Renault w Formule 1
Historię obecności Renault w wyścigach Formuły 1 można podzielić na trzy etapy. W latach 1977-1985 firma wystawiała własny bolid. Od roku 1983 Renault występowało także jako dostawca samych jednostek napędowych dla zainteresowanych ekip.
Działalność tę zakończono jednak rok po wycofaniu z Formuły 1 samochodów własnej produkcji.
W sezonie 1989 Renault powróciło do F1 w roli producenta silników. Kończąc drugą fazę zaangażowania w ten sport (pod koniec roku 1997) firma miała na koncie sześć mistrzostw świata konstruktorów oraz pięć tytułów mistrza świata kierowców (wywalczonych wraz z Williamsem i Benettonem).
Trzecią fazę udziału w najbardziej prestiżowych wyścigach świata rozpoczęto w roku 2000, od zakupu ekipy Benettona. W sezonie 2001 Renault zostało oficjalnym dostawcą jednostek napędowych dla Benettona, rozpoczynając pracę nad innowacyjnym projektem motorów o radykalnej konfiguracji. Rok później stajnię oficjalnie przemianowano na Renault F1 Team, rozpoczynając program powrotu na czołowe pozycje w Formule 1.
Najważniejsze wydarzenia:
1977
Debiut w Formule 1 w Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Kierowca - Jean-Pierre Jabouille.
1979
Pierwsze pole position w Formule 1 w Grand Prix Południowej Afryki (Jabouille). Pierwsze zwycięstwo w F1 w Grand Prix Francji (Jabouille).
1982
Pierwsze podwójne zwycięstwo w Formule 1, Grand Prix Francji (René Arnoux i Alain Prost).
1983
Najlepszy samodzielny rezultat w tabeli konstruktorów, 2. miejsce (79 punktów). Rozpoczęcie dostawy silników dla ekipy Lotusa.
1985
Dostawa silników dla ekip Tyrrella, Lotusa oraz Ligiera. Zakończenie startów w Formule 1 w roli samodzielnego konstruktora samochodów pod koniec sezonu.
1986
Renault obecne jako dostawca jednostek napędowych pod koniec roku wycofuje się z Formuły 1.
1989
Powrót do Formuły 1 w roli dostawcy silników dla ekipy Williamsa. Renault jako pierwszy producent wygrywa wyścig z wolnossącym motorem V10 ? Grand Prix Kanady (prowadził Thierry Boutsen).
1992
Pierwsze mistrzostwo świata konstruktorów w roli producenta jednostek napędowych (z Williamsem) oraz pierwsze mistrzostwo kierowców, wywalczone dla Renault przez Nigela Mansella.
1993
Kolejny podwójny tytuł wywalczony z Williamsem oraz Alainem Prostem
1994
Mistrzostwo Świata konstruktorów z Williamsem. Podpisanie trzyletniej umowy z Benettonem na dostawę silników począwszy od sezonu 1995.
1995
W tym roku wszyscy kierowcy z pierwszej czwórki rankingu mistrzostw świata jeździli z silnikami Renault. Podwójny tytuł wywalczony wraz z Benettonem i Michaelem Schumacherem.
1996
Podwójne mistrzostwo świata z Williamsem i Damonem Hillem.
1997
Szóste z rzędu zwycięstwo w tabeli konstruktorów i piąty tytuł dla kierowcy. Triumfował Jacques Villeneuve w Williamsie.
2000
Zakupienie teamu Formuły 1 od rodziny Benettonów.
2001
Powrót do Formuły 1 w roli dostawcy silników dla ekipy Benetton.
2002
Powrót na tor pod nazwą Renault, w tradycyjnych kolorach firmy. 23 punkty i czwarta pozycja w tabeli konstruktorów.
2003
Drugi rok startów Renault F1 Team