Historia: volkswagen golf II
Druga generacja golfa zadebiutowała w 1983 roku. Samochód zyskał nie tylko nową, bardziej opływową karoserię, ale też zdecydowanie urósł.
Długość nadwozia wynosiła już 3 955 mm (w poprzedniku było to 3 705 mm) O 75 mm (do 2 475 mm) powiększył się też rozstaw osi, dzięki czemu wygospodarowano więcej miejsca głównie dla pasażerów tylnej kanapy.
W historii popularnej "dwójki" warto wyszczególnić kilka ważnych dat. W niespełna pół roku od debiutu modelu - w styczniu 1984 roku - w salonach Volkswagena pojawił się nowy golf w wersji GTI. Zamiast silnika o pojemności 1,6 l - jak miało to miejsce w pierwszej serii - pod maskę trafił motor o pojemności 1,8 l i mocy 112 KM.
W marcu 1986 roku gamę modelową golfa GTI uzupełniła nowa jednostka napędowa. Samochód otrzymał silnik 1,8 l., który - w zależności od wersji - dysponował mocą 129 lub 139 KM. Osiągnięto ją m.in. dzięki zastosowaniu szesnastozaworowej głowicy, co było kompletną nowością w przypadku aut kompaktowych.
Golf II serii na dobre zapisał się też w historii motoryzacji dzięki modelowi syncro, który stał się pierwszym na świecie samochodem segmentu C z napędem na cztery koła. Auto napędzane było ośmiozaworowym silnikiem 1,8 l z jednopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 90 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sprzęgło wiskotyczne, które zapewniało płynny rozdział momentu napędowego pomiędzy osie.
W 1988 roku, w celu uzyskania homologacji rajdowej, na rynek trafiło też pięć tysięcy egzemplarzy golfa II w wersji rally. Samochody te napędzane były na wszystkie koła (syncro), pod maską znalazł się 1,8-litrowy, wspomagany kompresorem (G60) silnik o mocy 160 KM. Od swych "cywilnych" braci auta różniły się m.in. szerszymi nadkolami oraz prostokątnymi światłami z reflektorami soczewkowymi (podobny kształt reflektorów zastosowano w modelu jetta).
Warto też dodać, że w 1990 roku w gamie modelowej golfa pojawiło się auto, które uznać można za prekursora modnych dzisiaj "miejskich terenówek". Volkswagen wprowadził wówczas na rynek golfa II w wersji country, wyróżniającego się m.in. podwyższonym zawieszeniem, napędem 4x4 syncro i orurowaniem przedniej części nadwozia. Napędzany silnikiem 1,8 l o mocy 98 KM samochód nie zdobył jednak uznania klientów. Z uwagi na wysoką cenę powstało jedynie 3 tys. egzemplarzy golfa country.
Co ciekawe, w przeciwieństwie do poprzednika, Volkswagen nie zdecydował się na zbudowanie golfa II z nadwoziem typu kabriolet. Samochód przetrwał w europejskiej ofercie niemieckiego producenta do 1992 roku. Łącznie wyprodukowano ponad 6,3 miliona golfów II.
Siedem generacji golfa. Wybierz najładniejszą według ciebie.