GDDKiA więcej zarabia na MOP-ach
Wpływy z dzierżawy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych wzrosły w ubiegłym roku do 160 mln zł netto - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Szymon Piechowiak.
Jak podał rzecznik, w roku 2019 wpływy z dzierżawy MOP-ów wyniosły 149 mln zł netto.
Podróżujący po kraju mogą na MOP-ach zrobić przerwę, odpocząć, zatankować paliwo, zjeść posiłek, a na niektórych nawet przenocować w hotelu.
Budowane przy drogach szybkiego ruchu MOP-y zostały podzielone przez GDDKiA na trzy kategorie. MOP-y pierwszej, podstawowej kategorii, są wyposażone w parkingi i toalety.
MOP-y wyższej kategorii II zarządzane są przez dzierżawców. Na nich kierowcy mogą zatankować paliwo i skorzystać z obiektów gastronomicznych. MOP-y najwyższej kategorii III, również zarządzane są przez prywatne podmioty i dodatkowo mogą posiadać hotele.
Jak poinformował rzecznik, przy drogach ekspresowych i autostradach jest 218 MOP-ów będących w zarządzie GDDKiA w tym MOP-ów kategorii I - 121 szt., MOP-ów kat. II - 76 szt., MOP-ów kat. III - 21 szt.
Piechowiak zaznaczył, że informacja i liczba MOP-ów nie zawiera danych z odcinków autostrad będących w koncesji, tj. autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Toruń (Koncesjonariusz Gdańsk Transport Company), A2 na odcinku Świecko-Konin (Koncesjonariusz Autostrada Wielkopolska) oraz A4 na odcinku Katowice-Kraków (Koncesjonariusz Stalexport Autostrada Wielkopolska) oraz z parkingów prywatnych.
***