Wyścigi w Le Mans
Mans, Le, miasto w zachodniej Francji zamieszkałe przez 180tys. mieszkańców. Ośrodek przemysłowy i węzeł komunikacyjny. W latach 1906-1921 miejsce rozgrywania wyścigów samochodowych o Grand Prix Francji.
Bugatti - tor w Le Mans, na którym odbywają się 24h wyścigi motocyklowe Master fo Endurance o Puchar Świata. Tor od początku istnienia zawodów był przebudowywany 5-ciokrotnie. Najnowszą modernizacją objęty został jeden z ulubionych przez zawodników szybkich zakrętów w sekcji "La Chapelle". Zakręt pozwalał najszybszym zawodnikom wyprzedzić 3-4 wolniejszych teraz nie ma już takiej możliwości, gdyż stał się bardziej techniczny i ciaśniejszy co wzmaga rywalizację. Tor został skrócony zimą 2002 i mierzy teraz 4180m, o 125 m mniej niż przed modernizacją.
W czasie trwania zawodów specyficzna atmosfera ogarnia miejscowość i tor.
Teraz obiekt ten nabrał bardziej technicznego charakteru i hamulce nie umierają już tak szybko, ale kierowca musi mieć znacznie więcej pojęcia o technice jazdy. Najmłodszym startującym na Le Mans zawodnikiem był 16 letni Geoffrey Naze, najstarszy kierowca miał 49lat. Można doszukiwać się w wyścigach Endurance pojedynków pokoleń.
W świecie wyścigów Endurance chcą wygrywać najlepsze fabryki - producenci motocykli tj. Yamaha, Honda, Suzuki czy Kawasaki. W zwycięstwie szukają sławy i chwały.
Pierwszy długodystansowy wyścig odbył się w 1978r i miał miano czegoś więcej niż tylko zwykłego wydarzenia sportowego.
Wyścigi Endurance to także wielka komercyjna impreza. Odbywają się wówczas koncerty muzyczne oraz występy/popisy kaskaderów. Organizatorzy dla kibiców zawsze mają przygotowanych wiele atrakcji. Do Le Mans przyjeżdżają całe rodziny, grupy przyjaciół i sympatyków motocyklowego szaleństwa.
Wyścig Master of Endurance to także pojedynek teamów prywatnych z fabrycznymi. Karuzela trwa 24 godziny, o miejscach startowych decydują wyniki sesji kwalifikacyjnych. Ci którzy się ścigają nigdy nie są pewni jak wielkie niebezpieczeństwa czekają ich na torze przez najbliższą dobę. Czy czasem pogoda nie zmieni się na deszczową czy któryś z motocykli mających wypadek nie zostawi śladów oleju po sobie. Najczęściej kierowcy wypadają z toru na zakręcie Green Garage, a także sekcji Blue "S". Częstym miejscem wypadków jest także szykana za Mostem Dunlopa.
Żeby wygrać Mastera niezbędny jest profesjonalizm, konsekwencja w działaniu i oczywiście odrobina szczęścia. W 2002 team, który wygrał zawody miał w czasie trwania zawodów wypadek i stracił 4 okrążenia, ale odrobił straty i wygrał. A przewaga nad drugim teamem w wynosiła zaledwie 23 sekundy. To naprawdę rekordowo mało, gdyż kierowcy pokonują dystans 790 okrążeń. Średnio przez okres 25 wyścigów Endurance do mety dojechało 50% startujących motocykli, najtrudniejszy był rok 1980 kiedy do mety dojechało tylko 20% uczestników.
Nowym wyzwaniem dla ścigających się teamów jest utworzenie niedawno dodatkowego trofeum pod nazwą "24 hour Motorcycle Trophy". Team, który zwycięży na torze 3 razy z rzędu otrzyma trofeum na zawsze.
Master Of Endurance 24h - Najważniejsze informacje:
- Najmłodszy zawodnik Geoffrey Naze 16 lat
- Najstarszy zawodnik 49 lat
- Średnio 50% motocykli nie dojechało do mety w historii Master Of Endurance
- 120 000 widzów
- 10 500 motocykli na parkingach wokół toru
- transmisja EUROSPORT live
- 200 000 000 telewidzów
- 55 motocykli
- 170 kierowców
- średnio 750 okrążeń
- 33 000 litrów paliwa
- 3500 opon