Wartości zmienia się naciskając READ. Inna ciekawostka to "bezpieczny podjazd" - po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki, trzeba pociągnąć za manetkę świateł długich. Wówczas przez 30 s będą świecić się światła mijania.
NASZ WERDYKT
Sprawdzono: działa w 100 procentach.
W klasie E produkowanej w latach 2002 - 2009 (W211) można wywołać menu pokazujące poziom oleju i napięcie w instalacji. Przy komputerze ustawionym w trybie pomiaru temperatury przekręca się kluczyk w pozycję 1. i trzykrotnie naciska RESET. Na wyświetlaczu pojawi się napięcie w instalacji. Naciśnięcie strzałki do góry na kierownicy wywoła menu olejowe. Po przekręceniu kluczyka w pozycję 2. wyświetlacz pokaże poziom oleju wyrażony w litrach.
NASZ WERDYKT
Sprawdziliśmy w 8 Mercedesach W211: napięcie faktycznie się pokazuje, ale poziom oleju - już nie.
Podobno w Oplu wystarczy wcisnąć do oporu gaz i hamulec, a następnie włączyć zapłon bez uruchamiania silnika, aby sprawdzić kody błędów. Po przekręceniu kluczyka informacje będą wyświetlane na liczniku kilometrów w postaci: ECN CCCCxx, gdzie C to cyfra oznaczająca kod błędu, a x - cyfry kontrolne.
NASZ WERDYKT
W kilkunastu Oplach trik albo nie zadziałał, albo błędy wyświetlała tylko migająca lampka "CHECK ".
Aby wejść do menu, trzeba z lewej strony ustawić temperaturę na HI, z prawej na LO, a następnie przez 5 s trzymać wciśnięte równocześnie przyciski EC i REST. Gdy auto przejdzie w tryb serwisowy, przyciskiem AUTO zmienia się wskazania na ekranie.
NASZ WERDYKT
Sprawdzono w 5 różnych autach przed i po liftingu. System nie zadziałał.
BMW stosowało tabliczki znamionowe skrzyń biegów w różnych kolorach, aby oznaczyć w ten sposób właściwy olej do danej skrzyni. Uwaga: ze względu na mnogość skrzyń nie da się podać tu pełnej specyfikacji właściwych olejów. W skrócie - dla tabliczek czarnych najczęściej zalecany jest DEXRON III lub SHELL LA2634, a dla zielonych - ESSO lub MOBIL LT71141. Stosowano także tabliczki żółte, pomarańczowe i niebieskie w skrzyniach manualnych.
NASZ WERDYKT
Teoretycznie to prawda, ale bardzo mało jest egzemplarzy, w których etykieta nie jest urwana lub zniszczona w sposób uniemożliwiający odczytanie.
Tymon Grabowski
Drobne ślady napraw powypadkowych - PORADY
Kłamstwa w ogłoszeniach - SAMOCHODY UŻYWANE
Cofnięty licznik i inne przekręty - SAMOCHODY UŻYWANE