Seaty Cupra - dwadzieścia lat historii
W roku 1996 po raz pierwszy na rynku pojawił się usportowiony model Seata, oznaczony jako Cupra. Od tego czasu hiszpańska marka oferowała w sumie szesnaście samochodów, noszących ten przydomek. Poniżej znajdziecie ich historię, a już niebawem nasze wrażenia z jazdy najnowszym modelem ze znaczkiem Cupra.
Seat Ibiza Cupra 2.0 16v (1996)
Pierwszym Seatem oznaczonym jako Cupra, była Ibiza, napędzana dwulitrowym, wolnossącym silnikiem. Rozwijał on 150 KM i pozwalał na sprint do 100 km/h w 8,3 s oraz na rozpędzenie się do 216 km/h.
ZOBACZ TAKŻE: Rusza nowy sezon serii Seat Leon Cup Racer
Seat Ibiza Cupra 1.8T 20v (2000)
Druga generacja Ibizy również dostępna była jako Cupra. Pod jej maskę trafił turbodoładowany silnik 1.8 l o mocy 156 KM. Rozpędzał on małego hatchbacka do 100 km/h w 7,9 s i pozwalał osiągnąć 218 km/h. Auto wyróżniało się sportowymi dodatkami nadwozia oraz wnętrza, a także obecnością ESP (po raz pierwszy w klasie).
Seat Cordoba Cupra 1.8T 20v (2000)
W tym samym roku, w którym debiutowała Ibiza Cupra, pojawiła się też usportowiona wersja Cordoby. Bazująca na wersji SX (czyli dwudrzwiowej, przypominającej coupe) była pierwszą i ostatnią Cuprą w historii tego modelu. Pod maską pracował ten sam, co w Ibizie silnik, który pozwolił osiągnąć 100 km/h w 8 s. Model ten jeździł również w rajdach WRC, gdzie przez trzy lata odnosił dobre wyniki.
Seat Leon Cupra 2.8 V6 4 (2000)
Pierwszy Leon Cupra był pod wieloma względami niezwykły - jako jedyny otrzymał on silnik sześciocylindrowy (2.8 l, rozwijający 204 KM), a także jako jedyna "prawdziwa" Cupra miał napęd na wszystkie koła. Rozpędzał się do 100 km/h w 7,3 s i osiągał 235 km/h. Do wyposażenia standardowego należały między innymi fotele Recaro.
Seat Ibiza Cupra R 1.8T 20v (2000)
Koniec 2000 roku dał nam czwartą Cuprę, która pojawiła się wtedy na rynku. Była to limitowana odmiana Ibizy, oznaczona jako R. To pierwszy model przygotowany przez Seat Sport, czyli oddział zajmujący się sportami motorowymi. Auto wykorzystywało 180-konną wersję silnika 1.8T i rozpędzało się do 100 km/h w 7,2 s, a prędkość maksymalna wynosiła 225 km/h. Powstało jedynie 200 egzemplarzy tego samochodu.
Seat Leon Cupra R 1.8T 20v (2002)
Po dwóch latach od pojawienia się pierwszego Leona Cupry, Seat przygotował jego nową wersję. Sześciocylindrowy silnik zastąpiła jednostka 1.8T o mocy 210 KM, a moc trafiała jedynie na przednie koła. Zmiany te wpłynęły korzystnie na masę samochodu, ale osiągi uległy jedynie symbolicznej poprawie. Sprint do 100 km/h trwał 7,2 s, a prędkość maksymalna wynosiła 237 km/h.
Seat Leon Cupra R 1.8T 20v (2003)
Rok później ponownie odświeżono Leona Cuprę R, tym razem wzmacniając silnik do 225 KM. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,9 s, a prędkość maksymalna to 242 km/h.
Seat Leon Cupra 4 TDI (2003)
Również w 2003 roku, na rynku pojawiła się bardzo interesująca, choć mało sportowa odmiana Leona Cupra (sprint do 100 km/h w 9,1 s). Pod jej maską pracował wysokoprężny silnik 1.9 TDI o mocy 150 KM, która trafiała na wszystkie koła. To jedyna usportowiona odmiana Leona napędzana dieslem, a także jeden z dwóch Seatów Cupra z napędem 4x4. Auto oferowano na wybranych rynkach przez rok, później topowe TDI trafiło do zwykłych odmian.
Seat Ibiza Cupra R 1.8T 20v (2004)
Kolejna generacja Ibizy Cupry oferowała 180 KM, co pozwalało na sprint do 100 km/h w 7,3 s. Prędkość maksymalna wynosiła 230 km/h.
Seat Ibiza Cupra 1.9 TDI (2004)
Ciekawostką czwartej generacji Ibizy Cupry była odmiana z silnikiem wysokoprężnym (pierwsza i ostatnia taka Ibiza). Dobrze znana jednostka 1.9 TDI rozwijała aż 160 KM. Zapewniała osiągi bardzo zbliżone do wersji benzynowej - przyspieszenie do 100 km/h trwało 7,6 s, a prędkość maksymalna wynosiła 220 km/h.
Seat Leon Cupra 2.0 TSI (2006)
Pod maskę drugiej generacji Leona Cupry trafiła jednostka z rodziny TSI o mocy 240 KM. Pozwala ona na sprint do 100 km/h w jedynie 6,4 s, a prędkość maksymalna to niemal 250 km/h.
Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI (2009)
To już czwarta generacja Ibizy, która w wersji Cupra otrzymała silnik o pojemności zaledwie 1.4 l. Taka sama jak w poprzedniku moc (180 KM) uzyskiwana jest dzięki zastosowaniu turbosprężarki i kompresora. Po raz pierwszy model ten występował ze skrzynią automatyczną (7-biegowa DSG), a do tego niedostępna była manualna przekładnia. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,2 s, a prędkość maksymalna to 225 km/h.
Seat Leon Cupra R 2.0 TSI (2009)
Wersja R Leona Cupry drugiej generacji, oferowała 265 KM, a także bogatsze wyposażenie i elektroniczną blokadę dyferencjału XDS. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało w przypadku tej odmiany 6,2 s, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h.
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 265/280 (2014)
Seat Leon Cupra trzeciej generacji dostępny jest w kilku różnych wariantach. Standardowo oferuje on 265 KM i ma skrzynię manualną, ale można tez zdecydować się na odmianę wzmocnioną do 280 KM, a także dokupić zautomatyzowaną przekładnię DSG. Po raz pierwszy w historii, Leon ma kilka wersji nadwoziowych i każda z nich dostępna jest jako Cupra - 3-drzwiowe SC, pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi ST. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 6 s (265 KM) lub 5,9 s (280 KM). Prędkość maksymalna w obu przypadkach to 250 km/h.
Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI (2015)
Wraz z modernizacją, Ibiza Cupra czwartej generacji, otrzymała sporo zmian. Przede wszystkim nowy jest silnik - 1.8 TSI rozwijający 192 KM, a do tego współpracuje on teraz z manualną skrzynią biegów (DSG zniknęła z oferty). Sprint do 100 km/h trwa teraz 6,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h.
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 (2016)
W tym roku zadebiutuje wzmocniona do 290 KM wersja usportowionego Leona, zastępująca odmianę Cupra 280. Dodatkowe 10 KM przełożyło się na poprawę przyspieszenia do 100 km/h o 0,1 s (5,8 s). Czy różnica ta jest odczuwalna? Tego dowiecie się z naszej relacji z jazd testowych Seatem Leonem Cupra 290, która pojawi się niebawem.