Kody w aucie pod lupą
W każdym samochodzie są poumieszczane symbole pozwalające odczytać na przykład datę produkcji, wersję auta czy kolor lakieru.
Zakodowane oznaczenia w naszym aucie mogą się wydawać z pozoru mało istotne. Ale umiejętność ich odnalezienia i odczytania może się nieraz przydać. Przykładowo gdy kupujemy przez internet części, często niezbędny będzie kod wersji silnika. Po dacie na szybach sprawdzimy, czy nie były rozbite i wymieniane (stłuczka), a po datach na tylnych stronach elementów wykonanych z tworzyw sztucznych określimy rzeczywistą datę produkcji z dokładnością co do miesiąca.
Ma tę zaletę, że jest widoczna z zewnątrz auta. Końcówka oznaczenia roku produkcji jest zwykle umieszczana przed lub za kilkoma kropkami.
To unikalny kod każdego auta (objaśnienie poniżej), który od kilkunastu lat, poza tabliczką, umieszczany jest też w okienku w dolnym prawym rogu szyby przedniej.
Umieszczana jest na słupku drzwiowym i poza numerem VIN zawiera np. masy własną i całkowitą pojazdu, rozkład mas czy miejsce produkcji.
Charakterystyczne słoneczko z końcówką roku produkcji to typowy sposób oznaczania roku w przypadku małej ilości miejsca.
Kratka znajduje się z tyłu elementów z tworzyw sztucznych. Ostatnia kropka wyznacza miesiąc (poziomo) i rok (pionowo) produkcji.
Jest w formie naklejki lub znaków w materiale lampy. Symbol LHD oznacza ruch prawostronny, a data produkcji może być w formie jawnej.
Korzysta z nich na przykład VW. Każdy trzycyfrowy kod na nalepce w bagażniku oznacza element wyposażenia (np. rodzaj tapicerki, ksenony itp.).
Coraz częściej jest umieszczany na naklejce z kodem. Jest niezbędny np. przy zakupie części zamiennych.
To unikalny numer każdego samochodu. Zgodnie z normą ISO, zawiera on informacje o producencie, kraju, dacie produkcji oraz indywidualnym numerze nadwozia. Auta mają nadawany VIN od lat 80., przy czym liczba zakodowanych informacji może zależeć od producenta. Pierwsze trzy cyfry to kraj i producent, kolejne cztery to model i wersja, a 10 cyfra to zwykle kod roku produkcji. W przykładzie podanym obok: T (Czechy) MB (Skoda), H (wyposażenie GLX), G (1.9 TDI 90 KM), 4 (napęd przedni), 1U (Octavia Combi), 2 (cyfra kontrolna), Y (rok modelowy 2000), X (montownia Poznań), 277518 (numer seryjny). Kodu VIN nie trzeba się uczyć, w internecie jest mnóstwo darmowych dekoderów.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko