17-latek w Rajdzie Wielkiej Brytanii

Już w najbliższy czwartek rusza Rajd Wielkiej Brytanii, do roku 1997 znany jako RAC. To jedna z najbardziej prestiżowych i wymagających rund mistrzostw świata. Od roku 2000 rozgrywany jest tylko w Walii i słynie z nieprzewidywalnych warunków pogodowych. Kierowcy zmagają się tutaj z deszczem, mgłą oraz błotem, a nawet lodem i śniegiem na trasach odcinków specjalnych. Takie warunki nie odstraszają bynajmniej setek tysięcy kibiców obserwujących rywalizację na żywo. Od wielu już lat Rajd Wielkiej Brytanii jest pod względem ilości widzów największym sportowym wydarzeniem w tym kraju. Zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Federacji Samochodowej rajd ma obecnie bardzo kompaktowy charakter, a pozostałością po próbach sportowych rozgrywanych kiedyś pierwszego dnia w słynnych, położonych wokół pałaców parkach jest dzisiaj końcówka OS-u Margam.

W kończącym tegoroczny sezon mistrzostw świata Rajdzie Wielkiej Brytanii zespół Marlboro Mitsubishi Ralliart reprezentowały będą. trzy załogi. Obok Francois Delecoura, przy którym miejsce pilota zajmie Dominique Savignoni oraz Jani Paasonena i Arto Kapanena, w trzecim Mitsubishi Lancerze WRC wystartują aktualni wicemistrzowie Wielkiej Brytanii i triumfatorzy rywalizacji w klasie Super 1600: Justin Dale i Andrew Bargery.

Dominique Savignoni zastępuje Daniela Grataloupa powracającego do zdrowia po wypadku w Australii. Justin Dale zajmie z kolei miejsce Alistera McRae, któremu lekarze odradzili start w Wielkiej Brytanii po wypadku na rowerze górskim, który miał miejsce jeszcze przed Rajdem San Remo. Młodszy z braci McRae miał silnie stłuczoną wątrobę i chociaż nie odczuwa już żadnych dolegliwości to ewentualny wypadek mógłby być groźny dla jego zdrowia.

Reklama

Francois Delecour startował już w Wielkiej Brytanii sześciokrotnie, a trzykrotnie plasował się w pierwszej szóstce. Jego najlepszym wynikiem w tym rajdzie jest czwarte miejsce w roku 1993. Dominique Savignoni pilotował już francuskiego kierowcę w Rajdzie Monte Carlo w 1999, kiedy to zajęli tam 4 miejsce. Od dwóch i pół roku Dominique jest tzw. szpiegiem Delecoura w mistrzostwach świata. - Lubię ten rajd, znam jego specyfikę i warunki, najczęściej błoto na trasach odcinków specjalnych. Nie przepadam za jazdą we mgle, a każdy kto mówi, że lubi mgłę mija się po prostu z prawdą. Gdy jest mokro to nie stanowi to dla mnie problemu. OS-y są tutaj bardzo, bardzo ładne - powiedział Francois Delecour.

Dla Jani Paasonena będzie to pierwszy start na wyspach brytyjskich, ale jeszcze przed wyjazdem do Australii Finowie mieli okazję przeprowadzić kilkudniowe testy w walijskich lasach i wiedzą czego mogą się spodziewać podczas samego rajdu. - Startuję tutaj po raz pierwszy. Wiem, że pogoda może ciągle się zmieniać, a ja mam nadzieję, że popada śnieg. Tak byłoby dla mnie najlepiej. Ale mówiąc poważnie to chciałbym, aby przez cały czas były jednakowe warunki. Zmienna aura tak jak to było w Australii nie jest dla nas najlepsza. Naszym celem jest zdobycie punktów dla Mitsubishi, ale nie będzie to łatwe przy tak silnej obsadzie - stwierdził Jani Paasonen.

Najlepszą znajomością odcinków specjalnych oraz specyficznych warunków może się z pewnością pochwalić Justin Dale, który debiutuje w barwach Marlboro Mitsubishi Ralliart. 31-letni angielski zawodnik startuje w swoim kraju od roku 1992, a Mitsubishi Lancer nie jest dla niego samochodem nieznanym, bowiem w przeszłości uczestniczył w pracach rozwojowych prowadzonych przez team z Rugby jako kierowca testowy. Przed samym rajdem Justin Dale brał już udział w oficjalnych testach.- To dla mnie wielka szansa. O czymś takim marzy każdy kierowca, o starcie w mistrzostwach świata w barwach fabrycznego zespołu. Będziemy z pewnością jechali pod mała presją związaną z oczekiwaniami, ale z tym powinniśmy sobie poradzić. Patrząc realnie to trudno nam będzie na początku jechać tak szybko jak Francois i Jani. Naszym celem jest jednak jak najszybsze i najlepsze poznanie samochodu i miejmy nadzieję, że uda nam się zdobyć punkty dla Mitsubishi - skomentował swój debiut Justin Dale.

Z zainteresowaniem spotka się z pewnością start w Rajdzie Wielkiej Brytanii siedemnastoletniego Jari Matti Latvala. Młody Fin ze względu na wiek nie może jeszcze w swoim kraju uzyskać prawa jazdy i stąd też startuje w tym roku na wyspach brytyjskich. Opiekunem utalentowanego nastolatka, który pojedzie za kierownicą A-grupowego Mitsubishi Lancera Evolution jest Pentti Airikalla, który w 1989 roku zwyciężył tutaj Mitsubishi Galnatem VR-4.

58 RAJD WIELKIEJ BRYTANII - 14.11. - 17.11.2002

XIV runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2002

Biuro rajdu: City Hall, Cardiff

Trasa: 1641,37 km w tym 17 odcinków specjalnych o długości 391,89 km

Najdłuższy odcinek specjalny: Resolfen - OS 8 i 14 (54,69 km)

Najkrótszy odcinek specjalny: Cardiff Super Special OS 1, 7 i 13 (2,45 km)

Start: w czwartek, 14 listopada o godz. 18.30 - tylko OS 1 - Cardiff Super Special. Start do dalszej rywalizacji w piątek, 15 listopada o godz.05.15 w Cardiff . Pierwszy odcinek specjalny o godz. 07.44

Meta: w niedzielę, 17 listopada, godz. 16.40 w Cardiff. Ostatni odcinek specjalny o godz. 14.06

Nawierzchnia: szutrowa

Liczba zgłoszeń: 90 w tym 21 załóg fabrycznych, z których 17 jest nominowanych do zdobywania punktów dla swojego zespołu.

Parki serwisowe: tylko w jednym miejscu, w Felindre, na północ od Swansea.

Czas: GMT

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Wielka Brytania | odcinek | Cardiff | start | Mitsubishi | rajd | Rajd Wielkiej Brytanii
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy