Autostrady A2 zostanie poszerzona do trzech pasów. Podpisano ważną umowę

Odcinek autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najbardziej ruchliwych tras w Polsce. W związku z tym nie dziwne jest, że wielu kierowców marzy o tym, by została rozbudowana. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę stanowiącą ważny krok do tego celu.

Wybudowany ponad dekadę temu 89-kilometrowy odcinek autostrady A2 między Łodzią i Warszawą to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w naszym kraju. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyjmuje, że w ciągu doby ruch między tymi dwoma miastami, w zależności od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. pojazdów. W związku z tym nie ma się co dziwić, że rozbudowy trasy oczekują zarówno przedsiębiorcy zajmujący się prowadzeniem firm transportowych, jak również zwykli kierowcy. GDDKiA wykonała teraz ważny krok na drodze do tego celu.

Reklama

Odcinek A2 zostanie rozbudowany. Podpisano ważną umowę

Generalna Dyrekcja podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy A2 o dodatkowe pasy ruchu. Zajmie się tym firma DATABOUT z Warszawy. Umowa opiewa na kwotę niemal 25,5 mln złotych.

Zadaniem inżynierów firmy będzie przygotowanie dokumentacji, wraz z wymaganymi pozwoleniami, w ciągu 18 miesięcy. Poza samym poszerzeniem trasy mają oni zaproponować również takie rozwiązania, które uczynią ją samowystarczalną pod kątem energetycznym. Wszelkiego rodzaju instalacje, które znajdą się na drodze, mają być zasilane ze źródeł odnawialnych. Zadaniem firmy będzie również przeprowadzenie analizy ekonomicznej, która uwzględni koszty budowy, eksploatację i utrzymanie, wliczając w to również magazyny energii. GDDKiA podaje, że zastosowane na tym odcinku rozwiązania mają być wzorem, z którego będzie można czerpać w czasie prac nad innymi zarządzanymi przez nią trasami.


Według GDDKiA rozbudowa A2 będzie bardzo trudnym zadaniem

Według Generalnej Dyrekcji rozbudowa A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych zadań, ponieważ wymaga uwzględnienia wielu warunków. Najważniejszym jest fakt, że prace budowlane, które mają być prowadzone w przyszłości, odbywać się będą przy trwającym ruchu. W związku z tym konieczne będzie opracowanie i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, która pozwoli na względnie płynny przejazd pojazdów. W oparciu o szczegółowe mikrosymulacje, które przeprowadzono, to właśnie projektant będzie miał obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian uzależnionych od etapu prowadzonych prac budowlanych. 

GDDKiA zapowiada, że w czasie prac będzie korzystać z doświadczenia zdobytego np. w czasie rozbudowy drogi krajowej nr 8 między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim do standardu drogi ekspresowej, czy też z rozbudowy drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady A1. W obu przypadkach prace prowadzone były w towarzystwie odbywającego się ruchu aut.

W celu zminimalizowania utrudnień dla kierowców, przez cały czas trwania prac na A2 mają być dostępne po dwa pasy ruchu w stronę Warszawy i Poznania. Według GDDKiA jest to konieczne, by przejazd odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Dodatkowo rozpoczęcie prac będzie wymagało również koordynacji z robotami na tych odcinkach, które będą miały wpływ na ruch na A2. Przede wszystkim chodzi tutaj o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów. Kierowcy, którzy przemierzają trasę między Warszawą i Trójmiastem, wybierają przejazd autostradami A2 i A1, by uniknąć utrudnień.

Kiedy ruszą prace budowlane na A2?

Tego typu okoliczności sprawiły, że w przypadku rozbudowy A2 GDDKiA zdecydowała się na zastosowanie tradycyjnej formuły podziału prac, czyli osobno realizacji projektu i osobno prac budowlanych. Planuje się, że przetarg na wyłonienie wykonawcy rozbudowy A2 zostanie ogłoszony wiosną 2025 roku. W tym samym roku ma również zostać podpisana umowa.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: A2 | Autostrada A2 | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy