Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Przez długi czas standardem, jeżeli chodzi o wymianę oleju, były interwały na poziomie 10-15 tys. km. Jednak kilkanaście lat temu na dobre rozpowszechniły się tak zwane wydłużone okresy międzyprzeglądowe, które zwiększyły dystanse pokonywane na jednym oleju nawet do 30 tys. km (auta osobowe).
Część producentów stosuje przy tym różne procedury mające określić aktualną kondycję środka smarnego, aby płynnie dostosować terminy wymiany, tzw. zmienne okresy.
Jest jednak grupa wytwórni, które nie wnikają w aktualne parametry oleju i z zasady zalecają stałe wydłużone okresy między wymianami oleju - nawet na poziomie 30 tys. km.
I tu pojawia się problem. Stosowanie jednego oleju przez tak długi okres może być brzemienne w skutkach, jeśli niewiele wiadomo o jego aktualnej kondycji.
Zapotrzebowanie na rzadsze wymiany oleju nie wyszło ani z firm olejowych, ani od inżynierów projektujących silniki. Wymusili je specjaliści od marketingu, którzy potrzebowali mocnego argumentu przy oferowaniu klientom nowych samochodów konkretnej marki.
Konieczność rzadszych wizyt na przeglądach w serwisie okazała się atrakcyjnym bonusem w kwestii kosztów utrzymania dla pierwszego właściciela.
Swoje znaczenie miały też argumenty ochrony środowiska - zużyty olej jest bardzo uciążliwym odpadem.