Czy warto remontować silnik w samochodzie?
Wyliczyliśmy, ile naprawdę kosztuje remont silnika i czy w ogóle opłaca się go robić. Alternatywą jest bowiem zakup używanej jednostki napędowej.
Używany silnik "na chodzie" (jak określają to sprzedawcy) kupimy dziś za cenę od ok. 1000 do 7000 zł, przy czym zdecydowana większość jednostek napędowych wyceniana jest w dolnym rejonie tego przedziału. Przy ogromnej podaży nie dziwi fakt, że wielu kierowców wybiera wymianę silnika na używany zamiast naprawy. Zachodzi jednak pytanie: czy zawsze lepiej kupować jednostkę już eksploatowaną, czy może czasami jednak opłaca się wykonać naprawę?
Jeżeli dotychczas używany silnik nie jest kompletnie wyeksploatowany, to jego remont warto przynajmniej przekalkulować. Naprawa może bowiem przywrócić pierwotną sprawność, dając pewność, że kluczowe elementy wytrzymają nawet kolejnych kilkaset tysięcy kilometrów. Nie mamy jej kupując bliżej nieznany silnik używany.
W zależności od stopnia zużycia, remont jednostki napędowej może mieć różny zakres. Podstawowa naprawa, zwana też małym lub średnim remontem, obejmuje przywrócenie sprawności głowicy oraz wymianę pierścieni tłokowych. W wielu przypadkach pozwala to wydłużyć trwałość jednostki napędowej o kolejne 100 tys. km. Jeżeli po demontażu głowicy okaże się, że zużycie cylindrów nie przekroczyło granicznej wartości (na cylindrach nie ma tzw. progów) - taka naprawa przywraca kompresję i likwiduje problem zużywania oleju przez silnik.
Jeżeli natomiast cylindry oraz wał korbowy wykazują poważne zużycie, to jedyną sensowną naprawą jest remont kapitalny, obejmujący również wymianę tłoków (lub tulejowanie cylindrów) i szlifowanie wału na tzw. podwymiar. Warto jednak wiedzieć, że nie we wszystkich konstrukcjach jest to możliwe.
Np. w niektórych Fordach czy Subaru taka naprawa może być niewykonalna. Czasami nie przewidziano do tego celu części zamiennych, w innych przypadkach uniemożliwia to sama konstrukcja jednostki. Z popularnych marek brak możliwości remontu kadłuba jest normą w przypadku wielu silników Forda, a ostatnio także w jednostkach VW 1.4 TSI. Jako opcja naprawcza oferowane bywają kompletne bloki silnika. Jednak cena nie jest niska i przy większych jednostkach napędowych oscyluje wokół 10 tys. zł.
Więcej o kosztach remontu i wymiany silnika przeczytasz na magazynauto.pl.