Cztery polskie auta w USR
Po zwycięstwie w Monte Carlo, pierwszej eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata, na komplet punktów w Szwecji liczy Fin Marcus Gronholm, as ekipy Forda. Walkę o zwycięstwo zapowiada także kierowca Subaru Norweg Petter Solberg. W 2004 roku sztuka ta udała się Francuzowi Sebastienowi Leob (citroen xsara) WRC.
Lider zespołu Kronosa pechowo rozpoczął tegoroczny sezon. Rajd Monte Carlo mógłby zapisać na swoje konto, gdyby nie wypadnięcie z drogi. W Szwecji wystartują także cztery polskie załogi.
Do tegorocznych mistrzostw zgłosiły się tylko 3 zespoły fabryczne (kategoria Manufactures 1). Swoje załogi we wszystkich rundach wystawią Subaru, Ford oraz Kronos. Ten ostatni – choć prywatny – tak naprawdę wspomagany jest przez Citroena, a jego barwach startować będzie Mistrz Świata Loeb. W kategorii Manufactures 2 (obowiązkowy udział w 10 rundach MŚ) rywalizować będą także 3 ekipy (OMV-Peugeot, M-Sport Ford RT oraz Red Bull Skoda Team).
W sezonie 2004 hegemonię Skandynawów w Rajdzie Szwecji przerwał Francuz Sebastien Loeb. Nie na długo jednak. Rok temu na najwyższym stopniu podium stanął Norweg Petter Solberg, czyli wszystko wróciło do normy.
Od lutowych zawodów w Skandynawii walkę w Junior WRC rozpoczynają Michał Kościuszko i Jarosław Baran (Suzuki Ignis Super 1600). Samochodami seyjnymi na odcinkach wokół Hagfors pojadą Stefan Karnabal i Bartłomiej Boba (Mitsubishi Lancer evo 8) oraz Andrzej Mancin z Ryszardem Cipuką (Mitsubishi Lancer evo 7). Dla Mancina Rajd Szwecji będzie pierwszym, po uzyskaniu licencji międzynarodowej. Kierowca z Bielska startował dotychczas jedynie w Pucharze PZM.
Czwartą załógą stanowić będą Michał Sołowow i Maciej Baran. Trzeci duet ubiegłorocznych Mistrzostw Polski sezon zaczął od Rajdu Arktycznego, gdzie jadąc Mitsubishi Lancerem evo 8 zajął 14 miejsce w klasyfikacji generalnej (11 w grupie N), notując na kilku odcinkach czasy blisko czołowej dziesiątki. Przed Polakami sklasyfikowano wyłącznie Skandynawów, dla których jazda po śniegu w okolicach Koła Podbiegunowego (ale nie tylko) jest niczym spcerek po parku.
W Rajdzie Szwecji Michał Sołowow zadebiutuje za kierownicą auta WRC. Kielecki zawodnik pojedzie Subaru Imprezą S11, tą samą, którą w zeszłym roku zbudowano jako zapasową dla kierowców fabrycznych Subaru. Auto obsługiwać będą mechanicy z francuskiej Automecii. Trudno jednak liczyć na sukces kielecko-krakowskiej załogi Cersanit RT, skoro do Imprezy z numerem 71 wsiądą dopiero podczas odcinka testowego.
W ubiegłym sezonie Sołowow i Baran jadąc lancerem evo 8 musiał wycofać się z rajdu na przedostatnim odcinku. Nieco lepiej na zaśnieżonych odcinkach drugiej rundy MŚ wiodło się Karnabalowi i Bobie. Załoga lancera evo 8 ukończyła Rajd Szwecji 2005 na 34 miejscu.
Lutowa runda MŚ składa się z trzech etapów (2-5.02). Organizatorzy przygotowali trasę o długości prawie 1500 kilometrów oraz wytyczyli 19 odcinków specjalnych, liczących 348 kilometrów. mw