​Wszystko o egzaminie na prawo jazdy kat. A - koszty, zadania, manewry

Egzamin na prawo jazdy kategorii A, na motocykl jest nieco bardziej złożony niż w przypadku egzaminu na samochód. Część teoretyczna składa się z większej ilości i trudniejszych pytań, a plac manewrowy wymaga umiejętności. Podpowiadamy jak zapisać się i co trzeba zrobić by zdać egzamin na motocyklowe prawo jazdy

Droga do prawa jazdy kat. A jest podobna do tej, którą mamy do pokonania w przypadku samochodowego prawa jazdy: badania, kurs w szkole jazdy i egzamin wewnętrzny z umiejętności jazdy motocyklem oraz wiedzy teoretycznej. Później przychodzi czas zdania egzaminu państwowego w WORD-dzie. Jeśli bez trudu poradziliśmy sobie z egzaminem wewnętrznym, nie powinniśmy mieć również problemów ze zdaniem egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Oto wszystko co trzeba wiedzieć o egzaminie na prawo jazdy kategorii A.

Jak zapisać się na egzamin na motocykl?

Po dopełnieniu wszystkich formalności związanych z badaniami i kursem nauki jazdy odwiedzamy WORD, by zapisać się na egzamin. Będziemy potrzebować swój numer PKK (Profil Kandydata na Kierowcę). Do egzaminu możemy zapisać się również przez internet na stronie info-car.pl. Możemy wybrać dogodny dla nas termin. Należy pamiętać, by egzamin opłacić przelewem do 30 minut od rezerwacji. W innym wypadku rezerwacja zostanie anulowana.

Reklama

Egzamin teoretyczny jest trudny, ale da się zdać

Najpierw przystępujemy do egzaminu teoretycznego, gdzie w ciągu 25 minut musimy odpowiedzieć na 32 pytania: 

  • 20 pytań z wiedzy podstawowej (10 pytań za 3, 6 za 2 i 4 za 1 punkt) 
  • 12 pytań z wiedzy specjalistycznej (6 za 3, 4 za 2 i 2 pytania za 1 punkt)

Na zapoznanie się z pytaniami podstawowymi mamy 20 sekund, a na udzielenie odpowiedzi 15. Pytania podstawowe to pytania zamknięte, na które możemy odpowiedzieć tylko TAK lub NIE. Czyli tak jak w życiu, liczy się szybkie podejmowanie decyzji. W części specjalistycznej na odpowiedź mamy 50 sekund i wybieramy spośród trzech odpowiedzi A, B, lub C.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 74, a żeby zdać egzamin wystarczy 68 punktów. Należy pamiętać, że każde pytanie ma jedną prawidłową odpowiedź, nieudzielenie odpowiedzi jest równoznaczne z błędną odpowiedzią i nie ma możliwości cofnięcia się do poprzednich pytań, na które już udzieliliśmy odpowiedzi.

Nie można ściągać na egzaminie teoretycznym

Ważna informacja dla osób, które lubą "ściągać na egzaminach": egzaminy przeprowadzane są w specjalnych boksach uniemożliwiających komunikację między kandydatami na kierowcę. Na dodatek baza pytań na prawo jazdy kategorii A liczy aż 1500 pytań. Podczas egzaminu 32 z nich są wybrane losowo, a każdy uczestnik egzaminu ma inne pytania, więc jeśli jakimś cudem znajdziemy sposób na ściąganie na nic się to zda.

Najlepiej przygotować się do egzaminu zapoznając się z kodeksem drogowym i ćwicząc zdawanie egzaminu za pomocą materiałów dydaktycznych udostępnianych przez szkołę jazdy. Warto dobrze się przygotować, by nie dać się zaskoczyć podchwytliwym pytaniom.

Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A

Jeśli zaliczymy egzamin teoretyczny, tego samego dnia możemy przystąpić do egzaminu praktycznego składającego się z zadań na placu manewrowym i przejazdu przez trasę egzaminacyjną na mieście.

Egzamin na placu składa się z części przygotowania do jazdy i właściwych manewrów.

Przygotowanie do jazdy:

  1. Wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego (musimy mieć go na sobie) składającego się z: obuwia pełnego zakrywającego stopę wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego, spodni z długimi nogawkami, kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski, rękawic zakrywających całe dłonie
  2. Sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
  3. Zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
  4. Podparcie pojazdu na podpórce;

Manewry na egzaminie na prawo jazdy kat. A:

  • Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
  • Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
  • Slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym).
  • Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym).
  • Ominięcie przeszkody.
  • Jazda po łukach w kształcie cyfry 8.
  • (opcjonalnie) Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu.
  • (opcjonalnie) Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - w przypadku kat. A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla.

Egzamin w terenie (na mieście) ma aż 21 podpunktów, które należy zaliczyć. Co ciekawe długość egzaminu to minimum 10 minut, ale w zależności od miasta zwykle trwa nieco dłużej - od 15-30 minut.

Do zadań egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. A na trasie egzaminacyjnej należą:

  • Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
  • Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
  • Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
  • Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
  • Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
  • Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
  • Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
  • Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
  • Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*. (opcjonalnie)
  • Przejazd przez przejścia dla pieszych.
  • Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*. (opcjonalnie)
  • Przejazd przez tunel*. (opcjonalnie)
  • Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego. (opcjonalnie)
  • Wykonanie manewru wyprzedzania - jeżeli jest to możliwe.
  • Wykonanie manewru omijania - jeżeli jest to możliwe.
  • Wykonanie manewru wymijania (dla kategorii A1, A2 i A przy prędkości co najmniej 50 km/h).
  • Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
  • Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
  • Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
  • Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.

Egzamin można zdawać na motocyklu ośrodka egzaminacyjnego, OSK lub swoim, po spełnieniu pewnych warunków.

Co trzeba zrobić żeby nie zdać egzaminu na prawo jazdy na motor?

Jeśli pomylimy się dwukrotnie na, którymkolwiek z manewrów egzamin będzie mieć wynik negatywny. Niezależnie od tego czy stanie się to jeszcze na placu manewrowym, czy w terenie. Aby zdać musimy prawidłowo zaliczyć manewry i możemy pomylić się tylko raz. Oblać możemy też gdy egzaminator uzna, że nasze zachowanie jest niebezpieczne dla życia i zdrowia innych uczestników ruchu drogowego, czyli nie kontrolujemy motocykla lub wykonujemy niebezpieczne manewry. Wtedy egzamin może być przerwany w trybie natychmiastowym.

Koszty egzaminu na prawo jazdy kat A

Egzamin na prawo jazdy kategorii A kosztuje 250 zł, a składa się na niego koszt części teoretycznej - 50 zł oraz koszt części praktycznej 200 zł. Jeśli nie zdamy za pierwszym razem, każdy kolejny egzamin kosztuje tyle samo: 50 zł teoria i 200 zł praktyka.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: egzamin na prawo jazdy | prawo jazdy na motocykl | WORD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy