Samochód R23

Praca nad tegorocznym samochodem rozpoczęła się w październiku 2001 roku. Dwanaście miesięcy później budowa pierwszego egzemplarza R23 była na ukończeniu.

W tym samym czasie, w ścisłym porozumieniu z bazą w Enstone, we Francji tworzono jednostkę napędową RS23, która znalazła się w hamowni już 26 listopada 2002 roku. Silnik jest doskonale dopasowany do nadwozia i dzięki radykalnemu kątowi rozchylenia cylindrów jest bardzo niski. Korzystne wymiary motoru pozwoliły Mike'owi Gascoyne'owi zaprojektować bardzo wydajne aerodynamicznie nadwozie, które szczególnie dobrze sprawuje się na szybkich zakrętach.

Priorytetem w budowie R23 było jak najwcześniejsze stworzenie dobrego "materiału" - auta przeznaczonego do dalszego rozwoju w toku przedsezonowych testów. Podobnie jest i w tym roku, bowiem fabryka w Enstone rozpoczęła w pierwszych dniach sierpnia prace w tunelu aerodynamicznym nad modelem (skala 50%) przyszłorocznego bolidu R24. Wcześniej jednak wprowadzono kolejne znaczące ulepszenia do tegorocznego pojazdu. Zmiany były posunięte tak daleko, że do nazwy "R23" dodano literkę "B", tworząc tym samym nową wersję samochodu.

Reklama

Przy konstruowaniu R23 ważnym czynnikiem było zachowanie jak najwyższej wytrzymałości, tak aby samochody Renault mogły ukończyć co najmniej 80% wyścigów. Silną stroną R23 jest bardzo efektywny zestaw aerodynamiki.

Inną przewagą teamu jest najlepsza w Formule 1 elektronika. Samochody Jarno Trulliego i Fernando Alonso mają najszybsze systemy startowe i zawsze, po zgaśnięciu czerwonych świateł, nadrabiają pozycje. Podobnie systemy kontroli przyczepności wykonane przez inżynierów Renault uważa się w świecie Formuły 1 za przodujące.

Ścisła współpraca z firmą Michelin pozwala zoptymalizować wybór ogumienia na każdą eliminację, co w czasach, kiedy o wynikach wyścigów często decyduje przewaga Michelina nad Bridgestonem, jest bardzo ważne. Wraz z dostawcą ogumienia inżynierowie Renault skonstruowali i zastosowali w bolidzie innowacyjny system przedniego zawieszenia, optymalizujący powierzchnię styku opony z asfaltem. Ten wynalazek pomógł Alonso w walce o drugą pozycję w tegorocznej Grand Prix Hiszpanii.

Renault jako jedyne w stawce konstruuje silniki o bardzo szerokim kącie rozchylenia cylindrów. Jednostki takie, dzięki swoim gabarytom, pomagają zwiększyć efektywność aerodynamiczną nadwozia. Niestety pod względem mocy odstają od liderów, stosujących konwencjonalną konfigurację 90-cio stopniową. Dlatego w przyszłym roku także Renault zastosuje ostrzejszy kąt rozchylenia cylindrów.

DANE SAMOCHODU

Nadwozie

Monokok (baza nadwoziowa) wykonany z kompozytu włókna węglowego i aluminium o strukturze plastra miodu - stworzony z myślą o zachowaniu maksimum wytrzymałości oraz sztywności przy utrzymaniu minimalnej wagi. Konstrukcja silnika maksymalnie zintegrowana z projektem nadwozia.

Układ napędowy

Automatyczna skrzynia biegów, 6 przełożeń + bieg wsteczny

Zbiornik paliwa

Cela paliwowa wykonana z gumy wzmacnianej kewlarem minimalizuje ryzyko pożaru. Zbiornik umieszczony jest za kokpitem i zamocowany w monokoku.

System chłodzenia

Oddzielne chłodnice - olejowa i wodna - zamocowane są po bokach nadwozia i chłodzone za pomocą przepływu powietrza, powstającego w wyniku poruszania się bolidu.

Elektronika

Ekipa Renault F1 stworzyła własne urządzenia elektroniczne oraz programy służące do ich kontroli (takie jak system sterujący skrzynią biegów) oraz połączenia systemowe z systemem kontroli silnika (Magnetti Marelli)

Hamulce

Dyski i klocki hamulcowe wykonane z włókna węglowego.

Kokpit

Wyjmowane siedzenie kierowcy, dopasowane anatomicznie i uformowane z kompozytu włókna węglowego. Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Do kierownicy zamocowane są m. in.: dwie dźwignie sprzęgła oraz dźwignie zmiany biegów.

Wymiary i waga

Rozstaw kół przednich: 1,450mm

Rozstaw kół tylnich: 1,400mm

Rozstaw osi: 3,100mm

Długość całkowita: 4,600mm

Wysokość całkowita: 950mm

Szerokość całkowita: 1,800mm

Masa całkowita: 600kg (wliczając kierowcę, kamerę oraz balast)

Silnik Renault RS23

Konfiguracja:

Wolnossący, dziesięciocylindrowy silnik (V10) o pojemności trzech litrów, napędzany etyliną

Szeroki kąt rozchylenia cylindrów

- na 1 cylinder przypadają 4 zawory

Osiągi

- Prędkość obrotowa silnika przekracza 18 000 RPM, moc przekracza 800 KM.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: NAD | silnik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy