Jak dbać o silnik z turbosprężarką

Jednostki turbodoładowane wcale nie muszą sprawiać więcej problemów niż silniki wolnossące. To warto wiedzieć, jeżeli użytkujemy silnik z doładowaniem.

Żaden inny wynalazek nie zasłużył się tak dla osiągów i ekonomiczności jak turbodoładowanie. Nic więc dziwnego, że turbo stało się obowiązkowym elementem wyposażenia każdego diesla oraz większości silników benzynowych po downsizingu. Trzeba jednak wiedzieć, jak o nie dbać.

UŻYTKOWANIE SILNIKA Z TURBOSPRĘŻARKĄ W PRAKTYCE - NA TO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ

ROZRUCH I ROZGRZEWANIE SILNIKA

Z uwagi na kiepskie własności smarne i zbyt wysoką lepkość zimnego oleju silnik turbo wymaga delikatnego traktowania po rozruchu, aż do nagrzania się oleju.

ZALECENIA

Reklama
  • nie naciskaj pedału gazu podczas rozruchu,
  • przez pierwsze kilka sekund pozwól silnikowi pracować na wolnych obrotach,
  • przez około 2 km po rozruchu wciskaj pedał gazu maksymalnie do połowy i nie przekraczaj połowy skali obrotów silnika,
  • rozgrzewanie uznaj za zakończone, gdy silnik osiągnie temperaturę 90 stopni.

JAZDA Z SILNIKIEM TURBO

Turbo jest po to, by móc generować wyższą moc. Nie bój się korzystać z obrotów ani wciskać pedału gazu. "Przegonienie" silnika raz na pewien czas sprzyja samooczyszczeniu się z nagaru.

ZALECENIA

  • co pewien czas korzystaj z pełnej mocy, szczególnie w turbodieslach zapobiega to zapieczeniu się mechanizmu zmiennej geometrii,
  • korzystaj z osiągów, o ile nie jest przekroczona temperatura oleju (120°C), jeżeli się to zdarzy, pozwól olejowi schodzić się przez spokojną jazdę,
  • gdy zauważysz lekko podwyższoną temperaturę (olej, woda) nie wyłączaj silnika.

CHŁODZENIE I WYŁĄCZANIE SILNIKA

Silnie rozgrzane turbo wymaga schłodzenia przed wyłączeniem silnika. Inaczej obieg oleju się zatrzymuje i następuje jego koksowanie od silnie nagrzanych elementów turbosprężarki.

ZALECENIA

  • po forsownej jeździe (prędkość ponad 100 km/h, częste wciskanie pedału gazu do końca) pozwól silnikowi się schłodzić przed wyłączeniem,
  • chłodzenie to praca silnika na niskich obrotach z małym obciążeniem (wolna jazda, postój),
  • czas chłodzenia to od minuty do nawet kilku minut (benzynowe turbo, jazda z maksymalną prędkością - czas chłodzenia do 3 minut).

CZYNNOŚCI OBSŁUGOWE

Silniki z turbodoładowaniem wymagają szczególnej dbałości, aby nie doprowadzić do przedwczesnego zużycia lub wręcz uszkodzenia turbosprężarki.

ZALECENIA

  • stosuj nowy filtr powietrza co każdą wymianę oleju; drobne zanieczyszczenia (np. piasek) uszkadzają wirnik kompresora,
  • wymieniaj olej nie rzadziej niż co 15 tys. km, a przy szczególnie trudnych warunkach pracy nawet co 10 tys. km,
  • stosuj jak najlepszy olej (optymalnie - syntetyk),
  • kontroluj obecność oleju w układzie dolotu.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 21/2017

Turbosprężarki - poradnik. Rodzaje, jak dbać, objawy awarii. Regenerować czy wymieniać? – EKSPLOATACJA

Przepalona uszczelka pod głowicą - co robić? – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy