To najbardziej stresujący moment egzaminu na kat. A. Podpowiedź eksperta
Wśród kursantów chcących zdobyć uprawnienia do jazdy motocyklem, czyli prawo jazdy kategorii A, na egzaminie jest jeden manewr, który wyjątkowo ich stresuje. Chodzi oczywiście o sławną "ósemkę", czyli jazdę po łukach w kształcie cyfry 8. Dlaczego to tak stresujący manewr?
Dla wielu motocyklistów jazda po ósemce to prawdziwe nemezis. Żadnego innego manewru nie obawiają się tak bardzo jak ósemki, choć pozostałe elementy egzaminu również nie należą do najłatwiejszych - dla początkującego motocyklisty. Czy jednak rzeczywiście jest się czego obawiać?
Etap egzaminu na prawo jazdy kat. A popularnie zwany ósemką, to w rzeczywistości - według nazewnictwa Ośrodków ruchu drogowego - 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8. Chodzi o to, że egzaminowany kursant musi pięciokrotnie wykonać przejazd po wyznaczonej drodze w kształcie cyfry 8 umieszczonej w prostokącie o wymiarach 7x14 metrów, mieszcząc się na wyznaczonym pasie o szerokości 3 metrów (tyle dzieli środkowe pachołki od linii wyznaczającej prostokąt). W trakcie wykonywania manewru egzaminowany musi każdorazowo upewniać się o możliwości wykonaniu skrętu (rozglądać się).
Etapy wykonywania ósemki na egzaminie kat. A:
- upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu, płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 5- krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
W trakcie pokonywania zadania zabronione jest:
- podpieranie się nogami,
- najeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- potrącanie pachołków
Każdy popełniony błąd oznacza niezaliczenie zadania. Po dwóch nieudanych próbach egzamin zostaje przerwany, a kursant musi podejść do niego jeszcze raz.
Kursanci ćwiczą wszystkie manewry egzaminacyjne na kursie prawa jazdy, między innymi ósemkę. Na czym więc polega trudność ósemki? Stres wynika z pozornie niewielkiej przestrzeni, na której trzeba wykonać ćwiczenie, a także aż 5 powtórzeń w których można popełnić błąd. Instruktorzy uczulają kursantów również na fakt, że motocykle egzaminacyjne bywają w różnym stanie, więc zadanie może być utrudnione przez rozregulowane sprzęgło lub inną reakcję na gaz motocykla egzaminacyjnego, dlatego też często zaleca się skorzystanie z motocykla, z którego kursanci korzystają na kursie i są do niego przyzwyczajeni (jest taka możliwość).
Kolejna trudność wynika z niewielkiej prędkości z jaką trzeba wykonać ćwiczenie ósemek - często wymaga ona umiejętności operowania gazem, a także prawidłowego prowadzenia wzroku w imię zasady "jedziesz tam gdzie patrzysz".
Od 2016 roku zmieniła się również dyrektywa odnośnie motocykli, na których zdaje się prawo jazdy. Wcześniej każdą kategorię jednośladów zdawało się na motocyklach o małej pojemności, jednak od 2016 roku prawo jazdy na kategorię A zdaje się na większym motocyklu o pojemności od 600 cm3. Manewrowanie takim motocyklem jest trudniejsze i wymaga większej praktyki, ale wykonanie ósemki jest możliwe.
Najczęściej kursanci oblewają na ósemce z kilku powodów, które często wynikają jeden z drugiego i powodują szereg zdarzeń i brak prawidłowej reakcji na nie. O najczęstsze błędy zapytaliśmy doświadczonego instruktora wrocławskiej szkoły jazdy MotoKenner, Macieja Grabowskiego:
Wyżej wymienione błędy z reguły kończą się wyjechaniem poza strefę wyznaczoną przez prostokąt 7x14 metrów lub podparciem nogą co oznacza niezaliczenie ćwiczenia i konieczność wykonania ponownej próby.
Zapytaliśmy również o to w jaki sposób uniknąć wyżej wymienionych błędów i na co zwrócić uwagę, aby ósemka nie sprawiała żadnego problemu. Zdaniem instruktora:
Ósemka nie jest ćwiczeniem niemożliwym do wykonania, a większość błędów popełnianych przez kursantów na egzaminie wynika ze stresu, a nie nieumiejętności. Wszak podczas kursów kandydaci na motocyklistów wielokrotnie ćwiczą ósemkę, do momentu aż opanują płynne i bezbłędne pokonywanie tego ćwiczenia.
Ze statystyk, które udało nam się uzyskać od Ośrodków ruchu drogowego wynika, że zdawalność egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. A w ostatnich 5 latach to średnio około 50% (waha się w zależności od miejsca zdawania). Jedną z częstszych przyczyn niezdawania są właśnie błędy popełniane na "ósemce". Jeśli mamy problem z tym manewrem, warto poprosić instruktora, aby wytłumaczył nam jak pokonywać ósemkę prawidłowo i skupił się właśnie na tym elemencie podczas kursu, tak abyśmy pokonywali ósemkę "z zamkniętymi oczami" - bez stresu i niemal automatycznie.
***