Czysta szyba - dlaczego wycieraczki nie wycierają?
Wymiana piór wycieraczek na nowe nie oznacza, że szyba będzie skutecznie oczyszczana. Oto powody, dla których nowe wycieraczki nie będą działać.
Wymiana wycieraczek nie stanowi specjalnego wyzwania dla większości kierowców. Po dokonaniu właściwego wyboru (zwracamy uwagę na długość) wystarczy wyjąć wycieraczkę z opakowania, wybrać odpowiednie łączniki i zamontować, uważając by przy okazji nie porysować przedniej szyby. Problem pojawia się, kiedy po założeniu wycieraczki okazuje się, że jakość oczyszczania przedniej szyby jest wciąż gorsza od oczekiwań. Czasem przyczyną jest niska jakość wycieraczek. Czasem przyczyn należy szukać gdzie indziej.
Uszkodzona sprężyna dociskająca ramię wycieraczki
Nawet najdroższe pióro wycieraczki nie będzie prawidłowo pracować, jeśli ramię wycieraczki nie dociska go z odpowiednią siłą. Winowajcą zazwyczaj jest zużyta sprężyna ukryta wewnątrz ramienia wycieraczki. Najczęściej trzeba kupić nowe ramię wycieraczki. Niestety - tego typu elementy kupuje się zazwyczaj w ASO. Nie wszyscy wiedzą, że w sytuacji podbramkowej można dopasować ramiona wycieraczek od innego samochodu. Np. do Fiata Tempry, w którym ramię wycieraczki występuje jako jedna całość z piórkiem, pasują ramiona od Daewoo Lanosa, tyle, że prawe należy zamienić z lewym.
Problem ze spoilerem
W niektórych autach ze względów aerodynamicznych wycieraczki fabrycznie są wyposażone w spoilery. Jeśli kupimy zamienniki bez spoilerów, nie będą one skutecznie oczyszczać szyb. Spoiler trzeba zamontować kierunkowo (jak na zdjęciu obok). Inaczej wiatr będzie odrywał wycieraczkę od szyby.
Wycieraczka źle przylega
Tanie pióra wycieraczek zazwyczaj nie nadają się do samochodów z silnie wygiętą przednią szybą, ponieważ ich końce nie przylegają prawidłowo. Nie pomoże żadna regulacja wycieraczki. Jedynym rozwiązaniem jest zakup
piór dobrej jakości (np. Bosch, Valeo, Champion).
Zły kąt ustawienia wycieraczek
Jeśli kąt ustawienia ramienia wycieraczki jest niewłaściwy, wycieraczka "skacze" po szybie, zamiast płynnie się po niej prześlizgiwać. W nielicznych serwisach znajdują się specjalne urządzenia do kontroli kąta ustawienia ramienia wycieraczek. Regulacja trwa kilka minut. Do ramienia wycieraczki przypina się przyrząd ze wskaźnikiem. Na skali opartej o szybę (po podłożeniu kartki papieru) odczytujemy kąt, pod jakim ramię znajduje się względem szyby.
Zatkane dysze spryskiwaczy
Po zimie dysze spryskiwaczy i przewody zasilające mogą być zatkane. Zanieczyszczenia
da się usunąć sprężonym powietrzem. Usługę
można zlecić w każdym warsztacie.
Niewyregulowane spryskiwacze
Kiedy jedziemy szybko, pęd powietrza sprawia, że spryskiwacze pryskają za nisko. Jeśli cały układ jest sprawny, pozostaje nam wyregulować dysze tak, aby na postoju "celowały" w górną część szyby.
Zużyta pompka spryskiwaczy
Jeśli zbiorniczek płynu do spryskiwaczy jest pełny, spryskiwacze drożne, a mimo to płyn ledwo pryska, to prawdopodobnie zużyła się pompka spryskiwaczy i nie wytwarza właściwego ciśnienia. Zamienniki najbardziej popularnych pompek kosztują zaledwie 20-40 zł. Pompka spryskiwaczy zamocowana jest przy zbiorniczku.
Jacek Ambrozik