Na początek "Monte"

Nie dalej jak kilka tygodni temu pasjonowaliśmy się rywalizacją Burnsa i Gronholma podczas kończącego sezon 2000 Rajdu Wielkiej Brytanii, a już czołówka światowa rozpoczyna kolejną batalię. Będzie nią pierwsza eliminacja RMŚ'2001, legendarny już Rajd Monte Carlo.

Nie dalej jak kilka tygodni temu pasjonowaliśmy się rywalizacją Burnsa i Gronholma podczas kończącego sezon 2000 Rajdu Wielkiej Brytanii, a już czołówka światowa rozpoczyna kolejną batalię. Będzie nią pierwsza eliminacja RMŚ'2001, legendarny już Rajd Monte Carlo.

Nie dalej jak kilka tygodni temu pasjonowaliśmy się rywalizacją Burnsa i Gronholma podczas kończącego sezon 2000 Rajdu Wielkiej Brytanii, a już czołówka światowa rozpoczyna kolejną batalię. Będzie nią pierwsza eliminacja RMŚ'2001, legendarny już Rajd Monte Carlo.

"Monte" to jedna z najstraszych eliminacji MŚ. W tym roku będzie to już 69 edycja rajdu. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat rozgrywania impreza doczekała się wielu koniecznych dla jej współczesnego wizerunku przeobrażeń. Organizatorzy Rajdu Monte Carlo chcąc nie chcąc muszą nadążać za duchem czasu i ... zaleceniami FIA. Dlatego też przed kilku laty zrezygnowano z tradycyjnego zlotu gwiaździstego jako z formy niepotrzebnego nabijania zbednych kilometrów oraz t.zw. Nocy Długich Noży czyli siedmiu finałowych odcinków specjalnych rozgrywanych w ostatnią noc rajdu (ta forma zawodów z kolei miała się nijak do zadań medialnych stawianych przed współczesnym rajdem).

Reklama

Teoretycznie Rajd Monte carlo to próba umiejętności kierowców na oblodzonych, zasniezonych, wiszących u szczytów Alp dróżkach i drożynach. Teoretycznie, bowiem zima nie dość dokładnie spełnia ostatnio swoje obowiązki i wiekszość odcinków specjalnych przebiegających alpejskimi półkami skalnymi to nawierzchnia asfaltowa łączona sporadycznie z płatami lodu i sniegu. Jak nigdzie gdzie indziej Rajd Monte Carlo wymaga więc olbrzymiego doświadczenia w doborze opon. Szczęście jest tutaj czynnikiem tak samo mile widzianym jak w salonach sławnego na cały swiat kasyna.

Lista startowa tegorocznego Rajdu Monte Carlo obejmuje wszystkie najlepsze teamy rajdowe świata. Na kilka tygodni przed inauguracją sezonu (kalendarz patrz poniżej) FIA przydzieliła obowiązujące przez cały najbliższy rok numery startowe. Oto ich aktualny zestaw: 1.Gronholm/Rautiainen, 2.Auriol/Giraudet (Peugeot 206 WRC), 3. Colin Mc Rae/Grist, 4.Sainz/Moya (Ford Focus WRC), 5.Burns/Reid, 6.Solberg/Mills (Subaru Impreza WRC), 7.Maekinen/Manissenmaki, 8.Loix/Smeets (Mitsubishi Lancer Evo VI), 9.Alister Mc Rae/Senior, 10.Liatti/Cassina (Hyundai accent WRC), 11.Schwarz/Hiemer, 12.Thiry/Prevot (Skoda octavia WRC). Inne załogi fabryczne wystartują w Monte Carlo z nastepującymi numerami startowymi: 16. Panizzi/Panizzi (peugeot 206 WRC), 17. Delecour/Grataloup (ford focus WRC), 18.Martin/ ....... (subaru impreza WRC), 19.Gardemeister/ ....... (peugeot 206 WRC), 20.Bugalski/ ....... i 21.Puras/ ...... (obaj w citroenie xsarze kit car).

A oto program tegorocznego 69. Rajdu Monte Carlo. Impreza potrwa trzy dni (19-21 stycznia br.). 19 stycznia (piątek) załogi pokonają dystans pięciu OS-ów. Będą to: OS 1 i 3 D5-D10 - Requesteron (22,89 km), OS 2 i 4 St. Pierre - Entrevaux (30,34 km), oraz OS 5 Comps - Castellane (20,16 km). W drugi dzień rajdu (sobota, 20 stycznia br.) rywalizujace na jego trasie zalogi pokonaja sześć kolejnych prób: OS 6 i 9 Clumanc - Lambruisse (14,75 km), OS 7 C1/D1 - Thurriers (24,12 km), OS 8 i 11 Sisteron - Thoard (30,69 km) oraz OS 10 Comps - Castellane (20,16 km). W trzecim, a zarazem ostatnim dniu zmagań do rozegrania pozostaną cztery odcinki specjalne: OS 12 i 14 Sospel - La Bollene (32,72 km) oraz OS 13 i 15 Loda - Coaraze (22,84 km). W sumie cały rajd liczyc będzie 1766 km, w tym 385,64 km odcinków specjalnych.

Wsród faworytów do zwycięstwa w 69. Rajdzie Monte Carlo najczęściej wymienia się zawodnikow francuskich. Didier Auriol i Francois Delecour zwyciężali już w tej eliminacji w latach wczesniejszych, Gilles Panizzi był od tego wyczynu o krok przed rokiem. O zwycięstwo mogą pokusić się także triumfatorzy "Monte": Tommi Maekinen i Carlos Sainz. Wszyscy wymienieni tutaj kierowcy dysponuja olbrzymim doświadczeniem w alpejskich startach, co może okazać się decydujące w odniesieniu kolejnego sukcesu.

Na koniec podajemy kalendarz tegorocznych rajdowych MŚ: 18-21 stycznia Rajd Monte Carlo (asfalt+śnieg), 8-11 lutego Rajd Szwecji (lód+śnieg), 8-11 marca Rajd Portugalii (szuter), 22-25 marca Rajd Katalonii (Hiszpania, asfalt), 3-6 maja Rajd Argentyny (szuter), 31 maja - 3 czerwca Rajd Cypru (szuter), 14-17 czerwca Rajd Akropolu (Grecja, szuter), 19-22 lipca Rajd Safari (Kenia, szuter), 23-26 sierpnia Rajd Finlandii (szuter), 20-23 wrzesnia Rajd Nowej Zelandii (szuter), 4-7 października Rajd San Remo (Włochy, asfalt), 18-21 października Rajd Korsykli (Francja, asfalt), 1-4 listopada Rajd Australii

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światowa | Peugeot | asfalt | impreza | wrc | monte carlo | Rajd Monte Carlo | rajd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy