Lancery w mistrzostwach świata, Europy i Polski
Rajdowy zespół Mitsubishi to jeden z najbardziej utytułowanych teamów w całej historii mistrzostw świata. Samochody spod znaku trzech diamentów zwyciężały już w 34 eliminacjach mistrzostw świata, triumfując między innymi w tak trudnych rajdach jak Monte Carlo, Szwecja, Safari, Nowa Zelandia, Australia czy Wielka Brytania. Czterokrotnie (1996, 1997, 1998, 1999) koronę mistrza świata zakładał reprezentujący Mitsubishi Tommi Makinen, a w sezonie 1998 jego zespół okazał się także bezkonkurencyjny w klasyfikacji producentów.
Największe sukcesy reprezentanci Mitsubishi odnosili za kierownicą kolejnych modeli Lancera Evolution budowanego w/g specyfikacji grupy A, wymagającej mniejszych zmian konstrukcyjnych i bardziej zbliżonego do swojego produkcyjnego pierwowzoru. Podczas ubiegłorocznego Rajdu San Remo zadebiutował Mitsubishi Lancer WRC, który w sezonie 2002 będzie bronił barw fabrycznego zespołu - Marlboro Mitsubishi Ralliart.
W czternastu rajdach, pełnym programie startowym, Lancerami WRC będą rywalizowali francuski kierowca Francois Delecour oraz Szkot Alister McRae. Przewidywany jest także start trzeciego zawodnika w samochodzie fabrycznym. W Rajdzie Szwecji barwy Marlboro Mitsubishi Ralliart będzie również reprezentował młody Fin - Jani Paasonen.
W ostatnich siedmiu sezonach Mitsubishi Lancer jest także bezkonkurencyjny w rywalizacji grupy N, tzw. samochodów produkcyjnych, które w swojej najnowszej wersji oparte są na seryjnym Mitsubishi Lancerze Evolution VII. Tytuły mistrza świata zdobywali zasiadając za kierownicą kolejnych ewolucji Lancera: Rui Madeira z Portugalii (1995), Gustavo Trelles z Urugwaju (1996, 1997, 1998, 1999), Manfred Stohl z Austrii (2000) oraz Argentyńczyk Gabriel Pozzo (2001).
W tym roku walka o mistrzowski tytuł w grupie N (mistrzostwa świata kierowców samochodów produkcyjnych) rozegra się w ośmiu wyznaczonych rajdach. Rywalizacja wymagała wcześniejszego zgłoszenia i uczyniło to 26 zawodników. I większość z nich, do walki o mistrzowskie laury wybrała niezawodnego Mitsubishi Lancera.
Nie mniejsze sukcesy w grupie N odnoszą od lat Mitsubishi Lancery w mistrzostwach Polski. W ubiegłorocznej edycji RSMP Lancery zwyciężały we wszystkich rundach mistrzostw naszego kraju, a w końcowej klasyfikacji przypadło im aż siedem pierwszych miejsc. W rękach Roberta Herby (1995, 1999), Piotra Świebody (1996, 1998), Leszka Kuzaja (1997), Tomasza Czopika (2000) i Sebastiana Frycza (2001) Mitsubishi Lancery triumfowały w mistrzostwach Polski grupy N przez ostatnich siedem sezonów.
Poza mistrzostwami świata Mitsubishi Lancerów nie zabraknie i w tym roku na trasach mistrzostw Europy i Polski. Gdzie i kiedy to nastąpi obrazują poniższe kalendarze trzech wspomnianych seriali.
1 Rajd Monte Carlo 17-20 stycznia
2 Rajd Szwecji* 1-3 lutego
3 Rajd Korsyki* (Francja) 8-10 marca
4 Rajd Katalonii (Hiszpania) 22-24 marca
5 Rajd Cypru* 19-21 kwietnia
6 Rajd Argentyny* 16-19 maja
7 Rajd Akropolu (Grecja) 14-16 czerwca
8 Rajd Safari* (Kenia) 12-14 lipca
9 Rajd Finlandii* 9-11 sierpnia
10 Rajd Niemiec 23-25 sierpnia
11 Rajd San Remo (Włochy) 20-22 września
12 Rajd Nowej Zelandii* 3-6 października
13 Rajd Australii* 31 października-3 listopada
14 Rajd Wielkiej Brytanii 14-17 listopada
"Gwiazdką" zostały oznaczone rajdy zaliczane także do mistrzostw świata kierowców samochodów produkcyjnych
1 Rajd Mille Miglia (Włochy) 29-31 marca
2 Rajd El Corte Ingles (Hiszpania) 12-14 kwietnia
3 Rajd Turcji 10-12 maja
4 Rajd Bułgarii 24-26 maja
5 Rajd Polski 7-9 czerwca
6 Rajd Ypres (Belgia) 28-30 czerwca
7 Rajd Madery (Portugalia) 2-4 sierpnia
8 Rajd ELPA (Grecja) 30 sierpnia-1 września
9 Rajd Barum (Czechy) 13-15 września
10 Rajd Antibes (Francja) 25-27 października
Powyższe rajdy to eliminacje ERC o najwyższym współczynniku "20". Do końcowej klasyfikacji mistrzostw Europy zalicza się osiem najlepszych wyników z rajdów o najwyższym współczynniku "20". Możliwe jest również zaliczenie wyniku z rajdu o niższym współczynniku zamiast jednej z "dwudziestek". Rajd Bułgarii to nowa nazwa dla dawnego Rajdu Albeny, który teraz będzie rozgrywany w okolicach Sofii. Rajd ELPA przenosi się z kolei na południe Półwyspu Peloponez i będzie przebiegał po asfaltach, a nie po szutrach.
1 Zimowy Rajd Dolnośląski 22-23 lutego
2 Rajd Krakowski 12-13 kwietnia
3 Rajd ELMOT 3-4 maja
4 Rajd Polski (ME 20) 7-9 czerwca
5 Rajd Kormoran 28-29 czerwca
6 Rajd Rzeszowski 16-17 sierpnia
7 Rajd Wisły (ME 2) 6-7 września
8 Rajd Karkonoski (ME 5) 27-28 września
9 Rajd Warszawski 25-26 października
Rajd Rzeszowski - nową rundą RSMP. Do końcowej klasyfikacji będzie liczyło się siedem rajdów. Odpadną dwa najgorsze wyniki (w ubiegłym roku odliczany był jeden z ośmiu rajdów).