Historia: volkswagen golf IV
"Czwórka", czyli najpopularniejsza obecnie generacja golfa na naszych drogach zadebiutowała we wrześniu 1997 roku na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie.
Auto po raz kolejny urosło - długość nadwozia mierzy już niemal 4,15 m, rozstaw osi jest o 37 mm dłuższy niż w poprzedniku i wynosi 2 512 mm. Samochód - na wzór pojazdów Audi - otrzymał w pełni ocynkowaną karoserię - gwarancja na perforacje wynosiła 12 lat. Warto też podkreślić, że nadwozie zostało skrupulatnie przeliczone pod kątem zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa. Samochód otrzymał cztery gwiazdki w testach zderzeniowych Euro, NCAP co w ówczesnych czasach stanowiło maksymalny możliwy wynik.
Podobnie jak poprzednicy, auto oferowane było z szeroką paletą jednostek napędowych. Dla miłośników sportowej jazdy przewidziano odmianę GTI (silniki 1,8 l. T 150 KM oraz 2,3 l. 150 KM lub 170 KM), w ofercie pozostała również wersja VR6 o pojemności 2,8 l. W sierpniu 2002 roku zadebiutowała wersja R32 wyposażona w sześciocylindrowy silnik rozwijający 241 KM i aż 320 Nm. Wraz z nim, po raz pierwszy w golfie, pojawiła się nowa, dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia biegów DSG. W 1997 roku ofertę benzynowych jednostek napędowych uzupełniła też odmiana 1,6 l. FSI wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa.
Nie zapomniano również o miłośnikach jednostek wysokoprężnych - ofertę otwierał najsłabszy, pozbawiony turbodoładowania 1,9 l. SDI o mocy 64 KM, do wyboru był też wielbiony przez nabywców 1,9 l. TDI w sześciu wariantach mocy (od 90 KM do 150 KM).
"Czwórka" nie pobiła wprawdzie rekordowych wyników sprzedaży poprzedników, ale i tak przez długi czas była najchętniej kupowanym nowym autem na rynkach Starego Kontynentu. W Europie nabywców znalazło ponad dwa miliony tych aut.
Decydując się na używanego golfa IV trzeba wiedzieć, że pierwsze egzemplarze miały niekiedy problemy z jakością. Podobnie jak w mniejszym polo, także i tutaj właściciele narzekali na zbyt szybko zużywające się elementy skrzyń biegów (haczenie) i żyjącą własnym życiem elektronikę (awarie rozmaitych czujników).W najsłabszych, benzynowych silnikach o pojemności 1,4 l. wykryto też wadę konstrukcyjną układu smarowania (jednostka jest podatna na zamarzanie odmy, co może doprowadzić do jej zatarcia).
Więcej o używanych golfach IV:
Siedem generacji golfa. Wybierz najładniejszą według ciebie.