Chcesz być Mistrzem Polski? Masz jeszcze szansę!
Młodzi polscy kierowcy chcący spróbować swoich sił w sportach samochodowych nie mogą narzekać na nadmiar możliwości.
Lokalne automobilkluby, co weekend organizują wprawdzie zawody z cyklu Konkursowej Jazdy Samochodem, które pozwalają na wyrobienie licencji rajdowej R2, ale na tym przygoda ze sportami motorowymi najczęściej się kończy.
W jeszcze gorszej sytuacji są ci, którzy zamiast szlifować swoje umiejętności na odcinkach specjalnych chcieliby pójść w ślady Roberta Kubicy i poczuć emocje towarzyszące ściganiu się na zamkniętym torze. Pomijając Tor Kielce, który przez większość weekendów pełni rolę placu targowego, w Polsce dysponujemy tylko jednym - zlokalizowanym w okolicach Poznania - tego typu obiektem z prawdziwego zdarzenia.
Na szczęście, od kilku lat młodzi kierowcy, którym uda się pozyskać sponsorów, mogą "wyszaleć się" na torze dzięki marce Kia. W latach 2006-2009 rozgrywano wyścigi z serii Picanto Lotos Cup, w których kierowcy ścigali się za kierownicą poprzedniej generacji miejskiej kii. W 2008 roku po raz pierwszy zorganizowano też wyścigi Kia Lotos Cup, w których udział brały większe i szybsze modele procee'd (seria trwała do 2010 roku).
Obecnie trwają już zapisy do nowego, tegorocznego cyklu Kia Lotos Race, którego pierwsza rundą odbędzie się czwartego maja na niemieckim torze w Lausitz. Do Polski dotarło już czterdzieści pucharowych kii picanto, które startować będą w tegorocznym cyklu.
Są to samochody z benzynowym silnikiem 1.2 l o wyjściowej mocy 85 KM. Na potrzeby startów pojazdy pozbawione zostały wszelkich "zbędnych" elementów wyposażenia, "uzbrojono" je w klatki bezpieczeństwa oraz systemy gaśnicze i ochronne przewidziane regulaminem wyścigów. Zmiany związane z ich wykorzystaniem w sporcie dotyczą także jednostki sterującej silnika, układu wydechowego i dolotowego oraz zawieszenia, hamulców i opon. Samochód w wersji gotowej do startu kosztuje 39 900 zł.
Chętni do udziału w Kia Lotos Cup muszą mieć aktualną licencję wyścigową (od B2C2 do BC) - priorytetowo traktowane będą zgłoszenia osób w wieku do 29 lat. Wstępna rejestracja uczestników potrwa do 29.02.2012 r. W dalszym terminie będą rozpatrywane wnioski starszych zawodników.
Seria Kia Lotos Cup potrwać ma co najmniej dwa lata. Po każdym sezonie jej zwycięzca otrzyma tytuł Mistrza Polski, a dla zawodników w czasie mistrzostw i po ich zakończeniu przewidziane są atrakcyjne nagrody finansowe i rzeczowe. W sezonie 2012 rozegranych zostanie sześć podwójnych rund wyścigowych. Dwie z nich (w dniach 29.06-01.07.2012 i 31.08-02.09.2012) rozegrane zostaną na torze Poznań. Pozostałe odbędą się w: Niemczech (Eurospeedway Lausitz), Austrii (Red Bull Ring), Słowacji (Slovakiaring) i Czechach (Tor Brno).
SPECYFIKACJA TECHNICZNA PUCHAROWEJ KII PICANTO RACE
WYMIARY
długość: 3595 mm
szerokość: 1595 mm
rozstaw osi: 2385 mm
min. masa samochodu z zabudowanymi elementami bezpieczeństwa: 840 kg
SILNIK
benzynowy, czterocylindrowy z trzema zaworami na cylinder, DOHC, CVVT
pojemność: 1248 ccm
moc: 65 kW (85 KM) przy 6000 obr/min
maksymalny moment obrotowy: 121 Nm przy 4000 obr/min
zmodyfikowany sterownik sinika
paliwo: benzyna bezołowiowa, min. 98 oktanów
zmodyfikowany, zoptymalizowany układ wydechowy oraz dolotowy
SKRZYNIA BIEGÓW
manualna, 5-biegow
KOŁA
felgi: ATT 15"
opony: 185/50R15
UKŁAD HAMULCOWY
sportowe hamulce Performance Friction - PFC
ZAWIESZENIE (z regulacją kąta pochylenia koła)
Amortyzatory przód i tył Bilstein, sprężyny KW