Świnoujście ma nowy most. 10 zł za przejazd?
Świnoujście ma nowy most łączący wyspy Karsibór i Wolin. Koszt inwestycji to 41 mln zł - poinformował rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus. Miasto rozważa ewentualne wprowadzenie opłaty za korzystanie z tej przeprawy.
Nowy most na wyspę Karsibór to największa w ostatnich latach inwestycja w pełni sfinansowana przez miasto. Budowa, wraz z rozbiórką dotychczasowego połączenia, kosztowała 41 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum firm Polimex - Mostostal S.A. Warszawa oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service sp. z o.o. Szczecin. Prace trwały od początku ubiegłego roku.
Nowy most ma 407 m długości i 9,3 m szerokości, dwupasmową jezdnię i chodnik dla pieszych. Nowe połączenie zastąpiło stary most Piastowski, który powstał ponad 45 lat temu. Miał on 370 m długości i 4,2 m szerokości. Obowiązywał na nim ruch wahadłowy. W ciągu najbliższych sześciu miesięcy zostanie rozebrany.
Miasto rozważa ewentualne wprowadzenie opłaty za korzystanie z mostu w wysokości 10 zł rocznie. Decyzja jeszcze nie zapadła, stanie się to po uzgodnieniach z mieszkańcami - dodał Karelus.
Pobieranie opłat za korzystanie z przeprawy stworzy prawną możliwość odzyskania podatku VAT w wysokości ok. 8 mln zł - wyjaśnił rzecznik.
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).
Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS. Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta leżącego na wyspach można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.
Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.
Nowy most zbudowano także w Nowej Wsi Czudeckiej na Podkarpaciu. Ma 100 metrów. Obiekt jest częścią drogi wojewódzkiej nr 988 i zastąpił niemal stuletnią, zniszczoną przeprawę przez Wisłokę. Most kosztował prawie 8 mln zł.
Zakres prac obejmował również rozbiórkę starego obiektu, rekultywację terenu oraz regulację koryta rzeki.
Budowa mostu rozpoczęła się wiosną br. Trzyprzęsłowy obiekt jest dłuższy i szerszy od starego mostu. Po obu jego stronach wybudowano chodniki. Konstrukcja stalowa mostu waży 332 tony. Most posiada najwyższą klasę nośności "A", to oznacza, że z przeprawy mogą korzystać samochody o masie całkowitej 50 ton.
Stary most został wybudowany w czasach I wojny światowej; był dwuprzęsłowy i miał 74-metry długości. Był szeroki na sześć metrów, dlatego ruch odbywał się na nim jednokierunkowo i był sterowany sygnalizacją świetlną. Nie mogły z niego korzystać pojazdy o masie całkowitej ponad 10 t.