Kawasaki wytacza ciężkie działa. Oto nowa Ninja ZX-4R!

Kawasaki nie zawodzi swoich fanów. Nigdy. Najlepszym przykładem niech będzie nowa Ninja ZX-4R. Koniec z półśrodkami, przeciętnymi dwucylindrowcami. Czas na czterocylindrową rakietę w klasie małych supersportów.

Ci którzy z rozrzewnieniem wspominają czasy kiedy w klasie małych supersportów królowały czterocylindrowe silniki o wysokiej mocy mogą zacząć zbierać kasę do skarbonki. Kawasaki właśnie zaprezentowało nową Ninje ZX-4R, której osiągi mogą pozamiatać wszystkie obecne cztery setki na rynku. Nie, nie będzie można nią jeździć na A2!

Powrót do przeszłości - odrodzenie ZX-4R

Końcówka lat 80. ubiegłego wieku to czas kiedy w ofercie Kawasaki zadebiutowała mała ZX-400R. Niby nic, ale 60 KM z tak niewielkiej pojemności, wydobywające się z kompaktowego i zwartego rzędowego czterocylindrowca, a wszystko to ubrane w seksowne owiewki i postawione na wysokiej jakości zawieszeniach oraz lekkej aluminiowej ramie było mokrym snem wielu motocyklistów.

Reklama

Ninja ZX-4R nie zabawiła jednak długo na rynku. Wystarczyło 14 lat aby motocykl zniknął z oferty, czego przyczyny można doszukiwać się w działaniach księgowych - ten motocykl był po prostu kosztowny w budowie.

Kawasaki na długie lata zakopało ten projekt, po drodze budując motocykle znacznie rozsądniejsze kosztowo, ale także bardziej przyziemne jeśli chodzi o zastosowaną technologię i osiągi tych maszyn. Fani zielonych prosili, prosili i w końcu doprosili się powrotu tej wyczynowej maszynki - i to w jakim stylu!

Oto Kawasaki Ninja ZX-4R na sezon 2024

Nowa Ninja ZX-4 R to - uwaga - CZTEROCYLINDROWY motocykl o pojemności 400 cm3 i mocy aż 77 KM. Jego wysokoobrotowy silnik kręci się aż do 15 000 obrotów na minutę. Silnik to inżynieryjny majstersztyk, który wykorzystuje między innymi technologię ram-air, czyli dynamicznego doładowania powietrzem, z którego korzystają również większe modele z serii Ninja ZX-R - ZX-6R i ZX-10R.

Podwozie motocykla - rama i zawieszenia zostały zaprojektowane przy wykorzystaniu doświadczenia i wiedzy inżynierów pracujących przy mistrzowskich motocyklach kasy World Superbike. Rama to stalowa kratownica - sztywna, zwarta i lekka, ale zapewniająca też pewną elastyczność, która jest nieoceniona w przypadku maszyn sportowych.

Potężne podwójne tarcze o średnicy 290 mm z przodu i radialne zaciski typu monoblok (wykonane z jednego kawałka aluminium) zapewnią bezpieczeństwo i dużą skuteczność hamowania zarówno na torze wyścigowym jak i w codziennym użytkowaniu.

Zawieszenia również są z najwyższej półki. Z przodu o właściwą amortyzację i prowadzenie dba widelec upside-down o średnicy 37 mm skonstruowany w technologii SFF-BP (separate function fork, big piston), gdzie każda goleń widelca odpowiada za inna funkcję. Zawieszenie jest oczywiście regulowany - można ustawiać napięcie wstępne sprężyny. Tylny amortyzator jest z kolei mocowany za pomocą systemu dźwigni Back-Link.

Sportowa ergonomia i stylistyka

Inżynierowie Kawasaki wiedzą jak budować sportowe motocykle, zatem trudno się dziwić, że ergonomia i pozycja za kierownicą jest raczej sportowa, a stylistyka tej maszyny przypomina większe modele z serii. Całości dopełniają lekkie i skuteczne światła w technologii LED oraz agresywne linie owiewek.

Lekka i zwarta

Wymiary maszyny potwierdzają że będzie to motocykl lekki i zwarty. Masa własna (z płynami) wynosi 189 kg, a rozstaw osi jedynie 1380 mm. To geometria typowa dla maszyn sportowych, zapewniająca doskonałą zwrotność i dobrą stabilność przy sportowej jeździe.

Najnowsze technologie na pokładzie Ninji 400

Nie mogło zabraknąć też najnowszych zdobyczy techniki. Kiedy stara Ninja ZX-4R była motocyklem surowym, pozbawionym jakiejkolwiek elektroniki, nowa jest naszpikowana systemami po brzegi. Zaczynając od kolorowego wyświetlacza TFT, przez tryby mocy aż na zintegrowanych trybach jazdy (Normal i Circuit - na tor wyścigowy) kończąc. Jeśli to wciąż za mało, Kawasaki ma jeszcze coś zanadrzu - jeszcze bardziej dopasioną Ninję ZX-4 RR.

Ninja ZX-4RR - poziom wyżej

RR jest jeszcze mocniejsza niż bazowy model - ma 80 KM. Na dodatek dysponuje jeszcze lepszym zawieszeniem z regulacją - tylnym amortyzatorem Showa BFRC Lite skonstruowanym w tej samej technologii co osprzęt wykorzystywany w WSBK. Na dokładkę jest wyposażony w seryjny quickshifter działający zarówno w górę jak i w dół.

Cena? Tego jeszcze nie wiemy

Cena Ninji ZX-4R nie jest jeszcze oficjalnie podana i najprawdopodobniej zadebiutuje wraz z pojawiającymi się w Polskich salonach motocyklami, czyli w okolicach jesieni. Taką informację uzyskaliśmy od importera Kawasaki na Polskę. Jeśli miałbym strzelać tanio pewnie nie będzie, ale jeśli cena nie przekroczy 40 000 zł, jestem pewien, że ten motocykl będzie wart każdej złotówki.

Kawasaki Ninja ZX-4R (2024) - dane techniczne

SILNIK 
Budowa silnikachłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 34 mm
Przeniesienie napędu:mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring, przełożenie wtórne 48:14.
Średnica cylindra x skok tłoka57 x 39,1 mm
Pojemność skokowa399 cm3
Stopień sprężania12,3:1
Moc maks.77 KM przy 14 500 obr/min
Maks. moment obrotowy39 Nm przy 13 000 obr/min
PODWOZIE 
Ramakratownicowa ze stali
Zawieszenia:przód – widelec upside-down, średnica goleni 37 mm, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni
Hamulce:przód – dwie tarcze, średnica 290 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk 1-tłoczkowy, ABS.
Rozmiary opon p/t120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17
WYMIARY I MASY 
Rozstaw osi1380 mm
Długość/Wysokość/Szerokość1990/1110/765 mm
Kąt główki ramy66,5°
Wyprzedzenie97 mm
Skoki zawieszeń p/t120/112 mm
Wysokość siedziska800 mm
Masa gotowy do jazdy189 kg
Pojemność zbiornika paliwa15 l
Cenab.d.

 *** 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: motocykle | nowe motocykle | Kawasaki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy