Porozmawiajmy...

Pierwszy raz ujrzano ją na Salonie Turyńskim w roku 1998. Z przodu przypomina Lambdę z roku 1922 - z charakterystyczną, płaską osłoną chłodnicy. Drzwi otwierają się jak książka, podobnie jak to było w Aurilii i Appii. Do przeszłości nawiązują również inne elementy: profil na kształt odwróconego klina oraz wysoka i długa pokrywa silnika.Cała reszta to już zupełnie inna epoka. Lancia dialogos bo o tym samochodzie tu mowa debiutuje w Polsce na Poznań Motor Show. Zdjęcia z Poznań Motor Show!

Pierwszy raz ujrzano ją na Salonie Turyńskim w roku 1998. Z przodu przypomina Lambdę z roku 1922 - z charakterystyczną, płaską osłoną chłodnicy. Drzwi otwierają się jak książka, podobnie jak to było w Aurilii i Appii. Do przeszłości nawiązują również inne elementy: profil na kształt odwróconego klina oraz wysoka i długa pokrywa silnika.Cała reszta to już zupełnie inna epoka. Lancia dialogos bo o tym samochodzie tu mowa debiutuje w Polsce na Poznań Motor Show

Komfortową podróż samochodem trzeciego tysiąclecia zapewnia biodynamiczne wnętrze przypominające przytulny salonik. Warunki klimatyczne, akustyka, wrażenia wizualne w Dialogos przenoszą nas w inny świat. Powietrze, pozbawione nieprzyjemnych zapachów, czyszczone przez filtry na węgiel aktywny, (z możliwością regeneracji), nie jest rozprowadzane przez wloty powietrza, ale przez mikrootwory rozmieszczone w tkaninach poszycia wewnętrznego. Pozwala to - między innymi - na utrzymanie jednakowej temperatury w każdym miejscu przestrzeni pasażerskiej.

Reklama

System Top Climate dokonuje pomiaru warunków klimatycznych poprzez czujniki w fotelach. Za ich pomocą określa się temperaturę wewnętrzną, stopień wilgotności i zanieczyszczenia oraz ustala idealne warunki we wnętrzu samochodu. Każdy pasażer za pomocą joysticka może dokładnie ustawiać parametry klimatyczne w miejscu, w którym siedzi. Wnętrze kabiny jest zróżnicowane pod względem tonacji oświetlenia stwarzając ogólne wrażenie ciepła i domowej atmosfery.

Siedzenia pokryte są nubukiem, a całe wnętrze obite zostało naturalną tkaniną - mieszanką wełny i jedwabiu. Do obudowy przedniego panelu, tylnej części oparcia foteli i wewnętrznej powierzchni drzwi, zastosowano miękkie drewno w postaci cienkiej warstwy naklejonej na żywicę i piankę. Jest miłe w dotyku, daje poczucie bezpieczeństwa i naturalności.

Ego card to rodzaj osobistego klucza, automatycznie sterującego wieloma funkcjami samochodu, z zakodowanymi informacjami dotyczącymi użytkownika. Z Ego card wystarczy zbliżyć się do samochodu, żeby otworzyły się przednie drzwi, a Dialogos obniżył lub podwyższył, w zależności od wzrostu kierowcy. Siedzenie wysuwa się na zewnątrz, ułatwiając wsiadanie. Po zajęciu miejsca, fotel wraca do poprzedniej pozycji, a drzwi zamykają się automatycznie. Dzięki Ego card Dialogos rozpoznaje swojego kierowcę i dostosowuje się do jego upodobań: kierownica znajdzie się po prawej lub lewej stronie, klimatyzacja ustawi zgodnie z jego wymaganiami, a dźwięki i światło będą rozchodziły się tak, jak sobie tego życzy. Tradycyjne siedzenia zostały zastąpione w Dialogos przez fotele automatycznie dostosowujące się do kształtów ciała. Przednie mogą zająć 12 różnych pozycji i łączyć się, tworząc jeden fotel który obraca się o 180 stopni. Wtedy wnętrze Dialogos przekształca się w komfortowy salonik, w którym można prowadzić życie towarzyskie. Są tam urządzenia obsługujące różne funkcje: lodówkę-barek, biblioteczkę, stolik, półkę które mogą wysuwać się i chować w zależności od bieżących potrzeb użytkownika. Na tylnych fotelach znajdziemy gniazda zasilające telefony komórkowe, a w zagłówkach słuchawki. Można przez nie słuchać muzyki po oparciu głowy.

Uruchomienie samochodu następuje po włożeniu Ego card do czytnika, a prowadzenie ułatwiono do maksimum. Kierownicę wyposażono w wyłączniki sterujące kierunkowskazami, światłami, klaksonem, umożliwiające włączenie półautomatycznej skrzyni biegów i uruchamiające funkcję voice, a wtedy samochód reaguje na polecenia głosowe.

W miejscu deski rozdzielczej i tradycyjnej tablicy przyrządów, pod przednią szybą, znajdziemy panel, złożony z trzech ekranów ciekłokrystalicznych. Dzięki nim można wybrać język dialogu z samochodem, grafikę analogową lub cyfrową, kolor tła i wielkość znaków. Ekrany boczne można ustawić w zależności od położenia kierownicy - po lewej lub prawej stronie. Ekran kierowcy obsługuje funkcje związane z instrumentami pokładowymi. Również pasażer może regulować m.in. siedzenia, klimatyzację, radio, telefon, itp. Monitor centralny wyświetla obrazy rejestrowane przez kamerę umieszczoną z tyłu Dialogos. Całość sterowana jest joystickiem, podobnym do pilota używanego w domu.

Informatyczny system pokładowy wyposażony został w mikrokamery i radary. Dostarcza wszystkich wskazówek, niezbędnych do całkowitego panowania nad pojazdem. Fragment po fragmencie analizuje warunki drogowe, również niewidoczne dla kierowcy i sygnalizuje obecność innych pojazdów podczas wszystkich manewrów. Kontroluje prędkość i bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu. Jeżeli Dialogos przekracza oznaczony pas na drodze, kierowca zostaje natychmiast ostrzeżony sygnałem dźwiękowym. W trudnych warunkach atmosferycznych, (mgła, śnieg, deszcz), system natychmiast na nie reaguje, nawet kiedy kierowca jeszcze nie wie, co go czeka. Reflektory Dialogos dostosowują się do warunków zewnętrznych. Wiązka świateł zmienia kierunek, intensywność i zbieżność w zależności od prędkości, rodzaju nawierzchni, pozycji innych samochodów i warunków atmosferycznych.

Pedały umieszczono po lewej i prawej stronie, (podobnie jak kolumnę kierownicy). Są tylko dwa: przyspieszania i hamowania. Kiedy się ich nie używa, system je unieruchamia i wtedy służą jako oparcie dla nóg. Nie ma dźwigni hamulca ręcznego, ponieważ włącza się on zawsze przy zatrzymaniu samochodu i wyłącza podczas jego uruchamiania.

Skrzynia biegów działa w trybie automatycznym, lub półautomatycznym. Żeby włączyć bieg przy ruszaniu, wystarczy nacisnąć odpowiedni klawisze na kierownicy.

Po około 5 minutach jazdy z zastosowaniem półautomatycznej skrzyni biegów, system rozpoznaje sposób prowadzenia samochodu i sporządza indywidualny schemat, wprowadzany do pamięci Ego Card. Od tej pory będzie wykorzystywany do automatycznej zmiany biegów.

Lancia Dialogos, samochód o długości niespełna 4 metrów, dysponuje sześcioma wygodnymi miejscami i bardzo dużym bagażnikiem. Dialog z tym samochodem jest łatwiejszy niż z jakimkolwiek z innym. Szkoda, że to na razie tylko concept car.



Zdjęcia z Poznań Motor Show!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mowa | reszta | pierwszy raz | kierowcy | show | motor | Poznań Motor Show
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy