Awaria tuż po... naprawie
Po wykonaniu niektórych napraw mogą pojawić się niepożądane efekty uboczne w postaci usterek pozornie nie mających związku z podzespołami samochodu, które były wymieniane.
Na każdą wykonaną usługę klient warsztatu samochodowego otrzymuje gwarancję. Problem w tym, że niektóre objawy fuszerek mogą nie wiązać się bezpośrednio z przeprowadzonym remontem. Jeśli po naprawie alternatora wciąż nie działa obwód ładowania, sprawa jest jasna i z reklamacją nie powinno być żadnych problemów. Ale jeśli po wymianie sprzęgła zapaliła się kontrolka poduszki powietrznej? Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec tu jakiś związek i mechanik odrzuci wszelkie roszczenia klienta.
W praktyce może się jednak okazać, że pechowy użytkownik auta ma rację, ponieważ w wielu modelach wymiana sprzęgła wymaga odkręcenia przekładni kierowniczej, a jeśli przykręci się ją nieprawidłowo, dochodzi do zerwania tzw. taśmy poduszki powietrznej. Co ciekawe - dzieje się to dopiero podczas pierwszego pełnego skrętu kół, czyli już po wyjeździe z warsztatu.
Poniżej prezentujemy osiem nietypowych usterek, które pozornie nie mają związku z wykonanymi naprawami. Jeśli wystąpią, należy jak najszybciej poinformować o tym mechanika i egzekwować wykonanie naprawy gwarancyjnej. Wyjątkiem jest opisana w jednym z przypadków "awaria" radioodtwarzacza. To jedyny niegroźny problem, który nie wymaga ponownego remontu.
OBJAW
Po obfitych opadach deszczu lub po wizycie w myjni samochodowej, na dywaniku pod nogami kierowcy lub pasażera zbiera się woda.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
W samochodach, które mają filtr kabinowy na podszybiu, jego niestaranny montaż otwiera drogę dla wody, która spod szyby po obudowie filtra wpływa do kabiny. W zależności od marki i modelu auta, woda może się gromadzić na dywaniku lub wewnątrz deski rozdzielczej (z czasem zacznie wydzielać nieprzyjemny zapach).
OBJAW
Po wyjeździe z warsztatu okazuje się, że podczas jazdy na wprost kierownica jest lekko skręcona w lewo lub w prawo.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
W większości współczesnych samochodów przy wymianie sprzęgła trzeba odkręcać także przekładnię kierowniczą. Przez pomyłkę może ona później zostać źle przykręcona do kolumny kierowniczej, co objawia się złym położeniem kierownicy. Może też dojść do uszkodzenia taśmy (łącznika) poduszki powietrznej.
OBJAW
Po odebraniu samochodu z serwisu lakierniczego lub blacharskiego okazuje się, że nie działa któreś ze świateł.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Często podczas napraw blacharsko-lakierniczych rozłącza się wiązki przewodów. Później mechanik musi pamiętać o ich połączeniu. Wiązki mogą być także uszkodzone w chwili wypadku. Dobry blacharz przed wydaniem auta zawsze sprawdza światła, a jeśli któreś nie działają, wzywa na pomoc elektryka.
OBJAW
Z okolic rozrządu dobywa się wycie. Silnik pracuje głośniej niż zwykle w całym zakresie obrotów. Odgłos denerwuje szczególnie na biegu jałowym.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Niektóre silniki są wyposażone w automatyczny napinacz rozrządu. W innych mechanik musi wyregulować napięcie ręcznie. Jeśli pasek zostanie napięty zbyt mocno - wyje. Z czasem pasek naciąga się i objaw ustępuje, ale nie należy się z tego cieszyć. Taka technika naprawy skraca jego żywotność.
Czytaj dalej na następnej stronie: Awaria tuż po... naprawie, cz. II
OBJAW
Po wyjeździe z warsztatu zapaliła się kontrolka poduszki powietrznej i nie gaśnie.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Poduszka powietrzna kierownicy jest połączona z resztą układu wiązką elektryczną, która podczas skrętu kierownicy nawija się i odwija. Jeśli kierownica zostanie źle połączona z przekładnią, przy pełnym skręcie kół dojdzie do jej zerwania. Może się zatem zdarzyć, że usterka ujawni się dopiero podczas parkingowych manewrów - po wykonaniu pełnego obrotu kierownicą.
OBJAW
Na panelu radioodtwarzacza pojawia się prośba o podanie kodu. Zegar pokazuje złą godzinę, wyzerował się licznik dziennego przebiegu.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Spawanie elementów układu wydechowego wymaga rozłączenia akumulatora. Brak napięcia w instalacji powoduje rozkodowanie radia. Przed wizytą w zakładzie naprawy tłumików warto wziąć ze sobą instrukcję obsługi samochodu i radioodtwarzacza, gdzie zamieszczone są informacje dotyczące kodu.
OBJAW
Podczas jazdy w korku lub w dłuższej trasie silnik przegrzewa się. Wcześniej taki objaw nie występował. Kierowca może także zaobserwować ubytek płynu chłodniczego.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Montaż instalacji LPG wymaga "wpięcia się" w układ chłodzenia. Po tej operacji konieczne jest odpowietrzenie układu i uzupełnienie płynu. Jeśli mechanik tego nie zrobi, silnik będzie się przegrzewał. Bagatelizowanie problemu (np. nieuzupełnienie płynu) prowadzi do zniszczenia jednostki napędowej.
OBJAW
Po wyjeździe z warsztatu zapaliła się kontrolka układu ABS, który definitywnie przestaje działać. Kontrolka zaczęła się świecić po pierwszym hamowaniu.
MOŻLIWA PRZYCZYNA
Większość współczesnych łożysk kół przednich ma wbudowany nadajnik ABS. Jeśli mechanik założy go odwrotnie (też pasuje), znajdzie się on zbyt daleko od czujnika w piaście i układ ABS nie będzie działał. Problem ujawnia się najczęściej dopiero po wyjeździe z warsztatu, gdzie wymieniano łożysko.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Shutterstock, Andrzej Bieńkowski, Paweł Tyszko